Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

BF Januari 2016 :)

[quote=75526419][quote-nick]Kixpix skrev 2015-07-14 20:12:17 följande:[/quote-nick]Oj, det var konstigt. Skiljer sig kanske från län till län? Jag tillhör region Skåne.[/quote

Jag tillhör västra götaland.

Klart det vore kul men det räcker för mig att jag såg den slå volter och att hjärtat slog:)

• amalie79
    dinin skrev 2015-07-16 06:30:31 följande:

KUB om 1,5 timme... Jag är så nervös, knappt sovit på tre dagar! Håll tummarna för mig är ni gulliga! Känns som jag är sist ut med kub :)

Lycka till, det kommer gå bra. Jag har nog skrivit det innan men jag var toköm i magen hela eftermiddagen efteråt för jag fick hoppa, springa och studsa och blev klämd på 1 1/2 timme :) men annars gick det så bra så.
  • amalie79
    hsh skrev 2015-07-16 08:28:27 följande:

Jag gör inte heller kub så då vi är två som är absolut sist!

Jag trodde aldrig jag skulle göra kub om jag blev gravid. Min bästa vän har en dotter som har downs syndrom, hon är i skolåldern nu och helt fantastisk. Men jag är ju också medveten om att hon väldigt kompetent och långt före sina jämnåriga hon möter med Ds.

När jag väl var gravid var det helt plötsligts självklart för mig att göra kub och inte alls givet vad jag skulle göra med resultatet om det visat hög risk.

Har alltid tänkt att det inte skulle spela någon roll med just DS, men trisomi 13 och 18 är ju betydligt värre.

Sedan har vi haft en del problem kring och med min sambos vårdnad av sina tidigare barn sista året. Att skaffa ett barn med särskilda behov till den ekvationen hade varit tungt som fan.
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-07-16 10:01:51 följande:

Nej det gör väl inte en _riskbedömning_ då eftersom man inför KUB även lämnar blodprov, men de ser ju på RUL om något i fostrets anatomi ser onormalt ut, t ex för stor nackspalt som är ett tecken på downs, eller t ex gomspalt, vissa hjärtfel eller att hjärnan inte utvecklats som den ska. De kan hitta nästan alla defekter på RUL som jag förstått det, men ibland föds det barn med sjukdomar/defekter man inte kunnat hitta på RUL:

Man kan även titta efter näsbenet. Det gör de även på kub, även om det såklart inte är ett säkert tecken (DS-barn kan sakna det)

Men min vän gjorde flera ultraljud, bl.a. Rul och på slutet då den låg felvänd, men ingen misstanke fanns om att något skulle vara fel, tvärtom såg allt jättebra ut. Det var en chock att det kom ett barn med downs .

Nu är ju detta iof några år sen som sagt.
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-07-17 00:32:35 följande:

Oj. Har ni redan hämtat ut gratisboxar? Jag tänkte vänta några veckor till minst innan jag hämtar ut några boxar. För mig känns allt så himla tidigt ännu, vågar egentligen knappt tänka på bebisprylar.

Jag har helt enkelt inget intresse av det, babyprylar och begriper inte hur folk kan prata om det FÖR mig redan heller... Min svåger tog upp härom dagen att de har så mycket saker kvar så vi ska inget köpa utan att fråga honom, och mamma vill köpa en säng och undrar hur jag tänker kring allt...eeh jag tänker lite som så att "allt löser sig" :D och att vi kan hämta de där grejerna till jul typ och vagnar finns på blocket, nu vill jag ha semester? Ibland tror jag detta upptar mer av deras hjärnor än min just nu:)
  • amalie79
    MeEmmA skrev 2015-07-17 08:25:54 följande:

Vecka 15 idag :)

Jag funderar på Emmaljunga Viking double, nån som har erfarenhet av den? Men först måste vi köpa en större bil då fem sittplatser inte kommer att räcka längre, känns som att vi måste anpassa vagn efter vad som får plats i bilen. Och bil är verkligen en djungel då jag inte vill ha en buss!

När vi var i Stockholm i våras hyrde vi en Ford galaxy, sjusitsig. Den var jätteskön att köra, kändes alls inte gigantisk utan väldigt smidig och pigg. Nu var denna iof helt ny så det beror ju på budget såklart.

Vet även att mitt ex köpte en stor sjusitsig ford till sin familj, några år gammal och han är jättenöjd med den. Många vill inte ha Ford men om han är nöjd med sin så är den inte dålig, han är petig :)
  • amalie79

[quote=75534475][quote-nick]Seven Costanza skrev 2015-07-17 10:28:17 följande:[/quote-nick]Haha jag känner med dig! Jag tror egentligen att jag kommer tycka det är kul med barnkläder för jag gillar kläder för egen del, men har inte köpt något än och just hypen kring barnvagnar har jag aldrig förstått. Det är första barnet för mig och jag fattar ju att man får göra lite research för vagnen måste ju vara praktisk och helst inte fruktansvärt ful, men jag känner inte att jag behöver tänka på det NU, det är ju fem månader kvar. Min mamma har berättat för sin bästa väninna om vår graviditet och då erbjuder sig väninnan att köpa bebiskläder utomlands för där är det ju så billigt - alltså hon menar ju väl men vi vill ju köpa kläder själva, hallå!?

Dessutom har vi fullt upp just nu med vår USA-flytt som helst ska ske inom 4-6 veckor och vi har inte hittat boende än för allt som kommer ut hyrs ut omgående till folk som kan komma dit och titta, så eventuellt får vi ju görs likadant och bo på motell första tiden och leta lägenhet... Inte riktigt rätt tid att fokusera på barnkläder men det löser sig nog, jag vill också slappna av någon vecka till . Kollar boende och så men tänker nästan inte alls på graviditeten förutom självklart att man tänker på vad man får och inte får äta, och längtar till RUL.[/quote

Ja precis. Du har ju en flytt till en ny kontinent att tänka på liksom, klart det är det som är prio just nu. Bebisen är ju där den är liksom, följer med automatiskt:) tänker på det när folk påpekar för mig att det börjar synas ( hur kan man ens med att påpeka, tror de inte att jag ser det själv?;) och ibland om jag slänger mig på mage i sängen eller framstupa för då kan jag få lite ont i magen.

Maten tänker man ju på såklart men egentligen är det inte så mycket jag brukar äta som är förbjudet, brie och getost men då slänger jag det på en toast eller hemmagjord pizza. Är väldigt sparsamm konsumenter av alkohol generellt både jag och sambon, så det saknar man inte alls.

Jo tror också jag kommer tycka det är kul med kläder, och vagnen måste vara praktiskt, där får sambon sista ordet dock då jag ser mig som en sådan som kommer bära i sele/sjal både fram och bak och eftersom han ska vara hemma från 6-7 månader när den börjar bli tung att släpa på och är mer rörlig och kanske börjar behöva selas fast ibland :)

• amalie79

[quote=75535441][quote-nick]debbie85 skrev 2015-07-17 16:49:47 följande:[/quote-nick]Tack så mycket! Det blir andra och tredje barnet. Vi har länge drömt om fyra barn så känns just nu mest bara jättekul! Även om jag förstår att det kan bli tufft. [/quote

Grattis! Så bra att tvillingar kommer till dem som önskar många barn:) själv känner jag mer och mer att detta är första och sista gången för mig. Jag är 36 år och sambon har redan två barn. Tanken om att en av oss ska sterilisera sig till våren finns redan, vi ska bara enas om vem. Hade vårt kub visat tvillingar hade jag nog valt bort barn. Känner så starkt att ett är vad jag vill ha, inte mer.

• amalie79

Och det har inte att göra med att detta är jobbigt på så sätt, jag mår toppen än så länge. Det är själen som säger att this is it. Känner mig obekväm med att ge upp min kropp för att härbärgera någon annan och delar av min självständighet att jag känner att " ja, jag vill göra detta för vår skull, men sedan är det bra"

• amalie79

Snett nedanför till höger om naveln låg min. Där är den nog kvar tror jag fast lite större än för några veckor sedan för där är magen hårdast och det syns mest från det hållet om man ser i spegeln

Svar på tråden BF Januari 2016 :)