-
stackare, det är hemskt att känna att man inte har råd att vara hemma, fast man faktiskt behöver det. Jag har sån tur i oturen att jag får ut 90% av min lön även fast jag är sjukskriven.WiMe06 skrev 2015-10-18 16:58:35 följande:Haha, det är väl det den gör om jag går ner och jobbar halvtid men bebisens hälsa är ju såklart viktigare men hade ju gärna jobbat mina procent sista månaden. Det blir ju två månader med grav.penning sen som blir tillräckligt ändå. Får se vad bm säger och hur det utvecklar sig. Tack så mycket <3 -
Men fy fan!!! Så klart du kommer bli sjukskriven, Eller åtminstone så får de börja bekosta taxiresor åt dig så att du kan ta dig till jobbet. prata med din BM och berätta om hur läget är, du ska inte behöva ha det så här. Det klokaste min läkare sa till mig är att jag måste sluta tro att jag är duktig genom att tvinga mig till jobbet och istället inse att jag är duktig när jag inte går dit. Duktiga flickan syndromet är ingen bra sak att ha när man är gravid uppenbarligen!qatteriin skrev 2015-10-18 19:36:43 följande:Den här helgen har jag inte gjort nånting känns det som... Det har jag - sorterat gamla barnkläder utifrån vad vi ska spara/skänka och fixat plats för bebisens prylar, tagit hand om tvätt och bakat bröd... men jag har liksom inte gjort nåt för skojs skull. Har varit tvungen att lägga mig efter 10-15 minuters aktivitet för att fogarna klagat, har inte varit ut mer än till tvättstugan en gång trots vackert höstväder, för att spara fogarna. Ska det vara såhär i tre månader till så kommer jag avlida av tristess... Men jag känner att jag behöver hämta kraft. Maken har ju varit hemma innan och skött allt med förskolan och jag har kunnat åka bil till jobbet, sen i torsdags jobbar han och måste ha bilen så jag måste fixa lämning och hämtning och busspendla till jobbet. Det blir långa promenader, som jag egentligen inte fixar, jag grät nästan när jag gick från jobbet i fredags. Efter TVÅ dagar! Kommer inte fixa 75% jobb länge till om det inte lättar. Jävla foglossning. Jag är så innerligt tacksam över att ha ett levande barn i magen och jag vill ju verkligen att hon ska stanna där inne de tre månader som är kvar, men FAN att min kropp ska vara så ovän med graviditeter!! Hittills har jag kunnat ta smärtan så mycket bättre men nu blev det liksom för mycket - att hela helgen få svara sonen med "nä jag kan inte leka med tågbanan, jag måste ligga ner", inte ens fixa att sitta och pyssla med honom. Stackars barn, den här lilla tiden han har kvar att vara ensambarn, jag hade velat verkligen kunna göra roliga saker med honom då!
-
Håller tummarna att allt är som det ska och att hon bara är aktiv medan du sover... Massa styrka till dig!Eleonor01 skrev 2015-10-19 07:43:53 följande:Har haft mindre fosterrörelser sen i lördags. Trott lite att Jag inbillar mig. Ringde förlossningen nyss å frågade. Bättre fråga en gång för mycket än för lite,... Min son ska bara få i sig lite frukost sen lämna på dagis å åka dit direkt. Håller tummarna... Svårt att jämföra m första för han va mega aktiv varje dag från v 15. Flickan i magen e super lugnt å nu när jag inte känner så mycket så börjar man fundera lite... Får se vad som händer idag
-
Kanske läge att fråga BM om detta? Min BM sa iaf att jag inte skulle bada bubbelpool med tanke på ljudnivån (och bakterierna). Vet inte om du kommer upp i samma buller som bubbelpool gör, med tanke på hur mkt vatten leder ljud.amalie79 skrev 2015-10-21 11:19:39 följande:Jag sökte aldrig gravpenning, funderade ju på det, men nu är det väl i senaste laget ändå. Isf hade jag kunnat gå hem om tre veckor. Känns helt overkligt, inget jag vill heller, känns fortfarande hyfsat. Min chef ich jag pratade igår och kom överens om stt jag på pappret jobbar året ut men är ledig from 18/12 ungefär. Blir jag dålig på något sätt får man försöka bli sjukskriven.
Funderar dock på de av mina uppgifter som kräver hörselskydd? Läste någonstans att man inte borde pyssla med sådant nu? Men å andra sidan, igår var jag på elitseriehockey, det är väl inte direkt bättre isf?
Allt som står är bara om buller under hela dagar och så. Mitt är ju kanske någon gång per vecka... Max. Min kollega tycker helt enkelt maskiner= nej för mig nu. Alltså typ lövblås på ryggen, gräsklippare. Trimmer klämmer runt magen så där sa jag själv nej pga det.
De är ju bara en liten del av jobbet, inte allt.
-
åh stackare! Jag tänker att det är ännu viktigare att du får i dig vätska och inte blir uttorkad, drick Resorb eller liknande. Hoppas att du får behålla det.MeEmmA skrev 2015-10-26 07:50:06 följande:Jag tycker synd om mig själv idag, både jag, mannen och min stora pojk har åkt på magsjuka. Har fruktansvärt ont i magen :( nån som vet om det är något man ska tänka på som gravid och magsjuk?
-
Jag tycker också vinterkläder är svårt! En så länge har vi bara köpt en åkpåse i fårskinn (den är så gosig så att jag har funderat på om inte jag själv kan få plats där i på något vis) Den kommer funka i vagnen då vår liggdel känns enorm. Sen tänkte jag köpa en vindfleece och något set i merinoull (dels för att vi har det kallt inomhus med.) Jag misstänker att detta måste kombineras med en svalare åkpåse? eller kanske kan vi göra en variant på din idé WiMe06 och öppna åkpåsen och ha filtar/täcken ovan på när det är varmare??WiMe06 skrev 2015-10-26 11:19:44 följande:Har också varierat köpen lite men det har mest blivit bodys hittills av ngn konstig anledning så får nog hitta lite mer byxor. Har bara köpt stlk 50-56. Inget i stlk 62-68. Borde kanske göra det.
Har mest blivit flickigt här med så blir det en pojk får nog stackarn bära rosa, haha. Har också neutrala ytterplagg.
Jag har tänkt bädda mer fårskinn i vagnen, och sen bara en tunn stickad overall på bebis eller en fleecekofta och sen har jag ett täcke och filtar och varierar efter väder. Blir det jättekallt så lägger jag nog en bit liggunderlag under madrassen i liggdelen så isolerar det underifrån.
När vi åker bil har jag tänkt samma ytterplagg som i vagnen då jag tänkte sy en babywrapfilt att ha i babyskyddet. Har inte köpt ngn tjock overall eller så, kommer nog vänta med det och köpa om det behövs.
Smart idé det där med liggunderlag i botten av liggdelen.
Är det typ en sån här du tänkt dig att sy? idasmirakel.vimedbarn.se/sy-din-egen-babywrap-filt/ -
Skönt att bebis mår bra och att det iaf verkar gå åt det bättre hållet! Hoppas att det fortsätter så. Kan du få hjälp av någon med 2,5 åringen? Min svägerska fick foglossning och sammandragningar med sitt andra barn när det första var 1,5 år gammal och fick inte ens lyfta hen. Det var fruktansvärt då 1,5 åringen inte förstod varför mamma inte var som tidigare. Lyckligtvis så fick familjen massa hjälp och hon födde runt BF.Hame skrev 2015-10-26 08:56:39 följande:Går in i v.32 idag och fick tyvärr spendera helgen in och ut på förlossningen
Fick en miniliten blödning som började i fredags eftermiddag, fick molvärk på kvällen som höll i sig och på lördag fm ringde jag till förlossningen. De tyckte först att jag skulle ta en panodil och vila och sedan höra av mig vid lunch. Gjorde det och eftersom det inte släppt tyckte de att jag skulle åka in. Hjärtljuden på bebisen var bra och allt såg bra ut på ultraljuden, de kollade moderkakan också men det såg normalt ut.
På CTG såg de att det jag kallade molvärk var regelbundna sammandragningar, för mycket för att ha i v.31. Mer panodil och vila (inte så lätt med en 2,5 åring) och sedan började ett väldigt hattande om jag skulle stanna för observation eller åka hem. Först tyckte de att jag skulle stanna, men då kom de på att de hade fullt så då fick jag åka hem. Sedan hördes vi igen vid 21-tiden och då ville de att jag skulle komma in och sova där, men då hade vi äntligen kommit iordning och sonen sov så då var jag inte så pigg och att börja om igen. Vi kom överens om att jag skulle stanna hemma men komma in om det visade sig att jag hade så pass mycket värk att jag inte kunde sova.
Hade lite värk igen igår kväll, men kunde sova och nu känns det ok. Bläbläblä, hoppas verkligen det inte blir något mer av det. Har varit så säker på att det skulle bli en januaribebis men nu är jag inte så säker längre.
Be om hjälp så att du får möjlighet att vila och känna så lite skuldkänslor som möjligt för 2,5 åringen. -
som mina hjärtan skrev ovan så börja med att sjukskriva dig själv i en vecka. 2,5 åringen får gå på dagis som vanligt och du får en chans att vila upp dig.Hame skrev 2015-10-26 13:17:50 följande:mirakelspektakel skrev 2015-10-26 12:16:09 följande:
Nja, nu är jag ju på jobbet. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med sjukskrivning eller vem som ordnar det? Det är ju inget de gör på förlossningen så jag ringde mvc idag. Deras första lediga tid var om en vecka.. Har en tid till min vanliga läkare på vårdcentralen imorgon men det har ju egentligen inte med det att göra, så vet inte om hon kan ta det beslutet?
Vår stora kille är väldigt blyg och speciell så det är inte så lätt att få hjälp, sedan är han väldigt krävande och aktiv i vanliga fall så det går liksom inte att vila, han leker aldrig själv.
Jag behövde inte bricanyl och blödningen slutade av sig själv, de kunde inte se anledningen till det utifrån proverna eller undersökningarna. Sedan har jag haft sammandragningar till och från sedan dess, men de säger att så länge det inte blir värre eller börjar blöda igen är de ok.
Jag har blivit sjukskriven via min BM som slussat mig vidare till en läkare som är knuten till MVC. Väldigt smidigt. -
Det är verkligen inte så svårt när man väl börjar, om man är noggrann med tillklippning av tyget så är ju det värsta som kan hända att man får sprätta lite :)minahjärtan0609 skrev 2015-10-26 14:06:31 följande:Va lyxigt att ni kan sy! Jag är totalt värdelös på det och äger ingen symaskin. Men jag tror oxå på olika lager, filtar i olika material.
Finns ju massa saker som man kan sticka eller virka, då behöver du ju inte ens en symaskin :) -
Jag hade lagt till en sån på min to do list på pinterest, men glömt bort den bland alla babykläder. Måste komma ihåg att hämta hem fleecetyg, nästa gång jag är hemma hos min mor. (Till min stora glädje har hon ett tygförråd liknande en mindre tygaffär, som det bara är att använda) Fleece ska ju dock inte vara så bra för vår natur... Funderar på om man kan isolera den på något annat sätt?WiMe06 skrev 2015-10-26 14:00:18 följande:Ja, en åkpåse för vuxna kanske vore ngt
Det är ju smidigt att kunna ta av "locket" på åkpåsen när det blir varmare och variera med filt eller täcke beroende på hur kallt/varmt det är.
Tycker det är jättesvårt med vinterkläder, dem ligger ju så skyddade i vagnen, men visst är man ute mkt och har bebisen i sele eller i famnen behöver man ju en varmare overall. Införskaffar väl en framöver så får vi se.
Det är precis en sådan filt jag tänkt sy. Tycker det verkar så smidigt med en sån, man kan öppna upp om bebis somnat och man kommer in eller sådär utan att knöla för mkt med en massa bylsiga kläder. Och bältet hamnar ju då tätt som möjligt mot bebis kropp som det ska. Så det känns bara som fördelar med en sådan