Inlägg från: Nettiis |Visa alla inlägg
  • Nettiis

Vi kommer att vara hemma på nyår, våra vänner med sin lilla son kommer över på middag som vi lagar tillsammans och sen spelar vi lite spel och ser fyrverkerier.. De åker hem efter det.. Förra året var hon höggravid (födde i mars) och detta år är det min tur. Skönt är iaf att de förstår när jag börjar klaga på trötthet och att det gör ont överallt..

• Nettiis

Idag när sambon skulle Ut och skotta fram bilen så vi kunde åka till Mvc och Bm så smet hunden ut, med världens fart springer han iväg.. Sambon iväg efter och jag tar på mig alla mina kläder och går ut efter. Jag hinner leta ca 20 min innan jag måste åka för att inte komma för sent. Sambon får leta vidare själv. Mitt hjärta slår i hundranittio av oro och mår så dåligt. Kommer till Mvc två minuter innan min utsatta tid, visar sig då att det har bokats in en polsk tolk till mig, haha jag kan inte ett ord polska och när tolken pratar med mig på polska bryter jag ihop i väntrummet och tusen känslor sveper över mig.
    Var inte min ordinarie Bm jag fick träffa idag men hon var väldigt bra och kunde lugna mig fort, hon sa även åt tolken på skarpen för tolken trodde verkligen jag behövde henne.
    Efter att jag lugnat ner mig mätte vi SF måttet, lyssna på fina hjärtat och kände på ett ruckbart huvud. Tycker de är kul hur olika barnmorskorna gör sina kontroller, vissa super hårdhänta och andra mer försiktiga, vissa berättar ALLT och andra får man fråga sig fram.. Men tur är väl att vi alla är olika annars hade de nog blivit tråkigt!
    Mitt järnvärde var äntligen på rätt väg och säg helt okej ut! Tack och lov för blodpudding!

Efter Mvc ringer jag sambon som är andfådd men har fått fatt på hunden, efter ca en timme på flykt! Fy vad jag är trött nu!
    Godnatt!!

• Nettiis
    mirakelspektakel skrev 2015-12-29 10:20:03 följande:
    Haha, undra om er vovve tyckte att han fått för lite äventyr på senaste :) Hemskt när djur försvinner så där. Skönt att ni hittade honom (det kanske är en tik, men det känns som en hanne :)) 

Det måste ha känt som att vara med i dolda kameran att få en tolk med sig till bm som man varken förstår eller behöver. 
    Haha, nu så här i efterhand kan jag skratta åt det hela.. Hunden var iaf helt slut igår kväll vilket var rätt skönt..

Tolken försökte vara med under vårt möte och ville först inte ge sig.. Haha! Sambon bara skratta när jag berätta när jag kom hem.. Förstår nu i efterhand det roliga..

Sambon ska eventuellt åka till Tyskland med sin lastbil och är då inte hemma fören fredag kväll.. Lite nervöst men har ett tag till bf så hoppas Lillån inte får för sig att komma redan.. Är i vecka 35+4 idag..
  • Nettiis
    MeEmmA skrev 2015-12-29 13:26:59 följande:
    Haha, tycker också att det lät lite komiskt med tolken :) varför hade de fått för sig att du skulle ha den eller skulle tolken egentligen vara hos någon annan?
    Hon skulle nog vara med någon annan som avbokat utan att hon fått reda på något.
  • Nettiis
    mirakelspektakel skrev 2015-12-29 15:51:26 följande:
    Förstår att du behövde lite distans för att kunna skratta åt eländet. 

Jag är ju en dag efter dig, jag hade inte heller vart överlycklig om min sambo skulle i väg nu, men å andra sidan är det kanske inte så troligt att det sätter igång. OM han skulle iväg så hade jag ringt min svägerska och meddelat henne att hon kommer få åka med mig på förlossningen om det sätter igång medan han är borta (jag var med på hennes när hon födde för tidigt och min bror var på affärsresa) har du någon du känner att du skulle kunna tänka dig ta med till förlossningen?
    Hon som ska bli gudmor är vår backup så hon är helt med på noterna.. Hon hoppas ju lite på att det händer så hon får vara med. Haha!
  • Nettiis
    WiMe06 skrev 2015-12-29 18:27:01 följande:

Hej alla, här har varit aktivitet ser jag, hinner inte läsa ikapp allt nu men ville bara uppdatera lite efter chocken igår.

Var på tul på morgonen igår som visade vääldigt dålig tillväxt sedan sist, läkaren trodde inte riktigt på siffrorna hon fick fram då hon fick använda en gammal maskin så fick komma tillbaka vid lunch och göra nytt tul, en bm var med och gjorde den mätningen på en ny maskin men det visade samma. Tösen har knappt växt sedan sist. Gjorde en vaginal undersökning som visade att jag var öppen drygt 3 cm. Läkaren rådgjorde med en annan läkare och dem kom fram till att det inte var ngt att hålla på så dem beslutade om igångsättning direkt. Så det var bara hem och ordna barnvakt och hämta väskan sen tillbaka igen. Fick första dosen medicin vid 13.30, det hände ingenting kändes det som, hade bara lite småvärkar som gick bra att prata sig igenom ungefär, fick totalt 5 doser medicin tror jag. Vid 22.30 ungefär hade jag öppnat mig 8 cm men bm kunde töja ut det helt för det var så mjukt. 22.52 tar bm hål på hinnorna och jag får direkt världens hemskaste värk, den kom som en ren chock och jag minns att jag skrek "fan, jag hade glömt hur det känns, påminn mig om att aldrig göra det här igen". Andades lustgas och kläckte ur mig några fler lustgaskommentarer. 23.03 får jag krystvärkar och vid 23.08 föds en liten tjej på 2148 gr och 43 cm lång.

Vi mår bra och ligger just nu på neo och kämpar med att få igång amningen, tösen tillmatas med sond för att inte tappa en massa vikt.

Vi klarade inte nyår men hon slapp iallafall julafton och nyårsafton

Spännande att se om ni alla lyckas klara nyår

Vad skönt att de agerade så fort när de märkte hur allt låg till! Hoppas inte du blev helt överkörd och att du fick vara med och förstå vad som sker.
    Det är nog min största rädsla inför fl. att jag inte får ordentligt med information om de skulle ske komplikationer..

Stort stort grattis, hoppas ni hinner mysa lite nu innan ni åker hem och att amningen kommer igång ordentligt!
  • Nettiis
    MeEmmA skrev 2015-12-30 20:49:19 följande:
    Min första kom ca 3,5h från första värk, 2:an ca 3h och 3:an 2,5h. Man får lyssna på sina instinkter och ta det beslutet själv! Nr 3 ville de att jag skulle åka till ett annat sjukhus för att det var fullt här, men min sambo vägrade och de gick med på att vi kom in för en undersökning innan vi åkte vidare. Var helt öppen när de tittade och fick gå raka vägen till förlossningen, hann inget mer än att byta om. Så stå på er allihopa!
    Just detta att stå på sig är svårt tycker jag, iaf som förstföderska.. Vad vet jag om att föda barn liksom?! Men hoppas jag tänker annorlunda när det väl är dags..

Idag har jag extremt ont i ländryggen.. Vill inget annat än att ligga ner och att sambon får trycka lite försiktigt
  • Nettiis
    Mattenörd skrev 2015-12-31 11:06:38 följande:

Hej hörni!

Det var vattnet som hade gått i förrgår kväll. Vattnet gick runt 18. Runt halv 9 var svärmor på plats för att passa storebror. Vi skrevs in på förlossningen 21.15 och 21.24 kom vår lilla Astrid ut. Vi hängde knappt med i vad som hände men alla mår bra. Vi hade nog kunnat åka hem redan igår men ville stanna en natt till för att vila och landa lite. Nu är vi på väg hen för att fira nyår med våra två älskade barn.

Stort grattis till lillan! Hoppas att ni får ett mysigt nyår!

Nu längtar jag mer och mer till januari så vår lilla snorpa kan komma! Dock har vi 28 dagar kvar till bf men har lite förvärkar och sånt, vet dock att man kan ha det ett tag innan allt drar igång.

Gott nytt år alla nyblivna och väntande mammor!
  • Nettiis
    CarolinaH skrev 2015-12-30 22:35:41 följande:

Har legat i sängen i nästan 3h med kraftiga sammandragningar och rejält illamående. Dock hanterbart än så länge. Vill ju verkligen inte att bebis ska komma innan 2/1.
    Roar mig med spel på mobilen för att tänka på annat. Och har såklart bästa sällskapet av en skotträdd liten vovve.
    Förstår inte varför de inte kan hålla sig till 12-slaget i alla fall. Då bäddar han och jag ner oss på filtar i duschen där det är varmt och gosigt med golvvärme. Och så på med torktumlaren.

Usch, vet hur jobbigt det är med en sådan rädd vovve. Min vovve vi hade när jag var liten var lika rädd och vi låg alltid nerbäddade i badkaret med musik på!

Min vovve vi har nu bryr sig inte alls.. Tror dock det har lite med att sambon skjuter och hunden har varit med på skjutbanan sedan dag två hos oss.. Och eftersom vi inte alls bryr oss om skotten på skjutbanan gör inte han det heller.. Men vet att det är så olika för alla hundar, en del klarar skott men inte fyrverkerier och tvärtom.. Vår hund vill gärna vara med ute på altanen och kolla, vi skjuter inga egna raketer för respekt för de rädda djuren!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)