Inlägg från: Hame |Visa alla inlägg
  • Hame

BF Januari 2016 :)

mitthemligajag skrev 2016-01-26 11:11:32 följande:

Åkte iväg igår med båda kidsen själv för första gången HAHAHAHAHAHA! Jag lämnade tydligen bilnyckeln i våran 3 veckor gamla bil i vårt olåsta garage, säger de lite om hur jag tyckte de gick? Haha, en övertrött 1 åring och en hungrig nyfödd i baksätet! Nej rutinerna har inte kommit på plats än och den bilfärden hem var hemsk!

Tufft av dig att ge dig iväg ändå! Så långt har inte jag kommit ;)
  • Hame
    Eleonor01 skrev 2016-01-26 12:26:01 följande:

Jsg gillar inte hellre piller. Tar inte upp dem helt i kroppen så kan bli gravid ändå å är livrädd för spiral som flyttar sig. Lutar nog mot p spruta... Mög detta!!!

Vet inte heller hur jag ska göra med preventivmedel.. P-spruta, hur ofta tar men dem? Gör man det på mvc?
  • Hame
    MeEmmA skrev 2016-01-26 13:15:14 följande:

När min ett-åring var nyfödd fick jag och hela familjen en riktigt aggressiv magsjuka, var jätteorolig över att han skulle bli sjuk. Men han klarade sig, BVC-sköterskan sa att oftast får de antikroppar från mamman så länge man helammar. Det var tufft för mig att amma med den vätskebristen, men huvudsaken är att han inte blev sjuk. Sen att torka spyor från de andra barnen och samtidigt vagga runt på ett spädbarn var ingen hit, så jag tycker verkligen synd om dig. Min sambo började med att jobba ändå, men när jag också blev sjuk så ringde jag hem han och sa att jag inte klarade mer. Skulle det hända igen så skulle jag kräva att han stannade hemma från start! Blä för magsjuka, hoppas att det går över snabbt!

Jag ammar ju inte men hoppas han klarar sig ändå!
  • Hame
    MeEmmA skrev 2016-01-26 15:30:32 följande:

Men hur är det med hormonerna i p-spruta jämfört med p-piller?

Jag är sån att jag blir helknäpp av hormoner, har provat alla piller som finns och har fått för mig att det är högre dos i sprutor... Men det kanske det inte är.

Det som har fungerat bäst för mig är kopparspiral, men eftersom att jag är helt säker på att inte skaffa fler barn så har jag nästan beslutat att sterilisera mig eftersom att inget skydd är 100%.

Vi har haft blodpropp i familjen och jag får inte ta vanliga p-piller, vet ni om man kan ta detta ändå? Innan första barnet tog jag cerazette och fick ingen mens, superskönt! När jag provade igen mellan barnen blödde jag konstant istället, inte lika kul! Provar nog igen och håller tummarna, men blir det som sist får jag prova något annat.
  • Hame

Ujujuj, nu börjar två veckors dålig sömn kännas av. Alvar sover typ en timma, sedan tar det två timmar att mata, byta blöja om det behövs och natta om honom. Så gör vi tre sådana pass per natt och jag får ihop ca 3 timmars sömn uppdelat i tre. På kvällen har han en väldigt ledsen period mellan typ 18 och 22, så det går inte att lägga sig tidigare. På morgonen vaknar 3-åringen 5 eller senast 6 så sovmorgon går inte heller...

Ska till bvc idag och disskutera kvällsontet, hoppas bara det inte är kolik.

• Hame

Börjar bli mer och mer säker på att Alvar har kolik :'( Skriker mer eller mindre non-stop från ca till 17 tills han slocknar vid ca 22. När han vaknar på natten är det också panikskrik. Pratade med BVC igår som tyckte det finns en del saker att utesluta först, så nu har vi bytt ersättning till nan sensitive. Ska ge det en vecka och komma tillbaka på tisdag.

Han går upp jättebra i vikt så det är inte hunger. Vi bär och bär, både med armarna och i sele, så det borde inte vara att han bara vill ha närhet. Bajsar gör han också, och vi har provat pysventil nu i några dagar men inte märkt så stor skillnad. Började med Semper magdroppar i förgår och får ge även det några dagar, annars får vi prova minfom.

Känner mig ganska förtvivlad ... Ser framför mig att inte kunna sitta ner och äta kvällsmat med maken när han äntligen kommer hem ifrån jobbet eller sitta i soffan tillsammans och titta på film. Han skriker liksom så högt att det inte går att föra ett normalt samtal. Någon som haft kolik bebis förut?

• Hame
    WiMe06 skrev 2016-01-28 09:21:08 följande:

Usch vad jobbigt om det är kolik, hoppas den nya ersättningen är bättre och att magdropparna hjälper stackarn. NAN har ju ytterligare nån ersättning men den är väl mer om bebisen kanske riskerar allergi mot mjölkprotein.

Har ingen erfarenhet av kolik så jag har tyvärr inga bra råd. Håller tummarna att det går över snart.

Tack för tummarna :) Ja BVC-sköterskan sa också att det finns ersättning som man får på recept. Har bestämt mig för att ge detta en vecka och om det inte hjälper ska jag först prova att byta flaskor han får ersättning i. Veckor känns väldigt länge men han måste ju få chans ar vänja sig innan man ändrar igen.
  • Hame
    Eleonor01 skrev 2016-01-28 10:06:14 följande:

Lily skrek från 20-00 inatt därefter vaken till tre å skrek lite till däremellan. Några få matpauser men annars skrik. Stod i morse å försökte komma ihåg när hon somnade men Nopp kommer inte ens ihåg :( jag är mp allergiker så mjölk är det inte. Jag ska utesluta lök å dylikt from idag. Semper magdroppar börjar vi också med idag. Har väldigt svårt att göra massage pga hennes skena. Ska till ortopeden idag så hoppas på tips. Jag tvivlar på kolik men ska utesluta allt annat. Tror snarare att det är pga att hon e nyfödd å inte har några rutiner. Hon är bara 8 dagar idag.

Hur gammal är Alvar?

Hur

Usch, det låter jobbigt! Man tror ju inte de skulle orka vara vakna så länge, men när de är ledsna kan de visst det. Han är 15 dagar, så det är ju inte så gammalt :)
  • Hame
    mirakelspektakel skrev 2016-01-28 12:05:37 följande:

Stackars er som har huvudvärk. Jag får huvudvärk så fort jag drar ner för mkt på kaffet. Om ni misstänker vätskebrist så test vätskeersättning. En lång hårtvätt funkar ibland för mig med (lycka till med det.. haha) jag kanske ska gå och tvätta håret nu på en gång, eller ta ett bad med hårinpackning och bodyscrubb, ni vet när man tänder doftljus i badrummet och stannar där inne i en dryg timma utan att något stör

Där sa du något, kaffet har jag ju nästan helt slutat med. Ska ta en kopp och se om det hjälper! Vätskeersättning tog jag en i morse, men kaffe har det inte blivit alls idag.
  • Hame
    WiMe06 skrev 2016-01-28 14:51:07 följande:

Vad kommer ni har för försäkring till era barn? Jag tycker det är en jäkla djungel det där. Har trygg hansa med killarna så det känns som det lutar åt det med W också, känner mig helt fruktansvärd som inte tecknat ngn barnförsäkring ännu. Hur tänker jag egentligen!!!

Vi har trygg-hansa, mest för att storebror har det. Och bilarna och huset och vi haha :)
  • Hame
    elinville skrev 2016-01-28 20:55:11 följande:

27/1 kl 7:43 föddes så vår Vidar <3

Grattis till supersöt kille! Skönt att det gick bra trots lite drama!
  • Hame

Inatt har jag tagit stora sonen och maken bebis - Alvar. Så skönt med lite mer sammanhängande sömn! Hoppas hoppas att vi börjar få lite bättre nätter snart..

• Hame
    WiMe06 skrev 2016-01-29 12:41:25 följande:

Nyss hemkomna från bvc, fisan väger nu 2980gr :-O

och mäter 47 cm.

Eleonor - tyvärr hade W redan vuxit ur dressen, så synd, för den var så söt. Men det är ju positivt i sig att hon växer.

Naw så sör! Helt sjukt att hon väger nästan två kilo mindre än Alvar fast hon är dubbelt så gammal :)
  • Hame
    MeEmmA skrev 2016-01-29 13:45:30 följande:

Känner mig ganska stolt idag, har fått riktigt mycket gjort med mina två pluttar hemma. När lilleman sov på morgonen så städade jag alla tre våningar, bytte alla sängkläder med min ettåring (han lekte och röjde fram nya saker samtidigt). Efter amning så städade jag ur köksskåpen med plutten i bärsjal. Sen dags för lunch och hämta storasyster. Nu har jag och hon bakat för att överraska storebror som vi strax ska hämta från skolan med fredagsfika.

Jag gillar det här, blir lätt rastlös när jag inte har något att göra. Och nu blir det helg, härligt :)

Herregud! Jag blir trött bara av att läsa detta.. duktig du är :)
  • Hame
    amalie79 skrev 2016-01-29 14:26:36 följande:

Du är verkligen som gjord för en stor familj :) jag blir trött bara av ett barn, när han sover vill jag bara duscha, läsa och se på tv, tvingar mig till lite hushållsarbete. Skulle sldrig vilja ha fler att ta hand om :)

Är det förresten någon som vet om man börjar våga använda Babysittern lite försiktigt? Vet flera som gjort det vid detta laget men har inte vågat än.

Vi har provat korta stunder. Så länge den har hyfsat liggläge är det ingen fara, de sitter ju i babyskydd.
  • Hame

Nu sitter vi här sängen, jag och vaken - Alvar! Nu har vi varit vakna sedan 00.30, han är inte hungrig och inte superledsen. Bara smågnällig och vill bli skumpad i rumpan.... Jag hanterar inte sömnbrist bra, får superont i huvudet och hela kroppen. Fick en depression med första barnet och känner hur det smyger sig på igen. Är livrädd för det men vet inte hur jag ska förhindra det, jag kan ju inte tvinga honom att sova :'(

• Hame
    Eleonor01 skrev 2016-01-30 03:23:08 följande:

Skulle du inte kunna sätta honom i bsbysittern å slumra på soffan en stund? Bara för att han e vaken behöver ju inte du vara det. Eller?

Han är inte nöjd med att sitta i en sitter, varken på dagen eller natten. Jag kan inte sova om min bebis sitter och gnäller, men alla är olika.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)