Inlägg från: lanylena |Visa alla inlägg
  • lanylena

BF Januari 2016 :)

HCS skrev 2015-05-20 12:38:24 följande:
    Jag fick det pg a besvären efteråt och dom var rädda att det skulle gå upp igen eftersom det var stort barn med stort huvudomfång. Men jag hade till motsats från dig en utdragen förlossning med värksvaghet och som slutade i panik med sugklocka pga stressad bebis. Därav skadan. Fick dock ingen uppföljning hos sjukgymnast efteråt.

Har du besvär?

Hoppas du kommer fram till ett bra beslut! Jag gick i samtal med en jättebra barnmorska och vi kom fram tillsammans till att det var helt onödigt att riskera att skadan blir betydligt  värre än vad den är idag, eftersom jag har vissa besvär än idag. Dom sa att det kunde mycket väl gå bra(om barnet är litet) men det är klart att det finns en ökad risk att det sker igen.
    Glömde också fråga vad du har för besvär idag? Om jag får fråga det..
  • lanylena
    WiMe06 skrev 2015-05-21 10:40:56 följande:

Nyss hemkommen från vul, trodde jag skulle få se ett litet tickande hjärta, men tyvärr blev jag tillbakaflyttad en vecka, så nu är jag i v 4+6 igen, så nu går vi igenom den kritiska veckan en gång till. Har ett vul den 2 juni igen på en annan klinik så kommer gå på det med och hoppas jag får se ett tickande hjärta då istället. Men det känns som en evighet dit.

Men oj, flyttad en hel vecka? Vad knepigt? För du vet väl när du hade ÄL och BIM?
  • lanylena

Går in i vecka 8 idag. Fortfarande diffust illamående på morgnarna, men igår var det inget på e.m? Är dock inte alls sugen på något och måste äta varannan timme minst för att inte bakis-skaka.

Har planerat tidigt UL (privat) den 8/6. Hoppas på att få se ett litet, pickande hjärta då. Hjärta

• lanylena
    Bubblor skrev 2015-05-26 20:50:05 följande:

Jag känner samma sak, att det är tråkigt att ni stänger den nu, men har ni bestämt er för det så kommer ni nog inte ändra er, så då kan vi andra skapa en grupp lite senare när man har blivit officiell liksom :)

Det går absolut att komma med även senare. Skicka bara ett pm til någon av oss admins i gruppen (vilka vi är står i inlägget överst i tråden), så lägger vi till er.
  • lanylena
    Hame skrev 2015-06-02 08:01:50 följande:
    Allt gick bra med hälsosamtalet! Så glad att jag fick Maggi igen :) Jag är spruträdd men hon är liksom inkörd på hur jag vill göra så det funkar bra med henne nu. Hon kommer ha semester när jag ska på inskrivning så hon tog proverna nu istället, så slipper "vikarien" sticka mig. Hon räknade det till bf 4/1, hoppas hoppas verkligen bebisen föds i januari och inte december :)

Jag lutar åt att göra kub nu. Gissar att Göteborg är närmst, vart ska du åka? Hur funkar det med blodprovet, ska du åka dit två gånger? Eller kan man ta blodprovet på vårdcentralen och be dem skicka det dit?
    Hej, förlåt om jag hoppar in i ert samtal.
    Jag gjorde KUB på Barnmorskegruppen förra gången, och tyckte det var proffsigt och bra bemötande där.
  • lanylena
    hsh skrev 2015-06-02 09:09:04 följande:

Fler som har svårt att få orken att räcka till? Min ork räcker typ till hälften av de saker jag borde ha ork till. Och svårt att hålla skenet uppe på jobbet, när man måste sitta ner hela tiden /dricka vatten/får lätt yrsel/mår illa..

Måste också sitta ner, speciellt när jag ätit. Ligger gärna på soffan en stund efter middagen.Hade gärna sovit en blund efter lunchen, men det går ju inte.
  • lanylena
    Hame skrev 2015-06-02 10:52:22 följande:
    ingen fara! Bor du i Göteborg? åkte du dit två gånger? Känns lite onödigt men samtidigt vill jag gärna gå igenom provresultaten på plats, och isf måste man fixa blodprovet i förväg. Om jag förstått det rätt.. :)
    Jag åkte dit en gång. Fick svaret per post lite senare. Hon sa att det såg bra ut när hon mätte, så hon sa att det nog inte skulle vara några problem ändå, och det var det ju inte.
  • lanylena
    Mrsk28 skrev 2015-06-05 11:48:19 följande:

Allt har sett bra ut hitiils. Går snart in i v8. och är nu inskriven på Mvc. 
    Vi har sett fostret och hjärtat slå. Dock blev jag nu sjukskriven 2-4v då jag spydde såpass mkt att jag behövde dropp i omgångar och blev otroligt dålig. 
    Har vissa bra dagar i veckan men sen kommer dessa andra då man inte får behålla någon näring alls..

Och läkaren ville inte skriva ut ngt för illamåendet.. 
    Bm sa att hon skulle överväga att se om jag inte behövde ngt endå framöver.
    Ska tillbaka till Bm nästa vecka på fredag och då ska jag få ta prover mm.

Men varför i hela friden skriver inte läkaren ut illamåendetabletter? Om de hjälper så skulle ju en sjukskrivning kunna undvikas?
  • lanylena

Tänkte sprida lite glädje i denna annars lite oroliga grupp.
    Var på tidigt UL idag och fick se ett litet tickande hjärta. Blev flyttad från 8+4 till 8+6. Men fattar inte hur hon får det till BF 12/1? Jag och gravidappen får det till 11/1?

Lillen är 2.2 cm lång. Känns overkligt.

• lanylena
    FruGru skrev 2015-06-08 12:32:44 följande:
    Så roligt :)

Jag fick se vår lilla grodd för en vecka sen och det är så skönt och lugnande.

Vilken app?
    Babygruppens (lila app är det). Även FL och min BM räknar som jag. Alltså BF 11/1 istället för 13/1. Och det stämmer ju med ÄL också så.
  • lanylena
    dinin skrev 2015-06-09 08:45:14 följande:

Imorgon är det dags för mitt första VUL, i vad jag tror är 7+3. Haft ett MA och ett missfall innan så är skapligt nervös... Kan man åldersbestämma graviditeten på dagen vid ett tidigt VUL? Hoppas hoppas på hjärtslag... 

De mäter ju den lilla bönan och kan på så vis räkna ut hur gammalt det är.

• lanylena
    Söndag skrev 2015-06-09 10:04:35 följande:

Men hur kommer de sig att datumet kan ändras trots att man vet när befruktning skett?! Kan den inte vara olika stor men lika gammal?

Det kan häda at den inte vuxit i den takt den ska också.  Eller så var befruktningen inte id den tidpunkt du trott.
  • lanylena
    hsh skrev 2015-06-09 13:41:20 följande:

Vi har precis fått se vår fina lilla räka, hjärtat slog så fint!! Beräknad 7+6 , beräknad förlossningsdag 18e januari.

Åh, visst var det härligt? Men så overkligt ändå.
  • lanylena
    dinin skrev 2015-06-10 08:28:18 följande:

VUL om två timmar... SÅ himla nervös. På ett sätt är jag inställd på att det ska gå vägen denna gången men på ett annat sätt tar jag det för givet att det inte ska gå vägen. Vid alla VUL jag gjort har man ju fått tråkiga besked, så jag har aldrig varit med om annat... Håll tummarna för mig!

Lycka till :) Det går säkert bra denna gång.
  • lanylena
    Seven Costanza skrev 2015-06-10 09:59:52 följande:

Varit på VUL nu, hjärtat tickade så fint och bebisen sprattlade med armarna! Blev framflyttad två dagar så är i v 10+0 idag, så precis som jag räknade från början. BF 6/1 .

Åh, vad härligt att höra! Ja blev också flyttad två dagar, så jag fick BF 11/1, precis som jag räknat fram utifrån ÄL.
  • lanylena
    HCS skrev 2015-06-10 12:31:40 följande:
    Så skönt det måste vara! grattis!

Själv har jag ingen tid för vul. Landstinget erbjuder bara Rul och typ Kub(heter nåt annat här) för dom som har fyllt 35 innan barnet kommer. Själv är jag 32 i höst. Väntar på att jag ska gå 12 fulla veckor så man kan slappna av. (haft 2 mf) 
    Det är samma här, man får bara RUL (och KUB över 35), men bokade tidigt UL privat istället. Du har inga planer på det?
  • lanylena

Vid min första graviditet fick jag VUL utan att be om det. Denna gång sa BM att deinte erbjuder det hos dom. wsen vet jag inte om hon sa det bara för att jag är andragångsföderska eller om det verklgen är å att INGEN får det längre.

• lanylena
    WiMe06 skrev 2015-06-18 10:08:01 följande:

Vi blir nog själva imorgon, så behöver inte fundera på att dölja ngt för någon. När jag var på hälsosamtal så min bm till mig att det var nolltolerans även på alkoholfri öl/vin då dem aldrig är helt alkoholfria, vad har era bm sagt om det?

Det finns 0% vin! Vi har en vän som vi bjöd på middag och krävdes verkligen 0% alkohol, och det finns faktiskt. Och SÅ petigt är det inte. Klart du kan dricka cidern som finns på Ica.
  • lanylena
    haannah skrev 2015-08-19 06:57:41 följande:

Idag är det dags för RUL, om bara 1,5 timme är det dags och jag är så nervös så jag inte vet vart jag ska ta vägen! Vill så gärna att allt ska gå bra idag.

Ha en trevlig dag allihopa! :)

Stort lycka till! Det är underbart att få se sitt lilla knyte. Glädjetårarna kom på mig igår när jag var på RUL.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)