Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2015-07-18 15:10:50 följande:

Första gravidkläderna inhandlade nu. Börjar bli ont om kläder i garderoben som passar men fy vad ont om klänningar dem hade. Tråkigt!

Jag har bara köpt ett par leggings, fyller dock inte ut dem än märkte jag så köper nog ett par mindre i veckan. Annars har jag köpt två par haremsbyxor från hm, som är min "stil" ändå liksom. Så får det bli två par jeans i september, jag är av naturen varmblodig och än mer nu:)

Linnen och tröjor planerar jag inte köpa några alls i mammaväg, kan använda det mesta av det jag har.

Bh behöver jag inte byta än,tacksam för det då det ju blir kostsamt och byta flera gånger.

Trosor har jag bara hipsters så de får hänga med.
  • amalie79

Just det, har en del klänningar från indiska med, både nya och gamla, deras kläder passar ju utan att egentligen vara gravidkläder

• amalie79

[quote=75538475][quote-nick]Seven Costanza skrev 2015-07-18 16:40:21 följande:[/quote-nick]Jag köpte två lösa linnen för jag vill inte visa magen på stan förrän efter RUL och jag känner mig rätt plufsig redan tyvärr.[/quote

Ja jag körde vanligt linne under och lösare över sista veckorna till och från jobbet. Nu har jag semester och bryr mig inte så mycket längre om det syns :)

Nu vet jag att just du Seven ( åh jag ser George och Susan framför mig varenda gång jag läser det) ska flytta utomlands, men hur tänker ni alla kring föräldraledigheten.

Det är inte många saker vi planerar i detta stadiet men just detta har varit lite av en avgörande sak för mig då jag tidigare planerat barn med min fd som totalt vägrade föräldraledighet. Jag tycker man ska dela lika!

Nu tänker vi som så att barn i januari, jag hemma över sommaren. Mannen semester i augusti så vi går omlott och sedan ska han vara hemma lika länge, ungefär. Min chef ställde frågan försiktigt redan med en gång, om jag tänkte stanna hemma ett helt år och mitt spontana svar var no way!

Sedan kanske man ändrar sig, men jag känner mig själv rätt väl och tror faktiskt inte det.

• amalie79
    WiMe06 skrev 2015-07-18 17:05:22 följande:

Jag bor ju i en "liten" stad så jag vet bara om hm som säljer mamma-kläder. Så jag var där och hittade ett par supersköna skinny-jeans i snygg mörk denim, på rea dessutom i rätt storlek (tjoho,snål som man är haha), ett par shorts i shinosmodell och en snygg top.

Hade velat ha lite klänningar som fungerar i höst med. Sen tänkte jag införskaffa mig lite leggings. Får kika när vi kommer till Sthlm. Behöver lite nya linnen och toppar. Koftor fungerar ju alltid. Vill inte köpa alltför mkt nu heller för risken är väl att man kanske växer ur det ändå sedan.

"De som vet" (som min lillasyster tex) säger att de kläderna man köper nu " i mitten" är väldigt bra att ha när barnet kommit och man börjat tappa i vikt men inte riktigt är tillbaks till sin vanliga storlek:)
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-07-18 17:05:22 följande:

Jag bor ju i en "liten" stad så jag vet bara om hm som säljer mamma-kläder. Så jag var där och hittade ett par supersköna skinny-jeans i snygg mörk denim, på rea dessutom i rätt storlek (tjoho,snål som man är haha), ett par shorts i shinosmodell och en snygg top.

Hade velat ha lite klänningar som fungerar i höst med. Sen tänkte jag införskaffa mig lite leggings. Får kika när vi kommer till Sthlm. Behöver lite nya linnen och toppar. Koftor fungerar ju alltid. Vill inte köpa alltför mkt nu heller för risken är väl att man kanske växer ur det ändå sedan.

Och förresten, jag bor i Göteborg och tycker inte det finns så mycket mer än hm här heller ...
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-07-18 17:16:30 följande:

Amalie: har du kollat upp tillgången på förskola där ni bor? Jag tycker ert upplägg låter vettigt men där jag bor är det svårt att få plats förutom vid terminsstarten i augusti. Egentligen ska man ju erbjudas plats inom tre månader från ansökning men det beror ju på om det blir någon plats ledig. Vill bara uppmärksamma dig på att det inte alltid funkar att börja jobba när man vill.

Om vi hade varit kvar här hade jag varit hemma till augusti 2017 när barnet fått dagisplats (min man har ingen SGI så han hade inte kunnat vara hemma). Om vi får ett barn till när vi är borta kommer det barnet vara max 6 månader när vi kommer tillbaka och då är ju frågan om jag ska gå tillbaka till jobbet då (alltså vid den tidpunkten jag sagt) eller vara hemma ett läsår till. Det beror på om min man får en SGI tills dess för då kanske vi kunnat jobba halvtid båda.

d

Det är iof många barn men även många förskolor, vet om 6 st i stadsdelen på rak arm så hoppas det löser sig:) vi får kolla på detta, annars tror jag sambon är flexibel med att ändra arbetstider lite/ stanna hemma lite längre. vi tänker ha förskola här men skola är uteslutet pga att de går på knäna av nyanlända. Spelar heller ingen större roll om det blir förskolan exakt här eller inte då vi har ok arbetstider båda två osv
  • amalie79
    Kixpix skrev 2015-07-18 17:35:29 följande:

Tyvärr blir den frågan alldeles för lätt att svara på.. Jag kommer vara hemma. Min sambo tjänar lite mer än det dubbla än mig,varje månad, så utan hans inkomst, blir det snålt. Han är dock säsongare, så han kommer vara hemma med mig dec 15-mars/april -16. Sen går han av i december -16 och då har jag sagt att jag kan hoppa in och jobba och dryga ut mina förändrardagaf från och med barnet fyller ett år. För sen är van ju hemma dec -16 till mars/april -17 :)

Så för oss blir det nig smidigt och bra till slut.

Min sambo säger heller inget om att jag kommer vara hemma mer eller ej, men med tanke på hans lön så får det bli så här :/

Aha ok. Jag tjänar i dagsläget mer än sambon men han håller på att arbeta in sig på nu tjänst och kommer förmodligen tjäna lite mer fr.o.m. hösten. Men inte så stor skillnad att det motiverar att ändra på detta- då får vi snarare ändra våra vanor så att planen funkar helt enkelt!

Men vad skönt för er att få gemensam tid tillsammans! Det har några av mina vänner gjort, som tjänar bra- de passade på att hyra ett hus utomlands via en vän och var borta i fyra månader med den lille.
  • amalie79

Så duktiga ni är tycker jag som tycker det känns ok att ta nästan hela ledigheten själva.

Hade vår situation sett ut så hade jag nog sagt nej till gemensamma barn. Är verkligen inte supermammatypen, tycker just den där spädbarnstidem verkar urtrist, en transportsträcka till att få en individ man har lite utbyte med.

Från ungefär 2 år verkar de flesta av mina vänner som känt likadant ha tyckt det blivit roligt på riktigt att ha barn när man frågar dem:)

• amalie79
    Emelie86 skrev 2015-07-19 12:26:11 följande:

Har ni berättat än på jobbet att ni är gravida eller när planerar ni att göra det?

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra.. Gick in i vecka 15 igår och jobbar nu min sista vecka innan jag går på semester. Vill helst berätta innan jag går på semester men samtidigt vore det skönt att vänta tills efter rul för att se att allt är bra. Men rul är inte förrns den 19 augusti och vet inte om jag står ut så länge med att hålla detta hemligt  Hinner dessutom börja jobba igen innan rul och antar att magen kanske är lite svår att dölja då? 

Jag berättade för dem som betyder något innan jag gick på semester förrförra veckan. Resten får upptäcka det v 33 när jag är tillbaks.
  • amalie79

[quote=75541248][quote-nick]Seven Costanza skrev 2015-07-19 13:35:43 följande:[/quote-nick]Jag har ju turen att ha RUL redan 10/8 och jag ska ju dessutom vara tjänstledig, men jag kommer in på jobbet någon dag efter RUL för att ha överlämning med min vikarie. Innan dess tänkte jag mejla chefen och berätta så att han är beredd, och helst ska jag ha fått papper från försäkringskassan också tills dess så att jag kan förbereda chefen på att fylla i mina inkomstuppgifter. Vi får väl se vad de tycker för jag hade ju sagt att jag skulle plugga hela tiden under min period utomlands [/quot

Jag gör rul innan jag är tillbaks på jobbet igen så just det känns ju bra.

Har inte berättat för min chef som är just nu men för den som kommer vara efter september igen. Min ordinarie chef ( som för övrigt drog det ur mig i v 9 eftersom hon känt mig i tio år och har ett sjätte sinne) har varit sjukskriven för cancerbehandling men är på väg tillbaks, därav att vi har en vikariechef och en riktig chef som båda är på plats liksom:)

Drar mig lite för berätta för honom. Han är bra så sett men 70 år gammal och lite " pläd school". Är rädd han vill plocka mig från mina arbetsuppgifter omgående, vilket jag inte känner behövs alls och att jag måste få strida där. Men får försöka vara tydlig med att jag kommer säga ifrån när det blir för mycket och tills dess vill jag fortsätta med det jag gör:)

Svar på tråden BF Januari 2016 :)