qatteriin skrev 2015-11-09 09:44:24 följande:
Åh så fint! Byxor i det tyget blir ju jättehärligt det med! Jag syr inte så mycket som jag kanske skulle vilja - hade velat ha ett ordentligt sybord men nu får maskinen trängas med annat pyssel som jag aldrig hinner färdigt.

Mamma är pensionerad syfröken så jag har "alltid" sytt, men det är syrran som står för den stora produktionen i familjen. Jag har bara en gammal Husqvarna från '81, den funkar ok men jag är inte jättehaj på att sy i trikå, hade gärna haft en overlock eller nåt men det får bli i ett annat liv. Jag har sytt några få plagg till sonen, men mest syr jag medeltidskläder och då blir det mycket för hand. Men rätt många muddbyxor i linne har det blivit till sonen (funkar bra till medeltidskläderna och alldeles utomordentligt som sommarbyxor).
funkar utmärk att sy i trikå utan overlock, det är ju bara att syraksöm och sen sicksacka. Jag fick en ny symaskin förra året, den är super fin med massa olika sömnval och digitaldisplay, jag hade bytt den mot min mammas från 80-talet vilken sekund som helst! Antingen är det jag som inte förstår mig på den ordentligt, men jag tycker att de har lagt fokus på alla specialfunktioner, istället för att se till att grundfunktionera fungerar ordentligt. Vad häftigt att kunna sy medeltidakläder!!