Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

trollskogen skrev 2015-10-24 22:40:03 följande:

Har skrivit till en utav er om att få gå med i Fb gruppen men han inte fått svar. Hon hette ngt i stil med Clarion eller ngt liknande ????????

Om du ser i TS så stängde de fb-gruppen i början av sommaren. Jag är inte med där iaf eftersom jag inte skrev här så tidigt.
  • qatteriin
    minahjärtan0609 skrev 2015-10-25 06:17:19 följande:

Förresten. Jag ställer mig frågan varje gång men varför ställer vi om klockan! Grrrrr.., uppe sedan en halvtimme redan. Och klockan är bara 6.

I know!! Jag fasade inför den här morgonen eftersom sonen haft en tendens att vakna klockan FEM ett tag nu. Uuuh!! Men idag slog han till med att vakna strax före sex nya tiden så vi hade riktig tur, men det känns ändå för tidigt på en söndag. Haha! Förr gillade jag omställningen till normaltid eftersom jag kände mig så "rik på tid", men nä. Hade varit bättre att hålla en och samma tid.
  • qatteriin

Vilka mysiga kläder ni köpt! Jag gick totalt loss på tradera i augusti så vi har alla småkläder (50/56) färdiga förutom att jag ska sy ett par mössor. De minsta storlekarna hade vi fem plagg kvar efter sonen, haha, resten hade vi lånat efter min systerson som är ett halvår äldre, så vi behövde fylla på. Sen har vi massor med kläder från stl 68, men i början där var jag ganska fokuserad på "pojkkläder" och jag tycker väl kke nu att det inte är så lockande med skjortor och chinos på bebis, hehe. Mina föräldrar kom hem från en resa till Turkiet nu och mamma hade köpt världens sötaste klänning till bebis, jag dog nästan så söt var den! Sonen blev dock besviken på att han inte kunde ha den, mormor borde vetat bättre och köpt en i hans storlek också, haha. Han älskar sin Elsa-klänning (från Frost-filmen).

Bebisens "första plagg" har jag inte fixat än, jag tänkte trycka namnet på en body - när vi bestämt oss. Gjorde det med sonen. Eller så får han helt enkelt måla en body till lillasyster, han älskar att måla på kläder. På BB hade han inga kläder men när vi skulle hem fick han såklart ha på sig, såhär såg han ut då!

• qatteriin
    trollskogen skrev 2015-10-25 19:43:35 följande:

Jag såg det. Lite tråkigt och jag förstår faktiskt inte varför? Alla måste väl få samma chans? Är det många som vill vara med kan jag starta upp en ny?

Antagligen för att det började bli så mkt folk, man kke lärt känna varandra och ville hålla det lagom stort.
  • qatteriin

Jag ska sy ett babynest, det får räcka. Hade velat sy ett lapptäcke till bebis eftersom storebror fick ett, men kommer inte hinna. Min mamma är syfröken men tyvärr funkar inte hennes händer längre så hon kan knappt hålla i en nål, jättesorgligt. Jag gillar att sticka och virka men får vansinnigt ont i högerarmen pga en felbyggd handled så jag kan inte ge mig in i några såna projekt. Men sy funkar, tack och lov.

Drömmar, alltså JAA!! Jag har så otroligt levande drömmar, hela nätterna! Ytterst sällan barnrelaterat, men ofta är det som rena skräckfilmer. Inte riktigt mardrömmar alltså, det är inte "jag" som är med i drömmen utan liksom en annan karaktär, precis som när man läser en bok som är skriven ur huvudkaraktärens perspektiv - det är "jag" som upplever allt, men inte jag... Härom natten var det till exempel zombieapokalyps, ett inte helt ovanligt tema. Jag kan ju säga att jag är rätt matt när jag vaknar...

Vi har inte fått erbjudande om nån föräldrautbildning eller föräldragrupp. Gissar att det är för att det är andra barnet men jag hade ju velat veta hur det funkar här där vi bor nu... Jag ska fråga bm på onsdag. Föräldragrupp hade också varit kul eftersom vi inte känner så mkt folk här men jag lär gå till öppna förskolan en hel del så storebror får leka av sig så jag kommer väl träffa folk från närområdet där, jag har förstått att vi har en väldigt aktiv familjecentral närmast oss där folk verkligen lär känna varandra och det känns bra. Det var ingen jag riktigt klickade med i vår föräldragrupp med sonen, de andra hade barn som var 3-5 månader äldre dessutom så de diskuterade helt andra saker än det vi kände till då.

Nu är jag på väg till Stockholm för utbildningsdagar på kursen jag går. Hade velat njuta lite mer av storstan men kommer inte fixa det för foglossningen, så det får bli ett par lugna dagar istället. Förskolan har stängt så sonen är hos mormor och morfar och blir bortskämd, hehe. Men jag saknar honom redan.

• qatteriin

Hame: gud vad läskigt! Fick du nåt för att stoppa sammandragningarna eller var det bara vila och panodi? En vän till mig var in till förlossningen flera ggr från v 27 och fick stoppa förlossningen med bricanyl, blev sjukskriven såklart men inte så lätt när man har en liten hemma. Men hennes bebis föddes ändå med planerat snitt (pga andra orsaker) i v 38, så det kan gå alldeles utmärkt ändå, även om det är skrämmande!

MeEmmA: stackare! Har inga bra tips, se till att fylla på med vätskeersättning när du kan bara!

• qatteriin

Ja en babywrap till bilstolen kke jag skulle kunna sy också, smart! Är nog sugen på att hitta nåt mjukt ylletyg i så fall. Vi kanske har nån rest hemma från medeltidskläderna vi sytt senaste året, mycket naturmaterial där.

Så svårt det där med ytterkläder och åkpåse och sånt! Sonen kom i mars och då körde vi fleeceoverall i vagnen och fårskinn under och filt och liggdelslock över. Så åkpåse har vi ingen men det kanske behövs nu när det blir midvinterbebis... Jag räknar med att bära en del också, iaf så småningom om bebis blir alls som sin bror som vägrade liggvagn efter ett par veckor, vi har en manducasele och så har jag köpt en trikåsjal som jag är taggad att prova. Då behöver ju bebis ha lite varmare på sig, eller så får jag sy en extrafront till min vinterjacka så jag kan bära bebis innanför.

amalie79: Visst är det spännande med såna områden, hehe. Jag har bott i Biskopsgården, Länsmansgården och Tynnered... trivts vansinnigt bra på alla ställen faktiskt fast folk har tittat konstigt när jag sagt det. Nu bor vi i ett motsvarande område i vår nya stad, trivs bra i det området också (även om hyresvärden dessvärre är kass så vi letar annat).

• qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-10-26 21:12:05 följande:

Har fått sån sjuk klåda sista veckan, över heeela kroppen. Det kliar ngt hemskt. Mest på armarna och benen och händer. Det är så sjukt jobbigt. Nån mer som har klåda eller haft tidigare grav.?

Läste om gravidklåda och att det i vissa fall kan leda till att bebis kan få syrebrist och man kan få sätta igång förlossningen. Ska till bm den 2 nov, får nog prata med henne då om det inte blivit bättre.

Ja helt vansinnig klåda!!! Fick det för en dryg månad sen och tog upp med bm, eftersom det inte börjat i handflator och fotsulor så bedömde hon inte att det var gravidklåda, utan sa att det var vanligt att få klåda ändå pga hormonomställningar. Jag minns att jag kunde få lite klåda när jag väntade sonen men inte såhär, det var verkligen så jag övervägde antihistaminer bara för att få vila, jag kliade sönder mig så jag fick sår! Nu är det bättre, sen jag bytte lactacyd duschkräm mot dove och började smörja in mig med kokosolja efter varje dusch och ibland däremellan också, så för mig berodde nog klådan på att jag fått extremtorr hud helt enkelt. I ansiktet kliar det inte alls och där har jag annars fet hud - idag är den helt normal, haha!

Igår somnade jag vid åtta... känns som jag fått tillbaka den enorma tröttheten jag hade i början. Oroar mig lite för sköldkörtelvärdena för trots påstötningar har jag inte fått svar från läkaren på proverna jag tog för fem veckor sen. Man brukar ju inte höra nåt om allt är normalt men gången innan fick jag brev om att proverna såg bra ut så jag räknade med att få det den här gången också, och nu har jag inte fått svar trots att jag uttryckligen bett om det! Så jag blir lite rädd att han kke inte ens kollat och att de ska ha skjutit i höjden. Tur att jag ska till bm i morgon, så jag kan fråga henne. Det är ju superviktigt att medicinen är rätt inställd...
  • qatteriin

amalie79; så skönt att du fick ett så bra samtal med chefen!! Det är så väldigt värdefullt. Jag kan inte rent praktiskt hur man kombinerar fl och arbete, de flesta av mina kollegor som gjort det har börjat jobba deltid och inte hoppat in för olika grejer. Men rent tekniskt borde det inte vara något problem att jobba enstaka dagar så länge arbetsgivaren är med på det, tänker jag. Det är ju bara att inte ta ut föräldrapenning de dagarna.

Jag förstår den där känslan av att inte kunna föreställa sig ett liv efter förlossningen, även om jag aldrig var så orolig som du verkar (ha varit?). Det går inte att föreställa sig det livet, det är så helt annorlunda, och kanske särskilt svårt om det inte varit nåt man direkt längtat efter och fantiserat om under lång tid så som det är för vissa. Jag bestämde mig ganska sent för att jag faktiskt ville ha (biologiska) barn, och då blev jag pepp, men så fick vi missfall på missfall och då tappade jag tanken på barn och fick fokus på att bara få en graviditet som stannade kvar. Så att det faktiskt skulle komma en BEBIS som skulle kunna följa med oss hem, det trodde jag egentligen inte på förrän han var ute. Däremot fixade jag ju allt som behövde fixas "som om" det skulle gå vägen, fast jag inte kunde tänka mig det. Annorlunda situation än den du är i, men det jag vill säga är att jag inte tycker att det låter som några konstiga tankar du har. Det där är ofta svårt för partnern och förstå och hantera, eftersom det är nåt helt annat att vänta barn och att faktiskt bära på det. Den som måste igenom alla de här kroppsliga förändringarna måste ju också deala med en massa existensiella frågor som man kanske aldrig behövt konfronteras med innan.

WiMe06; ja väldans vad olika det kan vara från gång till gång! Det här är ju bara andra gången jag går såhär långt men jag mår så annorlunda den här gången, i princip noll illamående den här gången men istället en förlamande trötthet i början. Helt olika saker jag är sugen på, då var det hamburgare (eller vad som helst med nötfärs) och nu är det avokado och ostbågar! Inte helt bra med tanke på mitt midjemått kanske men bättre med avokado än McDonalds, haha. Men foglossningen har jag ju iofs nu som då, även om det är värre nu. Så fin mage du har! Jag är så stor hela jag så jag är inte så taggad på magbilder, men det känns som magen exploderat sista veckorna bara. Nu syns det att jag är gravid, innan v 25 så syntes det inte om man inte visste.

• qatteriin

Åh jag önskar det fanns gravidvattengympa här!! Hade verkligen behövt nån skonsam form av rörelse känner jag. Fast i dagsläget vet jag inte om jag hade fixat det, efter två dagar på kurs - om än bara 9-16 så tillräckligt korta dagar för mina 75% - så kan jag inte ens sitta i vår supermjuka soffa utan att gråta av smärta. Fy fan, jävla fogar. Jag känner mig ändå tacksam, en nära vän (som snarast var underviktig då för övrigt) kunde inte gå utan kryckor såhär långt in i sin sista graviditet och var helt sjukskriven. Så jag har det jämförelsevis ganska bra ändå. Men kurstillfällena i december undrar jag om jag kommer fixa. Jag vill så gärna, men sitta två hela dagar kommer nog inte funka då.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)