Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

Eleonor01 skrev 2015-12-20 21:40:50 följande:

TAKK kallas det :) de använder det mycket på förskolor här iaf. Jag jag arbetat endel m teckenspråk när jag arbetade inom vården så det är rätt häftigt. Inte många tecken de själva tecknar när de är små men förstår desto fler. Det är oftast huvudordet som tecknas i meningen för att förstärkas :)

Jag känner till TAKK men som jag förstått det så finns det lite olika varanter, eller iaf att det oftast kallas babytecken när man håller på med ec iaf. Det är säkerligen TAKK de använder på sonens förskola. Mina vänner som använt tecken med sina bebisar har iaf haft bebisar som tecknat själva tidigt och inte bara förstått tecknen. :)
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-20 22:04:17 följande:

Ja man får väl se hur det går. Tecken kan jag ingenting om så jag vet inte om jag kommer sätta mig in i det men det verkar intressant! Vi tänkte iaf ställa vår son i kö så fort han fötts och hoppas att han får plats tills vi kommer hem. Det är en fristående förskola så jag tror att kötiden räknas direkt man ställer barnet i kö. Han kommer vara ca 1,5 när vi kommer hem så förhoppningsvis har han ju hunnit snappa upp en hel del engelska här. Vi själva har förstås tänkt prata svenska med honom men vi har ju vänner här som vi bara pratar engelska med och då kommer ju sonen också vara med och lyssna. Franskan får vänta till förskolan men sedan har jag tänkt läsa saga för honom på franska ibland för att öka inputen (sagor från fransktalande länder då alltså) men när jag pratar med honom i vanligt tal blir det ju svenska förstås för det rekommenderas alltid att man talar sitt modersmål med barnet.

Efter förskoletiden går barnen direkt över till skolan som har samma upplägg så barnen kan gå där från ett års ålder t.o.m. åk 9 . Min man har utländska kollegor vars barn går där och de föräldrarna är väldigt imponerade och nöjda, så vi hoppas att det blir bra.

Gud vilket bra upplägg, det är sånt där jag saknar med att bo i en mindre stad. Mina föräldrar förstår inte alls hur jag kan tycka att det begränsar mina barns möjligheter eftersom det finns så mycket fler alternativ här än när jag växte upp på landet, men jag jämför ju med Gbg... Nåja, engelska skolan här har väldigt gott rykte och här finns också en (fri)skola med musikinriktning som man inte kan köa till men söka till om han önskar det när den dagen kommer. Men den är också från fjärde klass så det dröjer.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-21 06:43:11 följande:

Finns ju inga garantier att han annars i åk 6 skulle välja franska för det kanske inte vore coolt att välja mamma fransklärarens språk... Men jag har generellt hört att folk är nöjda med engelska skolan så jag hoppas att ni får plats där om ni vill det

Haha nää den risken finns ju, men franska är ju så vackert! Vi hade en fantastisk fransklärare på högstadiet, gammal flygvärdinna med ganska speciella åsikter, på tre år använde vi inte en enda lärobok men vi PRATADE konstant! Det var det praktiska som var fokus för henne och det var toppen, tills man kom till gymnasiet och fick bannor för att man inte hade koll på oregelbundna verb. Men jag förstår fortfarande franska ganska bra och det är nog tack vare henne.
  • qatteriin
    mitthemligajag skrev 2015-12-21 07:48:48 följande:

Ser att ni pratar TAKK tecken! Vi använder tecken som stöd på min fsk där jag jobbat och jag använder det mycket med dottern. Barn lär sig alltid tecken före ord. Redan vid 10 månader kunde dottern svara vart är pappa är på (jobbet), att tex maten var (slut) eller ngt var tomt. Att (sitta) eller (sova) om hon ville ha (mjölk) eller (vatten). Alla dessa tecken utförde hon själv redan då så att lära sig några enkla tecken är så värt det och hjälper till massor i kommunikationen, dom

Är smartare än vad man tror :)

Åh vad kul att höra! Jag har bara hört gott om det men hade inte koll på det när sonen var liten.
    Seven Costanza skrev 2015-12-21 07:52:41 följande:

Har du några tips på länkar där man kan läsa om detta? Jag bor ju för tillfället inte i Sverige så kan inte låna på bibblan.

Finns en app som heter TAKK, kostar lite och jag har inte laddat ner den men har hört att den är bra. Finns även en fb-grupp som heter Babytecken, har dock inte läst där ännu.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-21 08:17:44 följande:

V 37 idag (36+0) och det känns verkligen som man kommer ett steg närmare för varje dag. Varje gång jag ser spjälsängen i sovrummet känns det helt overkligt att vi snart har en bebis hos oss.

Idag väntar besök hos bm. Blodtrycket var lite högre än normalt sist, hoppas det är bättre idag.

Här med ju, hur tusan gick det till?! Fullgångna om en vecka! Hoppas bt ser bra ut!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-21 08:54:12 följande:

Haha, ja, helt galet. Har den där babyappen där man ser hur många veckor som gått och procent å sådär å idag när jag gick in i den så stod det liksom att dem flesta födslar sker nu mellan v 37 och 42. Heeelt galet!!

I know! Jag bara "nej, nej, det är lååååångt kvar!!" Haha!

Jag höll på att börja gråta när jag gick hem från förskolan nu. För att jag får vila HELA DAGEN om jag vill!! Herregud vad skönt!! Jag lär tröttna efter hand men vilken lättnad alltså! Särskilt som den här jäkla förkylningen inte verkar vilja ge sig.
  • qatteriin
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-21 09:02:45 följande:

Här har natten varit full av värkar men nu är det lugnt. Nu har det återgått till den hemska molvärken som känns som mensvärk. Undrar hur länge man kan gå med detta egentligen, börjar bli jobbigt och hummöret är inte på topp. Ska till bm i morgon på mitt v 38 besök, får fråga henne.

Jag är jätteglad att jag är fullgången och att bebis troligtvis kommer att må bra om hon föds nu men samtidigt känns det lite deppigt att få barn vid jul eller mellan jul och nyår. Både för att det inte är ett roligt datum att fylla på men framförallt för syskonens skull. Men det blir som det blir....

Ojoj, förstår att det är blandade känslor! Jag tror man kan gå ungefär hur länge som helst och ha det sådär, eller ja att det är omöjligt att säga iaf, men tusan vad påfrestande det låter.
  • qatteriin
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-21 09:31:31 följande:

Ja det är jobbigt, utan att låta allt för gnällig... Mest synd är det om barnen känner jag. Min man får stå ut med en gnällig fru men barnen har svårare att förstå. Vi brukar vara väldigt aktiva på loven, ta igen förlorad tid liksom. De tjatar om skridskoåkning och lekland och jag känner bara nej!

Har dock ordnat lek för båda barnen idag och i morgon så de kommer nog vara nöjda. Sen är det ju jul och min man är ledig, tack och lov!

Förstår att det blir en stor skillnad nu då. Fy fan vad tufft. Jag som bara har ångest över att jag inte gör tillräckligt med sonen, men han är bara fyra och har inga större förväntningar på aktiviteter thank god. Skönt att mannen snart är ledig!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-21 09:55:26 följande:

Åh så himla härligt för dig, bara hem och njut nu. Ja, det blir väl lite drygt att bara ligga på soffan, men bara känslan att den finns där när du behöver vila är ju jättehärligt för dig. Usch vilken hemsk förkylning du verkar fått, hoppas verkligen den släpper med vilan nu också.

Kom nyss hem från bm och landade på soffan, haha. Hon var så glad att jag kom idag och inte hade fött ännu. Så nu blev jag släppt med jättebra värden, en mage större än några utav tidigare grav. Hjärtljud som var supertydliga och fina och orden "nu gör du ingenting i jul och nyår för vi ska ses den 4 januari och efter det får du föda", haha.

Bored already!! Haha! Läste ut min bok (Än finns det hopp av Karin Wahlberg, rekommenderas varmt, läste ut den på två dagar!) och har ingen lust att se på tv. Men det är en rätt skön känsla att vara uttråkad, det var längesen!

Underbart att värdena var bra och magen växer! Haha härlig kommentar från bm! Vi har sista mötet inbokat dagen före nyårsafton och sen har vi inte bokat mer, "så får vi se om vi behöver en tid till" säger hon och jag känner att jaa, såklart vi gör, haha!
  • qatteriin
    MeEmmA skrev 2015-12-21 10:03:23 följande:

Det har inte blivit någon bebis, men har fortfarande onda värkar som kommer och går. Har inte kommit något mer blod. Känns väldigt konstigt det här, har inte varit med om det i mina tidigare graviditeter. Skulle inte förvåna mig om han är en riktig luring och man går två veckor över bf istället :) men jag känner att jag måste ringa och rådfråga angående hans rörelser, han har blivit väldigt lugn, känner väldigt små puffar någon gång då o då och det är stor skillnad till hur han har röjt runt innan.

Istället för att föda barn jag varit upptagen med sjuka barn, lilleman har skrikit hela nätterna med skyhög feber. Vi håller även på att tapetsera/måla det sista i det nya sovrrummet som vi har byggt till. Försökt röja ordning hemma så att all renoveringsdamm o skit är borta nu. Jag är helt slut känner jag. Men nu är det bara mat kvar att förbereda till julafton, sen ska jag bara ta det lugnt om det går...

Åh nej, jobbigt med sjuka barn till råga på allt! Låter verkligen som du behöver vila! Och alltid bra att kolla upp med rörelserna. Hoppas lilleman mår bättre!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)