Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

Jag har också börjat få kramp i vaderna, måste köpa magnesium! Det kan hjälpa tydligen och jag tyckte det hjälpte förra gången. Sovit en hel natt har jag inte gjort sen jag blev gravid, måste upp och kissa minst en gång. Men jag har iaf inte den jobbiga insomni jag hade med sonen, då kunde jag vakna vid 2-3 och vara klarvaken utan chans att somna om på ett par timmar! Hemskt var det för jag var samtidigt trött, och frustrerad över att inte kunna sova ut innan bebis.

Gjorde glukosbelastningen och var på bm-besök igår. Fick inga svar på glukosbelastningen direkt faktiskt, det hade hon också trott men de tog inte stick i fingret efteråt utan skickade på analys så det dröjde. Nya rutiner antar jag. Så hon skulle höra av sig om det visade nåt, men mitt fasteblodsocker låg perfekt så hon trodde inte det skulle vara nån fara. Alla andra värden såg bra ut och magen växer som den ska. Och på onsdag ska jag till läkaren igen och diskutera utökad sjukskrivning... Nu har jag så ont att jag knappt tänker "hur ska jag hinna med jobbet?!" längre. Jag fixar det uppenbarligen inte, när jag inte jobbar så ligger jag bara, jag kan inte ta mig an nånting roligt. Skulle vilja gå på bio med maken men vet inte om jag kan sitta still så länge... Kanske om jag får vila mer på vardagarna att jag faktiskt kan vara mamma och maka lite också, det vore fint. Det blir ju som sagt inte så mycket tid till annat än mammandet sen.

• qatteriin

Jag har blivit jättetrött igen, efter en piggare period. Trots att alla värden ser bra ut. Frustrerande! Jag har tänkt att det kanske är för att jag är så smärtpåverkad men det känns inte riktigt som det stämmer ihop. Jag är ändå rätt glad att jag fortfarande fixar att jobba, men outhärdligt om det ska hålla på såhär eller tillochmed bli värre! Nästan tre månader kvar att stå ut liksom.

• qatteriin

Jag kan fortfarande inte greppa att det är "upploppet", med bara drygt två månader kvar. Känns oändligt långt. Men jag tror det är för att jag fick ettan i mars; nånstans har det i mitt huvud blivit "ungefär samma tid på året" den här gången, så jag är typ två månader efter i skallen. Tur att det inte är SÅ långt kvar! Kan inte fatta att passera nyår den här gången blir som att passera skottdagen sist; att det då innebär att bebis kan komma när som helst och ändå vara fullgången. Vet inte varför jag är så rädd att få för tidigt den här gången, årsskiftet spelar säkert in, men sonen kom ju på bf och jag har inga indikationer på att den här ska komma tidigt, men jag tror alla kompisar med prematurer har påverkat mig. För de flesta har det gått utmärkt men det har liksom rört om i mig vilken tur vi har att ha tillgång till den vård vi har.

• qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-10-31 18:49:20 följande:

Ja jag har ju känt mig ganska ogravid fram tills nu men nu har jag ju som sagt börjat få lite ont med att det spänner till i nedre delen av magen om jag går för fort, och ibland mår jag illa när bebisen vänder sig för mycket i magen så nu börjar jag förstå mer att det inte är så långt kvar.

Jag hoppas verkligen kunna gå över årsskiftet för jag vill ju helst ha ett januaribarn men det är ju bara att vänta och se, BF är 8/1. Allra helst hade jag sett att han inte kom ut förrän minst en vecka sent och att jag hade mått strålande tills dess, för då hade jag som sagt hunnit göra min näst sista hemtenta för terminen innan han föds så jag slipper ha den (och nästa) hemtenta hängande över mig. Oerhört praktiskt resonerande för jag vet ju att man inte kan planera någonting men man kan ju få hoppas ändå.

När har du BF?

Klart man får hoppas, och det är helt ok att nåla fast hoppet vid statistiken som säger att förstföderskor ofta går över, tycker jag! Håller tummarna för att du hinner med så mycket som bara möjligt av plugget innan bebis vill ut! Vi har också alltid fått hemtentorna innan jul och sen haft inlämning i slutet av terminen när jag pluggat, osis med ett annat upplägg just den här gången!

Jag har bf 17/1 så det är ju ändå helt ok marginal, 14/1 enligt sista mens men den var rätt oregelbunden så jag litar nog på KUB och RUL med det senare datumet. Hade varit coolt med en till bf-unge men det lär ju inte hända... Jag blir glad om bebis inte kommer 5/1 för då fyller en av mina systersöner, han skulle ha kommit 23/1 men ville inte vänta så länge. 11/1 fyller svärfar 70 så det vore ju lite fräckt att pricka det datumet. Men den här gången känner jag att jag faktiskt inte skulle ha nåt emot att gå över tiden för att få lite mer marginal i förhållande till jul. Påminn mig om detta sen... haha! Jag kommer ju vara helt slut och less på graviditet by then. Träffade en vän idag med hennes tvåmånaders, hon har även ett barn som är jämnårig med min unge. Jag blev helt slut fast vi inte gjorde nästan nånting ansträngande och jag bara längtar tills januari när bebis är ute, även om jag vet att det kommer dröja innan kroppen mår bra igen. Men det var så mysigt med den lilla busan, jag hade glömt hur små och LÄTTA de är när de är bebisar, haha! Hon pickade på mig när jag hade henne i famnen så jag undrar om jag redan börjat lukta bröstmjölk, hehe. Har inte börjat läcka än iaf, som tur är. Gjorde inte det med sonen heller fast jag har läst att det händer.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-10-31 19:25:47 följande:

Qatteriin: ja det är sjukt surt att det är sådant här kursupplägg men jaja det är inte mycket att göra åt, bebisen kommer när den kommer, men rent mentalt vore det ju så skönt att ha hels terminen avklarad. När jag anmälde mig till kursen trodde jag ju kanske inte att jag skulle bli gravid på första försöker heller... Jag klagar inte över att haft lätt att bli gravid förstås men blev lite paff att kanske inte hinna med allting som jag trott.

Ja jag hoppas gå över lite som förstföderska - har läst att snittet är åtta dagar över så då skulle ju min förlossning bli den 16/1, det hade gjort stor skillnad. Förstår precis hur du menar med andras födelsedagar, jag fyller nämligen själv år nära min BF. Hoppas att barnet kommer efter min födelsedag.

Gud va knäppt att man kanske luktar bröstmjölk redan, det har jag inte ens haft en tanke på. Mina bröst blev större snabbt men nu har de varit den här storleken sedan typ i v 18 eller så. Menar du att kompisens bebis var lätt som i att den vägde lite eller att den var enkel?

Hon var nog ganska enkel också, hehe, men framförallt att hon vägde lite! Mitt troll vill ju fortfarande bli buren ibland och han väger nog 16-17 kg nu, så jag är så ovan vid en sån där som man bara slänger upp på axeln som om det vore en handduk eller nåt, hihi. Mina bröst har knappt växt alls den här gången faktiskt, de svullnade lite i början men inte farligt. Vet att en av graviditeterna innan sonen (den jag gick till v 11) hann jag gå upp från a till d-kupa på de få veckorna! Krympte lite igen efter missfallet men inte helt, sen när jag blev gravid med sonen exploderade de igen och sen när jag ammade hade jag g-kupa! Nu har jag e, men ganska sladdriga, haha. Hoppas de inte växer allt för mycket när mjölken rinner till, vill gärna kunna använda de amningsbehåar jag redan har för det är så svårt att hitta stora nog. Men nog är det märkligt att tänka sig att det skulle kunna finnas mjölk redan, har haft kompisar som läckt innan förlossning.
  • qatteriin
    Blgebo skrev 2015-10-31 20:07:58 följande:

Jag läcker lite bröstmjölk nu, har börjat handurmjölka och frysa in om jag skulle få för tidigt. Vill undvika att ge ersättning, så ligger gärna steget före. Den här helgen jobbar jag, och nästa, sen går jag hem på graviditetsledighet. Fick beviljat på heltid så det blir perfekt!! ska vila så han håller sig inne över nyår!

Häftigt! Och du får inte sammandragningar när du handmjölkar då? Det är ju nåt sånt där man hört om som "starta förlossningen-trick" annars. Men det lär ju vara individuellt!
    amalie79 skrev 2015-10-31 21:18:55 följande:

Jag luktar helt klart bröstmjölk, har läckt lite ända sedan i somras, men bara när brösten är varma, som efter dusch.

Drar de ihop sig läcker de inte. Kom på katten med att stå och sniffa på dem när jag stod i bara underbyxorna och la upp mat till henne :D gått från c till D- kupa så har vuxit lite grann där!

Har bf 15/1 och känns fortfarande rätt ok. Tröttare i ryggen efter jobbet och det spänner när bebisen trycker utåt.

Min ljuvliga systerdotter säger att : " jag sla få en kusin. När jag fyller fem år, DÅ har min kusin kommit!" Hon fyller 30/1, så jag hoppas ju att bebis kommer i tid och i allra bästa fall kan vara med på hennes kalas i famnen på mig eller sambon :D

Får jag en förlossning som min syster haft sina så är det inte helt otänkbart. Hon födde barn ena dagen, åkte hem och gick på barnvagnspromenad dagen därpå med andra barnet. Med första hade vi tårtkalas för henne när hon var tre dagar gammal.

Men åh vad gulligt från blivande kusinen! Hoppas hon kan få kusinbesök på födelsedagen då, så härligt! Gött att kunna orka med såna saker så snart efter förlossningen Jag minns inte riktigt hur det var men jag minns att det var tufft innan mjölken rann till på typ dag tre, samtidigt som baby bluesen kom, men det gav sig på ett par dagar för mig iaf tack och lov.
  • qatteriin

Just ja, babyskydd måste vi också ordna! En jobbarkompis sa i början av hösten att de hade ett till salu men vi har nog glömt det båda två, haha! Får se vad det var för modell. Minns inte ens vad vi hade sist för vi lånade det (också) av syrran och de har sålt sitt... Annars ska vi nog se om vi kan hyra för det är så kort tid man har det ändå. Sonen var nog sex-sju månader när vi köpte stolen han har nu.

• qatteriin
    FrökenBlå skrev 2015-11-01 23:35:45 följande:

Efter en fruktansvärd jobbarhelg är det vansinnigt skönt att gå på havandeskapspenning nu!!! Kommer inte sakna jobbet på ett bra tag iallafall ;)

Åh gud vad skönt!
    Seven Costanza skrev 2015-11-02 00:55:53 följande:

Nu är min hemtenta ÄNTLIGEN inlämnad! Blev 8 sidor på den första hemtentan som lämnades in i tisdags och 23 sidor på den här, blä, men skönt nu när det är klart. Blev klar precis innan tolvslaget i Sverige för vi ligger ju nio timmar efter, så om jag inte ska vända på dygnet så har jag ju nio timmar färre på mig när det är inlämning så det är ganska tajt ibland. Nu är klockan snart 16 och jag sitter i solen och dricker avocadosmoothie, så jag ska inte klaga . Har ni fint höstväder eller har det börjat bli ruggigt?

Grattis till inskickat! Jag har precis fått min senaste hemtenta och jag vete tusan hur jag ska få till det, men det får gå om det går, jag är ju inte beroende av att klara kursen för csn eller så.

Idag ska det bli fint väder här, sol och 12 grader har jag hört, men annars har det varit grått och trist hos oss ett tag. Inte så mycket regn iaf, tack och lov. Men det kommer väl nu med mörka november. Hade inte haft nåt emot lite kalifornisk sol... Men jag hinner iaf få lite dagsljus fortfarande eftersom jag inte jobbar heltid.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-02 15:55:33 följande:

Allt var bra hos bm idag, magen har växt fyra cm sedan sist :-O

Idag var lilla bebis samarbetsvillig med när det gällde hjärtljuden, dem tickade på så fint låg mellan 142-148.

Alla prover såg också bra ut, inte ett enda tecken på att nån havandeskapsförgiftning skulle ligga och lura, skönt.

Åh vad skönt att det ser hf-fritt ut! Min mage hade också växt 4 cm sist men det var på lika många veckor. Jag går också in i v 30 idag! Eller ja 29+0, ogillar det där att det finns olika sätt att säga det, förstår inte vad det är bra för hehe.
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-02 14:43:30 följande:

Å va avundsjuk jag blir på er som får gå på ledighet snart! Jag har ju 7 veckor kvar och just nu känns det som en evighet. Det är riktigt motigt att jobba. Känner mig slut både mentalt och fysiskt.

Jag är också avis. :-P Om jag inte blir heltidssjukskriven längs vägen så jobbar jag till nyår. Önskar ibland att ja hade ett "farligare" jobb så jag kunde få graviditetspenning. Vet vissa som fått det med samma jobb som jag har men ingen på min arbetsplats har fått (eller sökt) så det finns inte på kartan. Men jag tror inte kroppen kommer hålla hela vägen fram för att jobba.
  • qatteriin
    Blgebo skrev 2015-11-02 21:52:57 följande:

[quote=75944537][quote-nick]qatteriin skrev 2015-10-31 21:26:22 följande:[/quote-nick]

Nej, inte av att handurmjölka, men får förvärkar om jag gnuggar/ vrider bröstvårtorna. Rör inte vårtorna när jag mjölkar ur. Ökar inte produktionen heller, krävs mycket tätare stimulans för det

Jag hade inte haft nåt emot att ha produktionen ökad innan, iofs. Men vad bra att kunna spara på det så utan att det blir problem! Jag har aldrig kunnat få ur mer än några droppar när jag handmjölkade när jag ammade, men hade iofs svårt att pumpa också. Mjölken var lika envis som ungen, haha!
    Seven Costanza skrev 2015-11-02 18:03:37 följande:

Tack så mycket, känner mig väldigt lättad. Sedan 14/10 har jag haft en salstenta, en muntlig presentation och två hemtentor. Tycker det är kändes mycket på så kort tid. Lycka till med din hemtenta också!

Ja det är jätteskönt med solen, men idag ösregnar det faktiskt. Solen går ner strax efter 17 här nu så det är inte ljust så mycket längre än i Sverige, men förstår vad du menar med att det är härligt att hinna ut en stund på eftermiddagen .

Äsch ta inte bort mina fantasier om det evigt varma och soliga Kalifornien nu, haha! Jag glömmer alltid att våra långa ljusa kvällar är så speciella för norden, det var alldeles för längesen jag var ute och reste. Usch vad jag ogillar november!!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)