Inlägg från: mirakelspektakel |Visa alla inlägg
  • mirakelspektakel

BF Januari 2016 :)

minahjärtan0609 skrev 2015-11-12 06:57:15 följande:
    Jag har inget tips men samma problem. Sömnen är inte på topp just nu. Dessutom kommer sonen till oss i princip varje natt. Han är 6 år och börjar ta plats, likaså jag med min stora mage. Känner att jag borde ta tag i "problemet" men jag orkar inte. Det har liksom inte varit ett problem innan nu...
    Hame skrev 2015-11-12 07:36:12 följande:

Ska hem till mina föräldrar i helgen, det är de som ska passa storebror när det är dags. Tänkte lämna av lite blöjor, välling och ombyten så att det finns på plats när det är dags. Blir det bråttom så finns det kanske inte så mycket tid till att packa. 

Jag sover också dåligt Rynkar på näsan Det är bara på sidan som funkar men det blir obekvämt efter ett tag. Längtar så tills det går att sova p mage igen, men förra gången gick inte det förens jag slutat amma. 

Seven Costanza skrev 2015-11-12 07:40:34 följande:
    Jag med, är också en magsovare! Jag sover bara på vänster sida nu - har läst att det skulle vara dåligt för blodtillförseln till fostret att sova på höger sida eller på rygg, någon som också hört det och vet om man ska ta det på allvar?
    Jag tog fram amningskudden inatt och bullade upp med massa kuddar runt omkring mig och sovit nästan hela natten! Jag sover tack och lov normalt på rygg och ibland på sidan, men just nu har jag svårt att andas ordentlig när jag ligger på rygg (hört att det är någon nerv som kan komma ikläm när man är gravid och kan åstakomma just det) och varje gång jag ligger på vänster sida så blir bebis galen och börjar sparka. Så det är bara höger sida kvar (som även jag hört att man ska undvika att ligga på för då pressar bebis och all vikt på levern). Vilket gör att jag vaknar och vill vända på mig men har inte så många alternativ att ligga på, kuddarna hjälper dock till att avlasta, speciellt att ha en bakom ryggen, en under magen och en mellan benen. Hur fasen få min sambo plats i sängen egentligen? ;)

• mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-11-12 11:23:08 följande:
    Ja sant sambons barn var väl ganska enkla. Förutom att de var ganska mycket sjuka under vissa perioder.

Sen, nu säger jag inte att det är så med dig, säkert inte, men de av mina vänner som haft det riktigt jobbigt, det har varit de som skaffat barn med karlar som anser att " tjuren passar inte kalven" = det är bara kvinnorna som behövt anpassa sina liv efter barnet. Här är ju fallet att sambon ville ha det här barnet lika mycket som jag om inte mer. Han har lovat att se till så att jag kommer iväg på mina symöten.

Sen är ju min mamma väldigt engagerad så hon håller säkert bebisen på mötena också:)

Min bästa väninna fick ett barn med livslångt handikapp, som alltid kommer kräva passning, hon löser det, tre hundar, en lantegendom, jobb och socialt liv själv hela veckorna, efter den första månaden (2 veckor neo plus 10 första dagarna pappaledighet) HON kan få lov att säga att det blir vad man gör det till. :)

Jag förstår hur du menar, och bara för att alla mina vänner fått lugna bebisar blir säkert min en mardrömsbebis. Men jag måste ändå nånstans tänka positivt, att det inte blir så- har redan tillräcklig ångest över att lämna jobb och gå hemma osv. Kanske kommer älska bebistiden, hoppas det, men fick jag välja hade jag snabbspolat fram till 2020 och en fyraåring, gärna en superkompetent, verbal sådan, som min systerdotter

( som sägs vara en kopia av mig , så kanske!!!)
    Jag förstår att du får lite smått panik. Du vet det där ordspråket som säger att hälften av alla saker man oroar sig för inte händer och resten händer ändå? Jag tänker att du självklart ska ställa in dig på att du kommer kunna lösa situationen med bebis så att du kan gå på syjynta och bokcirkel. Självklar kommer livet bli annorlunda med bebis men du har många runt omkring dig som finns där för båda bebis och dig. Skulle du trots allt inte få det att funka så får du hitta på lösningar då och ta i tu med sorgen att det inte blev som du ville då. Jag tror att ni kommer lösa detta galant och oberoende så är det ju faktiskt så att bebis växer och bli större, det är ju många som lämna sina små på dagis när de är 1 år. Så det handlar om en begränsad tid av ditt liv...
  • mirakelspektakel
    Hame skrev 2015-11-12 15:37:28 följande:
    Fast dagis har ju inte med fritiden att göra? Barn är på dagis när man arbetar, ska man på syjunta, fika eller gå på stan får man ta med barnet eller ha barnvakt. 
    absolut har dagis inte med fritiden att göra, min poäng var att det går att lämna bort barnet till någon annan. Mamma och bebis är inte samma person. Så även om man får ett "krävande" barn så kan man fortfarande som mamma göra vissa saker själv. Jag tror det är jätte viktigt att göra det om man har behov att göra det, för att vara en så bra mamma och sambo som man kan. 
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-11-12 21:28:40 följande:
    Det vet jag ju inte såklart, men det viktigaste just nu känner jag är att jag får ett datum att rätta mig efter- jag behöver ha lite planer för att orka se framåt liksom, se en tillvaro sen med. Jag ser ju inte helt och hållet fram emot föräldraledigheten, det är blandade känslor.

Det kanske känns helt annorlunda sen. Vi får börja kolla detta i tid, kan tänka mig vilken som av de sex förskolor som ligger i området. Tänkte just på detta häromdagen,det är ju en ekonomisk fråga med. 18 Månader blir nog svårt ekonomiskt för oss att vara hemma på heltid. Kanske kan någon av våra pensionerade föräldrar hjälpa till lite mot betalning.

Vi får se helt enkelt. Men just nu så är det klart med min vikarie att det gäller till sista augusti. Jag behöver ha en plan för att funka, och utgå från den, sedan kanske den behöver revideras. Vi får se
    tycker som att du och din sambo har en alldeles utmärkt plan och ni har redan diskuterat hur ni ska lösa praktiska bitar för att du ska må så bra som möjligt även under mammaledigheten. Tycker att du ska ha fokus på er plan när människor i din närhet kommer med sina fördomar om hur er familj och ert upplägg kommer se ut. Du kommer bli en fantastisk mamma även om du inte ger upp ALLT bara för att ni skaffat en bebis. 
  • mirakelspektakel
    Seven Costanza skrev 2015-11-12 22:00:52 följande:
    Oj, jag hoppas att mitt inlägg inte tolkades som kritik, det var inte alls meningen! Jag ville bara upplysa om att oavsett att man själv planerat jättebra så kanske man får vara beredd att planera om ifall man inte kan vara garanterad förskoleplats den månad man vill. Det var inget tyckande alls om deras upplägg, hade själv gjort liknande om vi varit i Sverige och kunnat använda föräldraförsäkringen.
    Mitt inlägg var inte alls menat mot något som du skrivit, utan en fortsättning på det Amalie79 tidigare skrivit.
    Jag tycker dina tankar ang plats på förskola var bra, det är en otrolig skillnad att ha rätt och att få rätt. 
  • mirakelspektakel
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-13 13:01:11 följande:

Idag har jag varit en tur på förlossningen. Det började igårkväll med att det rann vatten ber för mina ben, inte mycket men ändå. Sedan hände samma sak i morse och då ringde jag förlossningen. Jag fick i vilket fall komma för kontroll. Så nu har jag suttit med såna där elektroner på magen och mätt hjärtljud, allt bra. Gjort vaginalt och vanligt ultraljud för att kolla om det är tillräckligt med forstervatten. Allt var bra förtutom att jag har urinvägsinfektion. Det var troligtvis inte forstervatten som läckte utan ngt annat ?
    Hon trodde dock inte att vi pratat 7 veckor till. Bebisen är fixerad och det brukar inte se ut som det gör nu när det är så långt kvar. Men som hon sa man vet aldrig. Men hon sa flera gånger att det räcker med tre veckor till, det är inte farligt att föda efter 35 veckor.

Åh din stackare! Skönt att allt ändå såg bra ut och att ni åkte in. Jag hoppas verkligen att du blir sjukskriven nu på 100%? Förhoppningsvis så gör vilan så att bebis inte föds innan v 35. Tänk BARA på dig själv och bebis, om du inte redan blev sjukskriven, sjukskriv dig själv i en vecka och ta det sedan därifrån. kramar
  • mirakelspektakel

Här är en hemsida med vad alla gratis boxar innehåller:

hejbaby.com/artiklar/gratis-boxar-vaskor-och-bags-till-blivande-foraldrar-babyprodukter-och-erbjudanden/

och en till med bilder som ger en tydlig inblick vad som är värt att skaffa och vilka man kanske kan skippa för att slippa alla telefonförsäljare och mejlspam.

lenakronvald.blogg.se/2015/may/babyboxar-den-ultimata-guiden-2.html

Som ni kan se kommer blöjorna med i libero/pampers boxar :)

• mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2015-11-14 06:51:57 följande:
    Beror på tuttstorlek var det finns bra och prisvärda, hehe. Vanliga affärer har aldrig mer än E-kupa och där faller det för mig, jag fick G-kupa med sonen och fick beställa på nätet. Glammom.se har många snygga! Men de beställde jag först efter ett par veckor, jag körde med amningslinnen från HM den första tiden och det funkade även om det var tungt för ryggen. Jag hade nog köpt nån bh ett par v innan som var en kupstorlek större än jag hade just då men den räckte inte länge, jag fick verkligen jättebomber! Men då var de rätt stora från början.
    jag har G redan nu, har F normalt fall, se de har vuxit en stl, jag hoppas verkligen inte att de blir större, men jag räknar med att det slutar på H-cupa. Twilfit vet jag iaf har amningsbh upp till F och i vissa butiker till G. Change ska oxå ha upp till dessa storlekar. Men jag får precis beställa på nätet, hoppas att man hittar nån som passar som inte kostar 600 kr vilka de flesta ligger på. 

Tack för tipset om glammom.se, jag har kikat på denna hemsida med:

www.evasunderklader.se/bh/bh-amning/amnings-bh-3/
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2015-11-14 06:57:40 följande:

Tack för alla tips om babyboxar, det verkar som man får beställa på nätet och sen hämta ut med de flesta? Jag får sätta mig vid datorn och pyssla med det idag, jag orkar aldrig med sånt på mobilen. :-P Men det är så bra med småproven man får för då kan man ju prova och se vad man eventuellt vill köpa mer av sen, jag hade glömt att det var så vi gjorde med sonen!

Nu har jag beställt tyger till att sy babywrap av, en ljuvlig bomullsfleece och en jersey med körsbärsblom från älsklingsfrö.se, så himla söta! Can't wait! Och idag får vi besök av min syster med familj, hoppas kroppen håller bara men det ska bli så roligt. Sonen längtar efter att få träffa sina kusiner, ena är sex månader äldre än honom och andra tio månader yngre så bebis blir nästan en "sladdis-kusin", haha! Och hon blir antagligen sista barnbarnet på båda sidor, jag vill aldrig mer bli gravid igen och syrran har steriliserat sig, och på andra sidan verkar min svåger vara en evig ungkarl. Så lillan kan nog bli lite bortskämd... enda tjejen också. :-P

Jag kan rekommendera att du först viker ett mönsterpapper på det sätt som alla beskrivningar viker tygerna, och sen klipper tyget efter mönsterpappret. Vet inte om jag hade väldigt tjockt fleecetyg eller vad jag gjorde för fel, för mitt tyg gled iaf när jag klippte det (trots att jag nålat)enligt beskrivningen och blev jätte ojämnt. 
  • mirakelspektakel

Var på lek mers outlet idag. fanns massor av saker nedsatt till 70%. Hittade både regnskydd och myggnät till min britax go next :) Det som jag verkligen inte har koll på nu är det här med täcken, kuddar, madrasskydd, ska man ha nåt som skyddar mot läckage? använder man lakan i vagnen om man har en åkpåse?

Svar på tråden BF Januari 2016 :)