Inlägg från: Eleonor01 |Visa alla inlägg
  • Eleonor01

BF Januari 2016 :)

Anny123 skrev 2015-10-04 18:03:18 följande:

Hur mycket rörelser känner ni under era "lugnare" dagar? Å hur ofta har ni lugnare dagar?

Samma alltid. Samma dags mönster aktivitet etc Denna gången har jag en snäll flicka i magen. Min pojke misshandlade mig brutalt hela graviditeten :)
  • Eleonor01

Jag ska göra tul v 28 för att jag medicineras m kortison dagligen å v32 pga gbp op. Förra gången fick jag inga utöver det i v18 så allt ändras hela tiden

• Eleonor01
    himw skrev 2015-10-07 12:36:38 följande:

Till er som har koll på regler runt föräldrarledighet:

Om jag tar ut 4 dagar FL, ex måndag, tisdag, torsdag och fredag får min man ta ut FL på onsdagen om jag inte jobbar utan bara är hemma utan lön/ersättning?

Ja ni får lov att lägga det hur ni vill. Efter barnet fyllt 1 ska den som är hemma m barnet alltid ha sysselsättning 5 dagar i veckan för att skydda sin sgi. 5 fl dagar eller arbete 2 å fl 3 exempelvis. Ni kan även ansöka om dubbeldagar. Det innebär att ni båda får ersättning den dagen. Den som är hemma m barnet behöver inte ta ut några dagar alls innan barnet fyllt 1 om man vill.
  • Eleonor01
    himw skrev 2015-10-07 19:16:19 följande:

Tack för alla svar!

Vi ska nog försöka göra så att min man är hemma en dag i veckan de första månaderna för att vi ska få ihop vardagen med sömnbrist utan att nöta på varandra för mycket. Men framförallt för att det känns som man delar mer på myset istället för att bytas av när halva tiden gått.

Har ni några andra tips eller tankar på planeringen av FL?

Det där med SGI:n efter första året hade jag inte tänkt på så det var toppen- bättre att snåla på dagarna första året då ju.

Ja det är en hel djungel m föräldrarledigheten. Jag började jobba på helgerna efter tre månader med första å planerar att göra likaså denna gången. Jobba varannan e tanken. När jag ska rensa skallen så jobbar Jag å det behöver man ofta efter tre månader hemma. Då e mannen hemma å sen ska jag börja plugga u augusti så då får min man vara hemma istället. Perfekt att plugga när man har små barn. Massa tid till familjen istället för ett heltidsarbete som slukar tiden.
  • Eleonor01

När jag var gravid i v25 förra gången så fick jag sprickor i svanskotan efter en olycka. Inget kul att föda m å nu börjar den göra sig hörd igen. Jävla skit rent ut sagt!!!! Svårt att sitta å ligga....

Idag fick Jag kommentaren e du i v26? Så långt? Ja ja det syns inte ännu. Jag vet..... Suck

• Eleonor01
    qatteriin skrev 2015-10-10 15:04:58 följande:

Hej, får man hoppa in här fast man inte kan vara med i nån fb-grupp? En annan januari-tråd utan fb jag hittade verkar ganska så... död. ;) Jag är en sån där som håller mig undan såna här trådar tills jag börjar känna mig trygg på att det faktiskt kan bli bebis, eftersom vi haft upprepade missfall innan. Så jag missade tåget lite här, kan man säga, hoppas jag får vara med på ett hörn ändå. Ni verkar vara rätt aktiva här ändå.

Jag är 34 år, maken 37. Vi väntar andra barnet med bf 17/1, storebror kommer att vara nästan fyra år när bebis kommer, han är född i mars 2012. Jag har nyss blivit sjukskriven 25% för foglossning så nu försöker jag få ner mina arbetsuppgifter till 75% tjänst, inte det lättaste tydligen, men jag måste ju hålla för familjen också. Hade svårt när jag väntade sonen också men då var jag arbestlös så jag kunde ta det lugnt. ;)

WiMe; låter som det kan vara foglossning, det är en märklig smärta som inte riktigt låter sig beskrivas tycker jag. Hoppas det blir uthärdligt på jobbet!

Välkommen å grattis!
    Vi väntar också syskon till vår 4 åring. Jag e 34 å min man e 43.
  • Eleonor01

Finns inte en chans i världen att jag tar någon spruta! Narkolepsi fick folk efter svininfluensa sprutan. Det är så få som blir mega sjuka att de inte klarar som graviditet om det ens existerar någon. Mitt barn hår på dagis så han lär dra hem allt annat ändå. Bättre att få ett immunförsvar än att gömma sig anser vi iaf. Vår son är sjuk en gång om året å är fyra så nåt rätt borde det ju vara att tänka så eftersom han är så frisk som han är. Alla gör vi olika

• Eleonor01
    Blgebo skrev 2015-10-11 19:41:07 följande:
    Mina barn är väldigt sällan sjuka, har sammanlagt 5 VAB-dagar sedan 2001.
    Det finns naturligtvis de som har otur och blir sjuka, höggravida har högre risk för lunginflammation vid influensa, men risken är ändå ytterst liten att man ska drabbas. Jag vaccinerade över 700 personer 2009, av dem var det en som hade en dotter som var i samma graviditetsmånad som jag, som låg i ECMO-behandling och var jättedålig, vilket givetvis fick mig att tänka en gång till, men jag avstod ändå från vaccinet. Fick svininfluensan när jag var höggravid 2009 och fick 37,3 i temp och ont i kroppen tre dagar, fick tamiflu utskrivet, men tog inte det heller, är lite anti läkemedel överlag. Sonen fick drygt 39 i feber två dygn, och var tämligen utslagen, sedan var han frisk. Övriga i familjen klarade sig helt. Man får känna efter vad som passar en helt enkelt. 
    Jag hade svininfluensan. Två veckors feber sen va det bra. Får aldrig influenser ( peppar peppar ta i trä)
    Precis, alla är olika å msn får känns efter själv men man får aldrig glömma att verkligen läsa på å inte lita blind på en persons utsägande så som ex bm
  • Eleonor01
    mitthemligajag skrev 2015-10-11 21:35:09 följande:

För den delen har jag varit med om något mystiskt på tal om vaccin! Min mamma har helt varit emot at vaccinera mig och min bror när vi var små av olika anledningar som jag till viss del kan förstå. Men så har hon alltid tjatat på mig att innan du blir gravid så måste du ta röda hund sprutan eftersom de är skadligt för fostret. Men så blev jag gravid med dottern och hade inte en tanke på vaccinet innan. När jag senare kom till bm och testade så var jag högt resistent på röda hund. Sjukt med tanke på att jag aldrig i mitt liv fått en spruta, eller varit sjuk mer än magsjuka Max 5 ggr i livet och förkylningar. Var likadant denna graviditet, högt resistent mot röda hund och de enda de lan komma ifrån är min mamma som ammat mig, men jag är ju inte 10 år så de borde ju inte sitta kvar.

Men kan du inte haft det i kombi som m typ förkylning? Behöver väl inte bli så sjuk?? Alla är väl olika även där?
  • Eleonor01

Alla som är eller har varit anställda på arbetsplatser m kollektivavtal i minst 24 månader inom 4 år har rätt till 10% extra vid fl via AFA. Så alla som tror sig uppfylla dessa kraven gå in på AFA å läs. Min är på kurs å fick precis infon :))

Svar på tråden BF Januari 2016 :)