Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

Seven Costanza skrev 2015-11-07 05:56:21 följande:

Fixerar sig såhär tidigt? Jag går in i v 32 idag. Usch jag vill inte få delade magmuskler, det får väl inte alla? Jag har hört att magen aldrig blir platt igen utan operation om de delar sig Hur vet jag om jag fått det?

Axel var fixerad v 30 (men kom sen på bf ändå), det kan hända tidigt som förstföderska.

Jag har ingen statistik men jag tror de delar sig lite för de flesta. Och för de allra allra flesta går de ihop igen av sig självt, operation är väl i undantagsfall. Jag vet inte hur man vet det faktiskt, det var min sjukgymnast som bekräftade min misstanke förra gången och den här gången märkte jag det själv. Men för mig blir det ganska extremt - när jag halvsuttit och ska resa mig upp med hjälp av magmusklerna så blir det som ett "tält" över naveln. Och trots detta, och trots att jag trodde att allt maginnehåll skulle ramla ut sist så ont som jag hade, så gick magmusklerna ihop jättefint sist och när jag var hos sjukgymnasten igen efter tre månader pga foglossningen så var mellanrummet borta. Så det är verkligen ingen fara om det händer. Nu är jag ju inte smal och vet inte hur det skulle se ut om jag hade en platt mage som utgångspunkt, men med tanke på sjukgymnastens bedömning så är jag inte orolig.
  • qatteriin

Jag fick till en (ganska dålig) bild på hur det blir när jag spänner maten. Det blir ännu toppigare men jag kunde inte fota det själv utan att få med tuttarna och det vill jag inte utsätta er för, haha!

• qatteriin

Spänner MAGEN, hahaha inte maten! Nån sån har jag inte fått ännu idag (fast sonen väckte mig kl 6 med önskemål om glass eftersom det är lördag).

• qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-11-07 06:49:19 följande:

Ok, så man ska inte ta fixeringen som ett tecken på att förlossningen är på gång för tidigt?

Nope.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-11-07 06:42:12 följande:

Okej då hade jag missförstått. Jag provade resa mig upp som du beskrev men det såg inte konstigt ut så de har kanske inte delat sig. Jag hade platt mage tidigare så jag vill gärna ha det igen så småningom.

Nä de behöver ju inte dela sig så markant heller. Men saker och ting töjs ju ut (oavsett om de delar sig eller ej) så det kan ju vara det som gör ont ändå, utan att det liksom är nån "fara". Jag har ganska bra muskulatur trots att jag har så mycket stoppning ovanpå, och själva magmusklerna har gått bra att träna även mellan graviditeterna, men det har mest varit med plankan.
  • qatteriin

Amalie79; ååååh fett avis på att du kunde åka på den lagerutförsäljningen, hade vi bott kvar så hade jag hängt på låset i torsdags när de började! Jag är tokig i Villervalla och sonen har nästan bara deras kläder (det går an nu när han är större och kan ha samma storlek i typ ett år eller mer, och jag köper mycket begagnat, men ändå). När vi bodde i Gbg handlade jag en hel del på outleten vid Järntorget men det handlar ju om tur att hitta rätt storlek.

Och jag tycker din mage ser alldeles lagom ut, inte pytteliten men inte jättestor, snarare behändig. Bara bebis liksom, till skillnad från min degklump. Folk har så mycket åsikter. När min bästa vän hade tre veckor till bf och vi slutade på det jobbet vi jobbade på, så kom folk med kommentarer om att det måste vara nåt fel på bebisen eftersom hon hade så liten mage. :-P Och ändå följde hon kurvan på sf-måttet. Märkligt.

WiMe06; hoppas det lugnar sig med sammandragningarna, var hemma annars när det är så kort kvar! Jag känner att jag inte alls hinner "boa" som jag gjorde med sonen nu när jag jobbar, jag är som inställd på att jag ska hinna i januari, men det vet man ju inte om man hinner... Jag ska försöka få till att sy babynestet iaf så ungen har nånstans att sova. Spjälsäng har vi men den står fortfarande i sonens rum, som nån sorts uppställningsplats för lego tydligen, fast ungen inte sovit i den på ett halvår. Jag hade tänkt vi skulle montera ner den men vi kanske bara ska byta rum för den när jag tänker efter, haha!

• qatteriin

Idag var jag och sonen nere på stan för fotografering, när de inte tar foton på förskolan längre så brukar vi gå varje år till en "skolfotograf" som kommer till varuhus, lite mysigt. Efteråt mötte vi upp med maken och mina föräldrar för lunch på restaurang. Och ungen som varit en FRÖJD att äta ute med sen han var mindre än ett år var plötsligt ett monster av högljuddhet och matvägran!! Och jag som redan var sänkt av foglossningssmärtan hade ju inte direkt tålamod... Vi skulle veckohandla på Maxi sen men jag gick ut lika fort som vi kom in, maken och sonen fick handla, jag satt i bilen och bölade. Så förbannat trött på foglossningen nu så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Låg i sängen i två timmar när vi kom hem och bara grät, sonen försökte trösta mig med sitt lördagsgodis... Stackars liten, som har en så jäkla tråkig och jobbig mamma just nu. Och i minst två månader till. Och sen kommer bebis och tar all uppmärksamhet. Fy faan... Oavsett hur mycket jag kan komma att längta efter ett barn till så ska jag ALDRIG utsätta mig själv eller mina kära för det här igen!!

• qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-11-07 17:31:56 följande:

Nej inte svullna och ömma men det är obehagligt när det ilar. Jag tycker att det jobbigaste är att jag inte vet vad som är normalt och inte. Det gör mig inget om det gör LITE ont eller är lite obehagligt så länge det är normalt.

Jag säger som amalie79, har du möjlighet att ringa höra med din ob/gyn eller hur det nu funkar? Jag tycker det låter helt normalt men det är så sjukt obehagligt när man inte vet, som du säger, när man vet att det är normalt så kan man ju stå ut med mycket.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-11-07 18:04:41 följande:

Jag pratade med dem igår. Jag ville mest höra om någon här visste något annat det kunde vara. Jag ska komma dit på måndag och ta nya urinprover för att det kan vara ett tecken på UVI. Här i USA testas alla gravida för GBS (Grupp B Streptokocker) och tyvärr har jag tydligen det, liksom 20-25% av alla kvinnor. I Sverige ingår inte det testet så hade jag varit gravid i Sverige hade jag inte ens vetat om det, vilket känns allvarligt eftersom det kan vara mycket farligt OM bebisen smittas vid förlossningen (han kan få hjärnhinneinflammation, lunginflammation, blodförgiftning etc) även om sannolikheten för att smittas är låg OM man får rätt behandling som är dropp i fyra timmar under förlossningen, och penicillin till bebisen om man inte hunnit få dropp i fyra timmar pga att förlossningen gått för snabbt. Jag känner mig väldigt ledsen för detta men sjukvården har sagt att det är vanligt och att de ska hålla mig under kontroll för att minska risken att bebisen skadas.

I alla fall så är UVI ett symptom på att GBS-nivåerna höjts (jag hade väldigt låga nivåer vid det test som tagits) och alla som har UVI har ju inte alltid den typiska svedan när man kissar utan det kan vara mer diffust, såsom ilningar vid andra tidpunkter än när man kissar. Så det KAN bero på det men ville ändå höra om något annan visste om det kunde vara något annat.

Bra att de har koll på dig!! Det är förjäkligt att det inte testas för det här faktiskt, förutom om man har en väldans massa symtom då. En kompis som födde för tidigt gjorde det antagligen pga GBS (men inga som helst komplikationer för bebis pga det, trots att hon inte hann behandlas under förlossningen). Tur att du kunde prata med dem om det iaf och bra med nya prover, jag håller tummarna för att det inte är nån fara!

Jag fick antibiotikadropp under förlossningen pga långvarig vattenavgång, undrar om det är samma antibiotika. Jag vet att jag funderade på det då och var tacksam över behandlingen utifall det skulle vara nåt liksom.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-11-07 18:39:20 följande:

Ja precis så jag är ju medveten om att det kan leda till för tidig födsel. Enligt vad jag läst på internet verkar många läkare inte tycka det är lönt att behandla under graviditeten (alltså med penicillin) för att förhindra för tidig förlossning. Detta eftersom bakterierna ofta snabbt växer tillbaka. Så det är väldigt trist för jag vill ju inte alls föda för tidigt - tycker redan att två månader kvar är alldeles för snart för jag har massor kvar att hinna med innan jag ska vara mamma på heltid... Vet inte om det är samma antibiotika men det kan det vara för jag har läst att i de fall man inte vet om kvinnan har GBS eller inte så ska hon få dropp om hon föder före v 37, om värkarbetet tar lång tid efter vattnet gått (kommer inte ihåg hur många timmar) eller om hon har hög feber.

Usch jag förstår att det känns kymigt! Kompisar som haft det under graviditeten (och som vetat om det t.ex. pga upprepade uvi) har alltid behandlats men det verkar ju vara väldigt olika även inom Sverige! Långvarig vattenavgång räknas det sm om ungen inte är ute efter 24 timmar så det var därför jag fick, så det var det säkert.
    Eleonor01 skrev 2015-11-07 18:59:41 följande:

Vid uvi kollas alltid Gbs enligt min kompis som födde med det. Absolut inga problem då iaf

Låter bra det iaf! Vet att det inte alltid var rutin 2011-12 när jag väntade sonen för en del kompisar med uvi fick verkligen tjata sig till det (vilket de gjorde särskilt efter att vår kompis födde för tidigt).
Svar på tråden BF Januari 2016 :)