Inlägg från: mirakelspektakel |Visa alla inlägg
  • mirakelspektakel

BF Januari 2016 :)

minahjärtan0609 skrev 2015-11-16 13:55:08 följande:
    Tack för omtanken. Jag mår helt okej, väldigt mycket sammandragningar men bra. Känns som om jag hade kunnat jobba samtidigt som jag vet att jag mår bra av att vila. Känner mig helt uppvarvad och har svårt att koppla av. Tror att jag är mer stressad än jag anat.
    Skönt att höra att det i vart fall inte blivit värre. Ja det låter som om att du inte riktigt kan släppa jobbet, utan gärna skulle vilja ösa på. Bra gjort att du håller dig hemma och vilar iaf. Det tog tid för mig att acceptera att jag mådde så pass dåligt av att vara gravid så att jag inte skulle kunna komma tillbaks till jobbet. Det hjälpte förstås mig att inse det, då jag kräks eller tuppar av om jag inte tar det lugn. Kroppen sa åt mig att det var slutdiskuterat.

Kanske testa gravidyoga eller nån avslappningövning för att komma ner i varv och försöka vara i nuet?
  • mirakelspektakel
    Seven Costanza skrev 2015-11-16 17:26:55 följande:
    Tack! Det är en uppababy vista. Ja precis man kan ju ha färgglada filtar etc så det blir nog bra. Jag var också inne på grå vagn men gillade inte nyansen som var till den här vagnen. Vad har ni köpt för vagn?
    Vi har köpt en Britax go next

Älskar hur genomtänkt den verkar vara och att den kommer fungera både i skogen och i stan.
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-11-16 16:42:10 följande:
    Jag tycker det är jättesvårt med kläder. Vi som fått så små barn innan fick ju köpa stlk 44 till dem. Nu har vi köpt några uppsättningar i 50 och några i 56. Men än så länge har jag inte köpt ett enda plagg i stlk 62 eller 68. Eftersom man inte vet vad det är för liten personlighet som kommer ut så vill jag inte riktigt köpa dem storlekarna ännu.
    Så kläder får nog klara sig nu så får vi fylla på efter hand. Pyjamas måste vi köpa fler för det har vi bara en i stlk 50.
    Om man ska köpa i stl 50 för att det är bra att ha... hur många bodys, pyjamas och byxor behöver man? Jag tänker alltså bara de första typ 2 dygnen som man är på bb? Räcker det med 3 bodys, 2 par byxor och 2 pyjamas?
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2015-11-16 20:16:34 följande:

Ok, jag har nog fått min första riktiga gravidcraving den här graviditeten. Saltlakritsglass med stelnande saltlakritstopping... My god vad gott!! Typiskt att fastna just för lakrits som man ska vara försiktig med!! Men en liten skål i veckan borde inte vara nån fara.

hahah.. jag hatar lakrits. Trodde det skulle ändrats när jag blev gravid men nej. Detta ser dock super gott ut (min hjärnan tror att det är chokladtopping)Klart du kan unna dig det där nån gång i veckan. Det är väl max 50 gram per dag eller nåt liknande. Du lär ju inte komma upp i dagsransonen även om du äter en sån där portion varje dag??
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2015-11-16 21:00:54 följande:
    Nä det är nog ingen risk, värre med vikten då, haha! Så jag nöjer mig med en gång i veckan. Toppingen borde verkligen finnas som chokladvariant också, så sjuuuuuuukt god!!
    Ibland får du det att låta som du är jätte stor, men jag har ju sett bilder på dig och så farligt med vikten kan det väl ändå inte vara?? även fast jag helt förstår att man tänker på vad man äter, speciellt när man inte rör sig speciellt mkt som i mitt fall...
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2015-11-16 21:39:29 följande:
    Haha tack! Men jodå, jag har ett bmi på drygt 35 (även om vikten stått still nu under graviditeten thank god) så jag har en del att tänka på, jag rör mig ju inte heller. Har lite att ta tag i efter graviditeten men det oroar mig inte, kroppen fungerar (vanligtvis) förvånansvärt väl trots min "sjukliga fetma". Men jag har den väl fördelad, väldigt kvinnliga former, alltid nåt!
    Jag tycker du var jätte fin på bilderna iaf. BMI kan ju ibland vara lite missvisande, det tar ju inte alls hänsyn till hur man är musklad tex. Men det är super att du inte gått upp alls under graviditen. Bra gjort! 
  • mirakelspektakel
    CarolinaH skrev 2015-11-17 10:08:19 följande:

Såg att det diskuterats skötväskor och det var någon som blivit förtjust i Littlephant messenger men tyckte att den var lite stor. Måste då tipsa om denna.

www.jollyroom.se/produkter/petite-cherie-skotvaska-angulus-grey

År väldigt lik men lite mindre. Så även priset. Själv är jag en sån som alltid har massor med saker med mig så tror det blir en Littlephant för oss. Men har svårt att bestämma mig för vilken färg bara.

Har ju varit sjukskriven ett tag för foglossning. Så börjar lite smått tröttna på detta nu. Går typ och räknar ner dagarna. Det blir inte direkt lättare för att jag har så fruktansvärt ont när jag andas heller. Igår kväll när jag skulle sova trodde jag verkligen att jag skulle dö.

Har det mesta klart. Väntar bara på vagnarna som är beställda. Vi kör en vanlig för mig som har problem med lederna och kommer vara hemma mest. Och en cykel/joggingvagn till maken och skogspromenaderna och sommarens fjällvandring.

Våra tidigare barn är födda 6 dagar innan bf. Men med tanke på allt julstök, skolavslutningar och firande här och där och sen nyår så tänker jag packa väskan senast sista november. Mest för att lugna mig själv. Är ju bara 7 veckor kvar nu.

Ska på tillväxt ultraljud i eftermiddag. Så det ska bli spännande att se vad de har och säga. Tidigare graviditeter har jag bara fått göra ett ultraljud v18. Men detta blir nu vårt 3:e.

Tack för tipset!

Jag håller just nu på att bråkar med Försäkringskassan ang nåt jäkla utlåtande de vill ha från arbetsgivaren. Där ska det fyllas i andra möjliga arbetsuppgifter samt rehabiliteringsåtgärder...  Det blir skrattretande i min situation. Självklart finns det andra tjänster jag skulle kunna jobba med som inte är klientnära, men dessa kommer ändå inte funka iom jag flera gånger per dag behöver lägga mig ner  och bosätta mig på toaletten långa stunder. JAg ser framför mig scenariot att jag sitter i vår säkerhetskontroll eller kör hissarna och jag behöver rusa till toaletten...hahah. Detta vore väl helt okej att skicka in om det kunde göras utan att jag behöver åka till jobbet och träffa min chef och fylla i pappret tillsammans... 

Hur har ni andra som är sjukskrivna gjort? Har ni fått dessa papper?
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-11-17 12:56:49 följande:
    Ja vi har inte ens det, tror det tar 10 minuter max till vårt sjukhus där de flesta hamnar, och kanske 20 till det som ligger lite längre bort.
    Ja jag har hört att de flesta stannar, har några vänner som åkt hem och sedan tillbaks för testet, sen är det ju tråkigt om det blir som för min vän att de åkte tilbaks för det där testet och sen kom de inte hem på en vecka igen för ungen hade blivit gul och fick stanna och sola.

Jag är mest orolig för att bli kvar där ensam med bebisen. Vad jag förstått får de flesta stanna första natten men det står " i mån av plats".
    Jag är så förlossningsrädd, en del av det handlar nog om att jag är så mesig med smärta- jag har liksom aldrig haft riktigt ont. Alltid varit frisk, aldrig brutit något eller varit skadad eller blivit opererad. Aldrig haft ett dropp i armen exempelvis eller spenderat ens en natt på sjukhus, eller ens sökt akut sedan jag blev vuxen.
    2 besök på VC är allt liksom... vilket jag såklart är tacksam för, men det gör inte saken bättre nu.
    Min mardröm är att bli lämnad mitt i natten nyförlöst med ont osv och inte ha sambon där. Han är ju liksom min trygghet just där. Han vet hur man tar hand om en nyfödd med.
    Är det inte olika i olika delar av landet hur länge man får stanna? I Stockholm är det 2 dygn efter förlossningen för första gångs föderskor och 1 dygn om man fött förut. Hur ska ni göra med bonusarna? Vem ska passa dem om ni har dem? Jag har kallt berättat för min sambo att han kommer få stanna med mig och lillan på BB även fast vi har bonusarna, min mamma har lovat att ta hand om dem och de ska ju självklar få komma och hälsa på. Hade de vart yngre hade jag även tyckt att det var helt okej att de var med oss på BB, men jag tänker inte utsätta mig för den tornadon som 2 vilda killar i skolåldern bidrar med dygnet runt. 

Jag håller på att läsa en boka som heter att föda utan rädsla. Den är super bra hittills. Har många kopplingar till Dyktekniken som jag också är lite inne på. Jag tycker att den hittills vart väldigt bra. Den talar mycket om hur rädslan för smärta gör att man motarbetar sin kropp. Jag har vart med på en förlossning innan, och i öppningsskedet så sov både den blivande mamman och jag nån timme, och jag läste nån skitdålig blaska som fanns där, då detta inte alls var planerat att jag skulle vara med som stödperson. Har du vart på sånt där auroasamtal? Kanske är ett alternativ att ta kontakt med en Dua så att du får ännu mer stöd?
  • mirakelspektakel
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-17 08:57:46 följande:
    Du har helt rätt. Det brukar ta en tid för mig att varva ner och släppa jobbet. När jag väl gjortdet så älskar jag att gå hemma
    Finns super bra gravidyoga på youtube. 

• mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2015-11-17 13:25:48 följande:
    Har inte fått nåt sånt men jag har bara varit sjukskriven 1,5 månad nu och inte på heltid. Du har varit sjukskriven ett tag va? Efter en viss period tror jag det är rutin att de skickar ut sånt där. Bökigt att behöva in och fylla i med chefen, även om det nog är lätt gjort.
    det hade det vart om chefen hade haft tid... suck.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)