Inlägg från: Eleonor01 |Visa alla inlägg
  • Eleonor01

BF Januari 2016 :)

himw skrev 2015-10-12 12:35:59 följande:

Jag får 10% av min lön varje månad från min arbetsgivare det första året, är statligt anställd och min man jobbar på ett kommunalt bolag och får likadant men i 10 månader. Superbra!

Du får även detta
  • Eleonor01
    qatteriin skrev 2015-10-12 12:29:26 följande:
    Gäller inte om man är anställd inom kommun och landsting och lite annat, tyvärr. :) Eller ja tyvärr och tyvärr, vi har motsvarande avtal i anställningen, men får ersättningen automatiskt utan att behöva ansöka. Men väldigt viktigt att uppmärksamma ändå, alltför många känner inte till AFA!
    Kolla. Nya regler. Inte samma som när jag va fl 2011. Gäller barn födda 2012 å framåt
  • Eleonor01
    WiMe06 skrev 2015-10-12 15:47:11 följande:

Det var så länge sen nu som jag behövde fundera på detta med f-penning och liknande. Men menar ni att man även får ersättning från sin arbetsgivare också? Eller är det ngt annat ställe man söker ersättning från?

Jepp både och. AFA e en sak å din arbetsgivare en annan. Jag fick från min arbetsgivare förra gången men inte AFA. Andra regler då som ändrats tydligen. Gå in å läs :) antingen är jag fel informerad eller så får du pengar. Denna rundan ska Jah vara berättigad till AFA iaf :) ska Titta närmare på det när jag hinner
  • Eleonor01
    qatteriin skrev 2015-10-12 17:53:42 följande:
    Jag var inne och kollade, annars hade jag inte vågat säga nåt. ;) Sonen är född 2012 men jag kollade faktiskt aldrig upp det då, men då hade jag iofs inte varit anställd i Sverige under en längre period.
    Va synd!!
  • Eleonor01

Kommun landsting å tjänsteman får tydligen inte de 10 % extra från AFA. Samma som förra gången får Jah inget nu. Är tjänsteman :( anställd vanlig arbetare får tio % extra. I kollejtivavtalen som var företag bör ha finns olika förmåner med olika belopp som betalas ut olika direkt ifrån arbetsgivaren under ledigheten. Ibland hälften under ledigheten å resten när man börjar jobba igen. Läs Era kollektivavtal. OBS DETTA GÄLLER ÄVEN FÄR ER SOM EJ ÄR MED I FACKET!! Sen beroende på hur AFA gäller med er anställning kan ni kontrollera på Afas hemsida. Arbetar man på ett litet företag så är det bra att man själv vet hur detta ligger till. Inte alla löne nissar som har koll.... Hade inte min förra. Hade inte jag lusläst mitt kollektivavtal så hade jag inte fått de extra pengarna förra gången. Förlåt om Jah har spridit felaktig info men hoppas dock att det ledet till att någon får bättre ekonomi under sin ledighet ;))

• Eleonor01
    himw skrev 2015-10-14 18:04:02 följande:

Kom på en grej idag- min man ska vara hemma halva tiden men han har inte skickat några inkomstuppgifter till FK och är inte registrerad som pappa när jag går in på FK hemsida.

Har vi missat något? Eller registreras inte pappan?

Det registreras när barnet fötts. De tio dagarna kan han ta ut iaf. Inkomsten e bra att han lämnar in tidigare så får ni ut de tio dagarna fortare
  • Eleonor01
    Eleonor01 skrev 2015-10-14 19:34:41 följande:
    Det registreras när barnet fötts. De tio dagarna kan han ta ut iaf. Inkomsten e bra att han lämnar in tidigare så får ni ut de tio dagarna fortare
    Hans lönekontor ska fylla i uppgifterna å de båda parterna skriver under å skickas till inläsningscentralen
  • Eleonor01

Har haft mindre fosterrörelser sen i lördags. Trott lite att Jag inbillar mig. Ringde förlossningen nyss å frågade. Bättre fråga en gång för mycket än för lite,... Min son ska bara få i sig lite frukost sen lämna på dagis å åka dit direkt. Håller tummarna... Svårt att jämföra m första för han va mega aktiv varje dag från v 15. Flickan i magen e super lugnt å nu när jag inte känner så mycket så börjar man fundera lite... Får se vad som händer idag

• Eleonor01

Allt gick bra! Hon verkar ha vänt sig helt å eftersom det fortfarande finns mycket plats känns rörelserna mindre. De kopplade på monitor å sen mätte hjärt ljuden å jag skulle trucks varje gång Jah kände något på en knapp. Har svårt att skilja tarmrörelserna från foster rörelserna så vi skulle göra en ul också. Medans Jah väntade på läkaren så gjorde hon två kullerbyttor så då kändes det bra å mina tarmrörelser var Mao fosterrörelser å Jah gick hem;) de är super på vårt sjukhus!!!

Svar på tråden BF Januari 2016 :)