• Anonym (sara)

semesterlön? får alla det?

Jag är anställd som förskollärare inom Malmö. Jag har läst lite om det här med semesterlön, får alla det? Jag är anställd året ut, anställningen blir tillsvidare när jag får min legitimation. Jag får förskottssemester om det nu spelar roll, alltså rätt till 25 dagar även om jag inte jobbat 1 år

• Svar på tråden semesterlön? får alla det?
  • sextiotalist

Som flera skriver. Hur semesterersättning och semester fungerar i detalj styrs av kollektivavtalet på arbetsplatsen eller motsvarande. Däremot ska alla ha rätt till semesterersättning.

Om det inte hänt något större förändringar sedan jag arbetade inom kommunen så kommer du få en liten extra ersättning när du har semester.

Jag arbetar privat numera och har förskottsemester som inte skrivs av. Då den dagen jag slutar så kommer det jämkas

• chrissepisse
    Anonym (sara) skrev 2015-04-26 22:58:27 följande:
    Ja jag undrar om man får det här semestertillägget?

Varför skulle man inte få det pga förskottssemester?
    Det är vanligt att man vid förskottssemester har rätt att vara ledig med ordinarie lön, men att inget semestertillägg utgår utan att det är något man bara får vid uttag av intjänad semester.

Då ni har kalenderår kan det dock vara så att intjänandeår och semesterår sammanfaller, vilket gör att det inte är förskottssemester utan "riktig" semester du tar ut och att du därmed är berättigad till semestertillägg på de dagar du är ledig. Min man som arbetar statligt har det så. Börjar man 1 januari får man full semester direkt.
  • Anonym (Ellen)

Jobbar du i kommunal verksamhet med semestertjänst, dvs du har (minst) 25 dagar semester per år så har de allra flesta kommuner förskottssemester. Dvs den 1 januari varje år fylls ditt saldo på med 25 nya dagar som du kan disponera under året. Slutar du din anställning under året eller har frånvaro som inte är semesterlönegrundande (tjänstledigt till exempel) så räknas semestern om.
    Man kan alltså hamna i en situation där man tagit ut sina fem veckor i juli/augusti och sedan slutar i oktober och blir återbetalningsskyldig.
    Semestertilläggen betalas ut i samband med att man tar ut sina semesterdagar.

Går man på läraravtalet vilket en del förskollärare gör beroende på i vilken verksamhet de jobbar så ser förutsättningarna annorlunda ut.
    Då beräknas intjänad semester och ferie utifrån läsårets datum.
    Och semesterersättningen betalas ut i en klumpsumma i juni månad.

• Anonym (Sol)
    chrissepisse skrev 2015-04-27 07:41:43 följande:
    Det är vanligt att man vid förskottssemester har rätt att vara ledig med ordinarie lön, men att inget semestertillägg utgår utan att det är något man bara får vid uttag av intjänad semester.

Då ni har kalenderår kan det dock vara så att intjänandeår och semesterår sammanfaller, vilket gör att det inte är förskottssemester utan "riktig" semester du tar ut och att du därmed är berättigad till semestertillägg på de dagar du är ledig. Min man som arbetar statligt har det så. Börjar man 1 januari får man full semester direkt.
    Ja, fast om man använder alla sina dagar under juni-juli och sedan slutar i september, får man betala tillbaka de man inte hunnit jobba in. Jobbar själv statligt.
  • Stormorsan
    Sweet Sofia skrev 2015-04-26 23:57:33 följande:
    Vad får du det ifrån?
    Mitt avtal. Tillägget är ju intjänade pengar som inte utgår om semesterlönen inte är intjänad vilket är förutsättningen för förskottssemester. Men det kan säkert variera mellan olika avtal.
  • Sweet Sofia
    Stormorsan skrev 2015-04-27 18:48:29 följande:

Mitt avtal. Tillägget är ju intjänade pengar som inte utgår om semesterlönen inte är intjänad vilket är förutsättningen för förskottssemester. Men det kan säkert variera mellan olika avtal.

Fast tillägget får man ju när man tar ut semester, tillsammans med lönen.
  • Stormorsan
    Sweet Sofia skrev 2015-04-27 19:36:54 följande:
    Fast tillägget får man ju när man tar ut semester, tillsammans med lönen.
    Vi kanske pratar om olika saker? Jag pratar om semesterlönetillägget, de där lilla extra 0,8 % man får utöver lön när man tar ut intjänad semester med semesterlön. 
  • sextiotalist
    Stormorsan skrev 2015-04-27 22:06:03 följande:

Vi kanske pratar om olika saker? Jag pratar om semesterlönetillägget, de där lilla extra 0,8 % man får utöver lön när man tar ut intjänad semester med semesterlön. 

Det tillägget har jag fått, vid förskottsemester och då även under provanställning. Men det är fortfarande kollektivavtalet som reglerar detta
  • Sweet Sofia

Du verkar inte veta vad du pratar om riktigt eftersom du först hävdar att man inte får Semestertillägget vid förskottssemester...
  • sextiotalist
    Jag har endast förskottssemester, och jag får alltid extra semestertillägg. Med förskottssemester avser jag att jag får mina dagar innan jag arbetat in dom.
    Skulle jag ta ut hela min semester i februari och sluta i mars, så får jag vackert betala tillbaka på min slutlön, det jag tagit ut.
  • chrissepisse
    sextiotalist skrev 2015-04-28 11:47:32 följande:
    Jag har endast förskottssemester, och jag får alltid extra semestertillägg. Med förskottssemester avser jag att jag får mina dagar innan jag arbetat in dom.
    Skulle jag ta ut hela min semester i februari och sluta i mars, så får jag vackert betala tillbaka på min slutlön, det jag tagit ut.
    Det låter som att du då har sammanfallande intjänandeår och semesterår och då ska semestertillägg utgå på alla dagarna. Det är på ett sätt förskottssemester, men det jag tror att Stormorsan menar är de arbetsplatser där man inte har sammanfallande intjänandeår och semesterår men ändå ger nyanställda ett antal dagar att ta ut det första året. Ofta får man inte fullt antal dagar vid sådan förskottssemester och man får inget semestertillägg för de dagarna. Dessa dagar blir man återbetalningsskyldig för om man slutar inom fem år. Ni pratar alltså inte om samma sak och därför har ni båda rätt trots att ni säger olika.

• sextiotalist
    chrissepisse skrev 2015-04-28 13:40:02 följande:
    Det låter som att du då har sammanfallande intjänandeår och semesterår och då ska semestertillägg utgå på alla dagarna. Det är på ett sätt förskottssemester, men det jag tror att Stormorsan menar är de arbetsplatser där man inte har sammanfallande intjänandeår och semesterår men ändå ger nyanställda ett antal dagar att ta ut det första året. Ofta får man inte fullt antal dagar vid sådan förskottssemester och man får inget semestertillägg för de dagarna. Dessa dagar blir man återbetalningsskyldig för om man slutar inom fem år. Ni pratar alltså inte om samma sak och därför har ni båda rätt trots att ni säger olika.
    Det jag skrev är ju att kollektivavtalet på arbetsplatsen avgör vad som gäller.
    Jag började i augusti och fick då, kom inte ihåg, men ett antal semesterdagar som jag hade rätt att ta ut och skrev för fast anställning ett halvår senare.
    Jag vet att jag fick en slant extra när jag tog ut första semesterdagen i oktober
  • Stormorsan
    chrissepisse skrev 2015-04-28 13:40:02 följande:
    Tack det är precis det jag menar. Förskottssemester är inte samma sak som att ha sammanfallande intjänande- och semesterår. http://www.unionen.se/rad-och-stod/forskottssemester 
  • Anonym (sara)

Jag får alltså 25 semesterdagar betalda. Trots att jag inte har hunnit jobba 1 år. Slutar jag inom 5 år blir jag återbetalningsskyldig. Undrar om jag ändå får semestertillägg. Jobbar inom Malmö stad

• Stormorsan

Det är inte brukligt att man får tillägget i den situationen, men det finns inget förbud. Räkna inte med det,

• Anonym (Ellen)
    Anonym (sara) skrev 2015-04-30 16:02:50 följande:

Jag får alltså 25 semesterdagar betalda. Trots att jag inte har hunnit jobba 1 år. Slutar jag inom 5 år blir jag återbetalningsskyldig. Undrar om jag ändå får semestertillägg. Jobbar inom Malmö stad

Jobbar du inom det kommunala avtalet, AB (Allmänna bestämmelser) vilket jag skulle tro att du gör om du arbetar för Malmö så blir du inte återbetalningsskyldig. Den regeln hänger ihop med förskottssemester.
    Inte med intjänandeår och uttagsår sammanfallande.
    Utan
    1) du får semesterdagar beräknat på hela året
    2) blir antalet betalda semesterdagar färre än 25, blir resterande obetalda
    3) slutar du senare i år får du betala tillbaka eventuellt överuttag
    4) fortsätter du 2016 kommer du direkt efter årsskiftet att tilldelas 25 nya dagar plus att du tar med dig eventuella sparade dagar från 2015

Semestertillägg betalas ut för intjänad semester inte för obetald semester.
    Så tjänar du in 23 dagar i år och tar ut alla i sommar får du 23 semestertillägg.
Svar på tråden semesterlön? får alla det?