• Anonym (sara)

semesterlön? får alla det?

Jag är anställd som förskollärare inom Malmö. Jag har läst lite om det här med semesterlön, får alla det? Jag är anställd året ut, anställningen blir tillsvidare när jag får min legitimation. Jag får förskottssemester om det nu spelar roll, alltså rätt till 25 dagar även om jag inte jobbat 1 år

• Svar på tråden semesterlön? får alla det?
  • sextiotalist

Som flera skriver. Hur semesterersättning och semester fungerar i detalj styrs av kollektivavtalet på arbetsplatsen eller motsvarande. Däremot ska alla ha rätt till semesterersättning.

Om det inte hänt något större förändringar sedan jag arbetade inom kommunen så kommer du få en liten extra ersättning när du har semester.

Jag arbetar privat numera och har förskottsemester som inte skrivs av. Då den dagen jag slutar så kommer det jämkas

• chrissepisse
    Anonym (sara) skrev 2015-04-26 22:58:27 följande:
    Ja jag undrar om man får det här semestertillägget?

Varför skulle man inte få det pga förskottssemester?
    Det är vanligt att man vid förskottssemester har rätt att vara ledig med ordinarie lön, men att inget semestertillägg utgår utan att det är något man bara får vid uttag av intjänad semester.

Då ni har kalenderår kan det dock vara så att intjänandeår och semesterår sammanfaller, vilket gör att det inte är förskottssemester utan "riktig" semester du tar ut och att du därmed är berättigad till semestertillägg på de dagar du är ledig. Min man som arbetar statligt har det så. Börjar man 1 januari får man full semester direkt.
  • Anonym (Ellen)

Jobbar du i kommunal verksamhet med semestertjänst, dvs du har (minst) 25 dagar semester per år så har de allra flesta kommuner förskottssemester. Dvs den 1 januari varje år fylls ditt saldo på med 25 nya dagar som du kan disponera under året. Slutar du din anställning under året eller har frånvaro som inte är semesterlönegrundande (tjänstledigt till exempel) så räknas semestern om.