Inlägg från: Anonym (Jolie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jolie)

Gillar att ligga med äldre män – varför ses det som ett problem?

Anonym (Mannen) skrev 2025-02-14 14:27:55 följande:
    Men vilka tror du det är? Om 5-10 personer här inne ger tummen ner är inte många med tanke på hur många vi är i Sverige.
    Tror bara dom har ett förbaskat tråkigt liv där sex inte ens existerar överhuvudtaget.
    Dom äärförmodligen bistra över sitt eget liv.
    Frågan är vart dom drar gränsen på ålders skillnaden? Ska man vara jämn gammal eller är 5, 10 eller 15 år impopulärt? 
    Jag, kvinnan, är 12 år äldre än min man.
    Det har aldrig varit något problem.

Varför skulle det?
  • Anonym (Jolie)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-16 02:17:30 följande:
    Ingen vet hur länge vi lever.
    Tillgängliga år i en relation, partner eller barn, har inte så stor betydelse; det viktiga är god kvalitetstid under de år som finns i motsats till dålig kvantitetstid. Pensionsmyndigheten räknar med att män kommer att bli i genomsnitt långt över 80 år. Då är det nu nyfödda barnet minst 25 år och det är fullvuxen ålder. Sofia kommer att då få minst 25 fina år med vad kan tyckas förträfflig man, till skillnad mot andra.  
    Tveksam till att Sofia är lika intresserad när hon är 55 och han 75... ytterst tveksam faktiskt.

Tjugo års ålderskillnad, lika med gamla nog att vara far och dotter. 
    Det är där min gräns går.

Sen att skaffa en unge vi  55 är verkligen inte optimalt. Vet en man i ungefär samma ålder som fick en unge med en 20 år yngre tjej.
    Känner personal på deras dagis, de trodde att det var barnets mor och morfar som kom på inskolningen.
    Vilket inte ens är konstigt.

Var gärna ihop öcer generationsgränserna men för guds skull, skaffa inga ungar ihop!
  • Anonym (Jolie)
    Anonym (Kry) skrev 2025-02-16 03:54:38 följande:
    Ja, jag förstår om män som själva är yngre tycker detta och söker likasinnade. Gamla gubbar dock. De borde ha vuxit upp. Dock så gör inte alla detta tyvärr. Sex handlar fortfarande inte enbart om reproduktion. Det är pubertalt att tänka så. Särskilt för en gammal gubbstrutt. 
    Skulle iofs inte se en man på 55 som en "gubbstrutt"...
  • Anonym (Jolie)
    Anonym (motvals) skrev 2025-02-25 04:14:21 följande:
    Är knappast gubbsjuk eftersom jag är en kvinna i mina bästa år. 

Romantiserande om ett långt liv tillsammans är inte realistiskt i vårt samhälle. 

Det är inte ens realistiskt att tro att de flesta av oss önskar en livslång relation. De flesta av oss vill ha kärleksfulla relationer med passionerat samliv, hellre än vänskapsrelationer. Därför kommer vi att skilja oss åtminstone 1 gång, kanske flera.  Därför kommer åldern inte att ha så stor betydelse. 

Dessutom är det inte säkert att livet blir så långt. Min första man dog av cancer när han var 36 år, jag var då 32.  Träffade därefter min man som är 15 år äldre än mig. Vi har haft många fina kärleksfulla år tillsammans.

Min syster som är 5 år yngre har varit gift och skild 2 gånger, båda gångerna med rätt jämnåriga män. Nu har hon bestämt sig för att eventuellt leva som särbo med den man hon nu träffar, men helst vill hon leva som singel nu när barnen är stora.

Så du ser drömmen om evig kärlek är bara en dröm. Vi andra vi gör det bästa av våra liv och har vi tur hittar vi kärleken oavsett ålder.  
    Hur gammal är man när man är i sina bästa år, måste först veta det innan jag kan bemöta detta.
  • Anonym (Jolie)
    Anonym (Oraklet) skrev 2025-02-25 17:03:34 följande:

Denna typ av trådar startas i 10 fall av 10 av gubbsjuka män. Finns ingen 24 -årig som konsekvent dras till äldre män per se och som skulle ha så stort behov av att dryfta sin dragning här på familjeliv. Männen däremot som inte haft en kvinna öht, som blivit ratad av den jämnåriga kvinnan i hela sitt liv och nu sitter där och tittar på söta flickor på tv.n. Ja han lär nog kunna starta en tråd där det ska vädras kvinnohat.  Fenomenet kan i undantagsfall inträffa såsom i exemplet med Tareq Taylor och Sofia. Men annars nej.Och hade naturen menat att så skulle vara hade vi sett många fler sådana par i vardagen men de finns inte. Hade Tareq Taylor inte varit tvkock utan pizzabagare i Tensta hade Han givetvis inte varit tsm med Sofia idag. Så det är status, pengar och den arena mannen ger som lockar kvinnan. Inte 50+ gubben i sig. 

Nåja, mitt ex (58 år) fick nyligen en unge med en 23 år yngre tjej på 35. 
    Han är inte speciell på något vis, lite lönnfet och allmänt grå. Fast å andra sidan är hon ingen skönhet heller. 
    Båda jobbar i livsmedelsbutik, träffades på jobbet.

Vad hon ser hos honom kommer jag aldrig att förstå.
  • Anonym (Jolie)
    Anonym (motvals) skrev 2025-02-25 17:24:08 följande:
    Jag är 45år och min man fyller 60år i sommar och vi är fortfarande kära, Kan inte tänka mig att jag skulle ha avstått från 10+ år av hans kärlek bara för att det skiljer 15 år mellan oss.  Nej åldern har aldrig varit något problem för oss. 

Tvärtom har jag haft stor glädje av att hans barn i första äktenskapet varit relativt nära mig i ålder. Vi bestämde oss tidigt för att inte skaffa några gemensamma barn eftersom vi ville ge de barn vi redan hade allt. Speciellt viktigt var det för mina barn som mist sin far så tidigt.  Hans äldre barn blev nästan som extraföräldrar eller åtminstone fantastiska barnvakter. 
    Ok, tack för svaret!

När jag var 45 hade jag nog inte heller brytt mig om mannen var 15 år äldre, eller jo kanske... men inte när jag var 35. Själv gifte jag mig med en tio år äldre man i den åldern.
    Äktenskapet höll inte och efter ca tio år skildes vi. Fick ett gemensamt barn, båda hade äldre barn innan.
    Det tråkiga är att hans tidigare ungar aldrig brytt sig om sitt halvsyskon, halvsyskonet räknar dem inte ens som sin släkt.

Ojsan, nu brer jag visst ut det jag skulle skriva!

Idag lever jag istället med en 12 år yngre man, så gissar att jag nog ändå håller med... bara det att jag som nyss fyllda 60 inte vill ha en gubbe på 70+. Vilken dubbelmoral va?!
  • Anonym (Jolie)
    Anonym (motvals) skrev 2025-02-25 18:45:12 följande:
    Ja, detta visar väl att det är mera personen i fråga man blir och förhoppningsvis förblir kär i, och inte åldern.  

När det gäller barnen så var det min man som stod på sig om att vi inte skulle ha barn tillsammans. Han är en mycket klok man som insåg att vi borde koncentrera oss på de barn vi redan hade.  Än fast våra respektive barn inte är släkt med varandra har de ett väldigt gott förhållande till varandra och säger att de är syskon.  

Min mans dotter har två barn och för dem är jag mormor nr2

Om min man någonsin blir gubbe har jag svårt att tro men oavsett vet vi inte vad framtiden har i sitt sköte. Det kanske blir jag som kommer att hamna i demensens dimma före honom. Jag har det arvet med mig, det har inte han
    Förstår inte hur detta kan få en nedåttumme!

Saknade du inte att få ett gemensamt barn, då du ännu var så ung?
    Vi hade inte betsämt någonting, det var absolut inget jag önskade i början. Men så hände någonting och längtan föddes. Han var först tveksam man efter att ha tänkt över saken så var vi på samma spår.
    Vår son är 26 idag!

Jag och exet är iaf fortfarande vänner, och det känns superbra. Det tycker sonen också.

Hans äldre barn har vår gemensamma absolut noll kontakt med.

Jag hoppas det blir som du önskar och att ni får ett fortsatt bra liv tillsammans!
  • Anonym (Jolie)
    Anonym (Kry) skrev 2025-02-26 02:45:33 följande:
    Därför att det är ett faktum att man försämrar sina chanser till ett långt liv ihop om man väljer en betydligt äldre partner. Det går inte att komma ifrån att den äldre parten nästan alltid kommer att dö tidigare och göra sin fru eller make till änka/änkeman i förtid. Förutsatt att de stannar ihop då.

Man kan leva i kärlek med någon i samma ålder också. Plus att man får en mycket längre lycklig tid ihop om man är något jämngamla. Det säger sig självt.

Håller inte med dig om det sista heller. Inte om man ser till allmänna sanningar. Majoriteten av oss väljer inte en partner som är gammal nog att vara ens förälder. Av både praktiska och känslomässiga skäl så är det mer optimalt (för de allra flesta) att välja en partner i samma ålder som en själv eller därikring. 
    Jag och min man lever i nuet och njuter av varje dag vi är tillsammans.
    Jag är 12 år äldre än honom, ingen av oss kunde bry sig mindre.

Vi är liksom vuxna "på riktigt" har inga ungar som ska roddas med och kommer heller inte skaffa några. Vi är för gamla båda två för sånt.
  • Anonym (Jolie)
    Anonym (Kry) skrev 2025-02-26 06:08:44 följande:
    Ok. Då tillhör ni en minoritet. De flesta tänker längre än att leva för dagen, särskilt i en relation.

Sen så vill de flesta ha barn också. Då blir det naturligt att vara mer planerande inför framtiden. Både med ålder, partnerval och allt annat som kan komma att påverka ens egna avkommor.
    Vi lever inte för dagen, vi lever i nuet och njuter av varje dag tillsammans. Som sagt.

Vi är för gamla för att skaffa gemensamma barn, mina barn är vuxna. Han har inga och det är jag glad för.
  • Anonym (Jolie)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-26 09:11:32 följande:
    Var det bara hans utseende DU föll för en gång? Ngt måste han ju ha?
    Verkligen inte, han är inte ens min typ. 

Han kom in i mitt liv när jag hade en jobbig period, han stöttade mig och var snäll. Något jag inte var van vid.
    Någon egentlig kärlek från min sida existerade aldrig.

Men oavsett, vi är ungefär jämngamla. Skiljer fyra år.
  • Anonym (Jolie)
    Anonym (Kry) skrev 2025-03-01 03:48:58 följande:
    Det är ju samma sak, iallafall såsom jag tolkar det. Att leva för dagen/stunden/i nuet handlar ju om att inte se eller planera inför en långskriden framtid utan bara ta dag för dag, i detta fall då med en relation. 

Men som sagt, vissa kanske inte ser nån högre mening med ett livslångt förhållande. Men det blir så ytligt i mina ögon med såna relationer. Och det låter inte genomtänkt eller särskilt engagerande om man verkligen älskar en person på djupet. Eftersom det sannolikt kommer att bli så att man förlorar sin partner mycket tidigt, åtminstone när det handlar om åldersskillnader på 15 plus år.

Betänk också att män ofta dör ett par år tidigare än kvinnor i vilket fall så det blir extra många år om man dessutom väljer en partner som kunde vara ens pappa.

Förstår inte hur man bara kan blunda för denna sanning om det nu verkligen rör sig om äkta kärlek. 

Jag blir ledsen bara av tanken på att förlora någon så tidigt. Leva i decennier som änka, nej tack. Och nej tack till att träffa någon ny när man är relativt gammal och precis förlorat nån. Låter bara okänsligt och återigen - skvallrar om att det aldrig handlade om nån djupare kärlek ändå.

Sen är fula gubbar med fetma och erektil dysfunktion ingenting för mig heller. Män på 55+ lär väl knappt få upp den utan hjälp av små piller. Om de ens har någon sexualdrift kvar då.
    Då tolkar du det inte som jag kan jag börja med att konstatera.
    Vi har för avsikt att hålla ihop också för övrigt.

Dock inte att planera en massa, för oss räcker det med kärleken vi delar.
    Vi har inga planer på att flytta ihop, vi bor så nära varandra att det inte finns någon egentlig mening med en ihopflytt. Har varsitt perfekt boende, på två olika vis så vi har det bästa av två världar.

Det är jag, kvinnan, som är den äldre. Tolv år närmare bestämt. Inget som helst problem. Varför skulle det vara det?
    Vi är båda för gamla för familjebildning, visst skulle han kunna men vid -+50 så känner han sig oavsett för gammal. Och min fertilitet är över sedan länge, vilket bara är skönt då man aldrig behöver oroa sig över en oönskad graviditet.

Det finns inga garantier för något. Min första make avled vid 40 års ålder, jag var 33.
    Min far avled vid 57, min mamma var 44.
    Medellivslängden är mycket högre än så, och det kunde lika gärna varit det omvända. Men som tur är, för mig, så var det inte det.

Du känns väldigt ung med dina barnsliga kommentarer om män 55+, så egentligen kanske vi skulle diskutera Lego istället? Eller annan lämplig leksak.

Min man är visserligen inte 55 men har inte så långt kvar dit, han är varken fet, har potensproblem (snarare tvärtom) eller alkoholproblem, som du nämner i ett senare inlägg.

Varför besvarar jag egentligen dina barnsligheter?
Svar på tråden Gillar att ligga med äldre män – varför ses det som ett problem?