Anonym (Kry) skrev 2025-03-01 03:48:58 följande:
Det är ju samma sak, iallafall såsom jag tolkar det. Att leva för dagen/stunden/i nuet handlar ju om att inte se eller planera inför en långskriden framtid utan bara ta dag för dag, i detta fall då med en relation. 

Men som sagt, vissa kanske inte ser nån högre mening med ett livslångt förhållande. Men det blir så ytligt i mina ögon med såna relationer. Och det låter inte genomtänkt eller särskilt engagerande om man verkligen älskar en person på djupet. Eftersom det sannolikt kommer att bli så att man förlorar sin partner mycket tidigt, åtminstone när det handlar om åldersskillnader på 15 plus år. 

Betänk också att män ofta dör ett par år tidigare än kvinnor i vilket fall så det blir extra många år om man dessutom väljer en partner som kunde vara ens pappa.

Förstår inte hur man bara kan blunda för denna sanning om det nu verkligen rör sig om äkta kärlek. 

Jag blir ledsen bara av tanken på att förlora någon så tidigt. Leva i decennier som änka, nej tack. Och nej tack till att träffa någon ny när man är relativt gammal och precis förlorat nån. Låter bara okänsligt och återigen - skvallrar om att det aldrig handlade om nån djupare kärlek ändå.

Sen är fula gubbar med fetma och erektil dysfunktion ingenting för mig heller. Män på 55+ lär väl knappt få upp den utan hjälp av små piller. Om de ens har någon sexualdrift kvar då.
Du försöker och gör det så bra när du förklarar på djupet varför unga kvinnor inte ska ha ihop det med äldre män i det fall dom ändå känner för varandra.
Men sen i sista stycket lyser ändå ditt hat igenom och du klarar inte riktigt av att tygla det på slutet.