Inlägg från: Anonym (motvals) |Visa alla inlägg
  • Anonym (motvals)

Gillar att ligga med äldre män – varför ses det som ett problem?

Vad man sällan talar om är varför unga kvinnor och unga män binder sig i relationer bara för att alla andra gör det. 

Man bildar till och med familj, föder barn för att alla andra kompisar eller andra förebilder gör det.

Ofta är båda omogna och när de inser att allt inte är guld och röda rosor utan tufft jobb så börjar de känna sig fast låsta vid sin partner och deras barn begränsar deras frihet.

• Anonym (motvals)

Då kan det vara mycket bättre för den unga kvinnan att träffa en äldre man med lite mera livserfarenhet. Han lär knappast rusa iväg och bilda familj i brådrasket. Han väntar nog med detta till de båda känner sig säkra på att de vill och kan dela liv med varandra.

Alla har sina erfarenheter och ryggsäckar att bära på. Om unga kvinnor känner sig trygga och uppskattar en äldre man framför en jämnårig så måste hon väl få göra det utan sura miner och kommentarer från oss andra.

Kärlek har inget bäst före datum.

• Anonym (motvals)
    Anonym (Kry) skrev 2025-02-25 01:54:48 följande:
    Eh, jo, detta är ju precis vad det har. Och ju äldre livspartner man väljer desto tidigare blir utgångsdatumet. 
    Fel..Fel..Fel

Det genomsnittliga tiden för relationer hos personer 18-23 år är 3 år

23-25 5 år

40-45 15 år

Det i genomsnitt håller relationer i sverige i 7 år

Detta innebär att ett par där hon är 25 och han 45  i genomsnitt håller 7 år. Då är hon 32 och han 52 år.  Håller de ihop längre så så håller kärleken längre än hos genomsnitts paren i Sverige.
  • Anonym (motvals)
    Anonym (Kry) skrev 2025-02-25 02:16:58 följande:
    Fast det är ju inte statistik som avgör sånt utan personliga val och förutsättningar. Ett par har alla chanser att leva ett långt liv ihop om de båda är nära varandra i ålder. Så nej, jag har inte fel.

Att folk väljer skilsmässa efter ett antal år beror på annat än ålder det. De flesta vill nog ha en livslång lycklig relation till sina partners och detta kommer man garanterat inte att få om man väljer någon som är mycket äldre än en själv. Av rent biologiska skäl. 

Sluta hitta på lama ursäkter för din egen gubbsjuka.
    Är knappast gubbsjuk eftersom jag är en kvinna i mina bästa år. 

Romantiserande om ett långt liv tillsammans är inte realistiskt i vårt samhälle. 

Det är inte ens realistiskt att tro att de flesta av oss önskar en livslång relation. De flesta av oss vill ha kärleksfulla relationer med passionerat samliv, hellre än vänskapsrelationer. Därför kommer vi att skilja oss åtminstone 1 gång, kanske flera.  Därför kommer åldern inte att ha så stor betydelse. 

Dessutom är det inte säkert att livet blir så långt. Min första man dog av cancer när han var 36 år, jag var då 32.  Träffade därefter min man som är 15 år äldre än mig. Vi har haft många fina kärleksfulla år tillsammans.

Min syster som är 5 år yngre har varit gift och skild 2 gånger, båda gångerna med rätt jämnåriga män. Nu har hon bestämt sig för att eventuellt leva som särbo med den man hon nu träffar, men helst vill hon leva som singel nu när barnen är stora.

Så du ser drömmen om evig kärlek är bara en dröm. Vi andra vi gör det bästa av våra liv och har vi tur hittar vi kärleken oavsett ålder.  
  • Anonym (motvals)
    Anonym (Kry) skrev 2025-02-25 04:48:42 följande:
    Jag ser inga drömmar, jag ser verkligheten och lever efter denna. Man kan inte gärna jämföra majoriteten av människor (som lever ett långt liv, åtminstone här i västvärlden) med den minoritet som blir sjuka och dör tidigt.

De flesta lever till 85 och då är det bara dumt att skaffa barn med någon som är 20 år äldre. Det garanterar ett för tidigt avsked. Dessutom taskigt mot barnen, särskilt om man är en gubbstrutt som Tareq och får barn när man är 55. 

Jo, det är ganska vanligt att hoppas på en stark relation som håller, även om det inte alltid blir så i slutändan. Det är liksom detta som motiverar människor till att ens söka en seriös relation. Folk är i regel inte avtrubbade på det sättet du verkar tro. Inte heller ser vi partners som slit och slängvaror. Inte från början iallafall.

Nej, jag håller inte med dig. Livslång kärlek mellan jämngamla par går att uppnå, förutsatt att båda parter får behålla sin hälsa. Dock så får man allt ta och anstränga sig lite och inte tro att allt sker per automatik. 
    Varför inte säga att det är upp till var och en att söka efter en partner som passar just dem?  

Tycker nog inte att man är känslomässigt avtrubbad om man lever efter devisen att hellre leva en tid i kärlek än att leva resten av livet med någon i rätt ålder.

Det måste vara känslan som avgör vem man väljer att leva med, inte åldern, 
  • Anonym (motvals)
    Anonym (Jolie) skrev 2025-02-25 16:43:59 följande:
    Hur gammal är man när man är i sina bästa år, måste först veta det innan jag kan bemöta detta.
    Jag är 45år och min man fyller 60år i sommar och vi är fortfarande kära, Kan inte tänka mig att jag skulle ha avstått från 10+ år av hans kärlek bara för att det skiljer 15 år mellan oss.  Nej åldern har aldrig varit något problem för oss. 

Tvärtom har jag haft stor glädje av att hans barn i första äktenskapet varit relativt nära mig i ålder. Vi bestämde oss tidigt för att inte skaffa några gemensamma barn eftersom vi ville ge de barn vi redan hade allt. Speciellt viktigt var det för mina barn som mist sin far så tidigt.  Hans äldre barn blev nästan som extraföräldrar eller åtminstone fantastiska barnvakter. 
  • Anonym (motvals)
    Anonym (Jolie) skrev 2025-02-25 17:34:02 följande:
    Ok, tack för svaret!

När jag var 45 hade jag nog inte heller brytt mig om mannen var 15 år äldre, eller jo kanske... men inte när jag var 35. Själv gifte jag mig med en tio år äldre man i den åldern.
    Äktenskapet höll inte och efter ca tio år skildes vi. Fick ett gemensamt barn, båda hade äldre barn innan.
    Det tråkiga är att hans tidigare ungar aldrig brytt sig om sitt halvsyskon, halvsyskonet räknar dem inte ens som sin släkt.

Ojsan, nu brer jag visst ut det jag skulle skriva!

Idag lever jag istället med en 12 år yngre man, så gissar att jag nog ändå håller med... bara det att jag som nyss fyllda 60 inte vill ha en gubbe på 70+. Vilken dubbelmoral va?!
    Ja, detta visar väl att det är mera personen i fråga man blir och förhoppningsvis förblir kär i, och inte åldern.  

När det gäller barnen så var det min man som stod på sig om att vi inte skulle ha barn tillsammans. Han är en mycket klok man som insåg att vi borde koncentrera oss på de barn vi redan hade.  Än fast våra respektive barn inte är släkt med varandra har de ett väldigt gott förhållande till varandra och säger att de är syskon.  

Min mans dotter har två barn och för dem är jag mormor nr2

Om min man någonsin blir gubbe har jag svårt att tro men oavsett vet vi inte vad framtiden har i sitt sköte. Det kanske blir jag som kommer att hamna i demensens dimma före honom. Jag har det arvet med mig, det har inte han
  • Anonym (motvals)
    Anonym (Kry) skrev 2025-02-26 02:45:33 följande:
    Därför att det är ett faktum att man försämrar sina chanser till ett långt liv ihop om man väljer en betydligt äldre partner. Det går inte att komma ifrån att den äldre parten nästan alltid kommer att dö tidigare och göra sin fru eller make till änka/änkeman i förtid. Förutsatt att de stannar ihop då.

Man kan leva i kärlek med någon i samma ålder också. Plus att man får en mycket längre lycklig tid ihop om man är något jämngamla. Det säger sig självt.

Håller inte med dig om det sista heller. Inte om man ser till allmänna sanningar. Majoriteten av oss väljer inte en partner som är gammal nog att vara ens förälder. Av både praktiska och känslomässiga skäl så är det mer optimalt (för de allra flesta) att välja en partner i samma ålder som en själv eller därikring. 
    Så att du menar att man ska vänta tills man hittar en man i rätt ålder. Oavsett om man får känslor för en äldre man ?

Vad händer då om man inte hittar någon i rätt ålder som man får känslor för?

Ska man förbli ungmö ?
  • Anonym (motvals)
    Anonym (Jolie) skrev 2025-02-26 05:34:23 följande:
    Förstår inte hur detta kan få en nedåttumme!

Saknade du inte att få ett gemensamt barn, då du ännu var så ung?
    Vi hade inte betsämt någonting, det var absolut inget jag önskade i början. Men så hände någonting och längtan föddes. Han var först tveksam man efter att ha tänkt över saken så var vi på samma spår.
    Vår son är 26 idag!

Jag och exet är iaf fortfarande vänner, och det känns superbra. Det tycker sonen också.

Hans äldre barn har vår gemensamma absolut noll kontakt med.

Jag hoppas det blir som du önskar och att ni får ett fortsatt bra liv tillsammans!
    Jag hade ju redan 2 barn och fick 2 i bonus så jag kände mig faktiskt ganska klar med barn redan då. 

Jag har aldrig ångrat att vi inte fick något gemensamt barn. Tror att detta skulle ha komplicerat livet för oss. Vi har haft väldigt bra kontakt med hans barn och det tror jag att min man ska ta åt sig äran av.  Han har verkligen gjort alla rätt där. 

Min man brukar säga att vi vet ingenting om framtiden men om han skulle drabbas av hjärnblödning eller något liknande, är jag ju inte ensam, hans barn finns ju också där att stötta mig.  Jag känner mig trygg i detta 

Det är ju inte så att vi som valt att dela livet med en äldre man, är ovetande om vad som eventuellt väntar oss. Men jag vet å andra sedan av egen erfarenhet att man aldrig kan ta livet som självklart.

Mina barn älskar min man och sina bonus syskon. Det har inte kunnat blivit bättre
  • Anonym (motvals)

Jag ser det inte som något samhällsproblem att äldre män och unga kvinnor finner varandra. Inte heller att äldre kvinnor och yngre män bildar relationer.

Jag tror att det hätska klimatet här på FL beror på ett fåtal skribenter som ventilerar sin egen frustration över att blivit lämnade för en yngre kvinna. 

Man kan väl tycka att de borde komma över detta och kanske till och med inse att det är många fler faktorer är åldern som påverkar relationer. De flesta relationer som går i kras beror helt enkelt på att känslorna svalnat och tillslut dött.

• Anonym (motvals)
    Anonym (Oraklet) skrev 2025-03-02 22:19:22 följande:

Haha nä du. Såå vanligt är inte detta fenomen. Tvärtom är det en förkrossande majoritet av skilsmässor som sker kvinnan som  tar initiativet. Där står en övergiven man kvar som ofta vill grabba tag i första bästa kvinna som kommer hans väg.

De flesta går vidare till nya jämnåriga partners +- några år. 
    en promille blir tillsammans med någon mycket yngre. 

Fenomenet tycks leva ett eget liv här på familjeliv. Av någon anledning ska det ältas till förbannelse trots att det är så oerhört ovanligt irl. 

Är det rent av hämnden från de ensamma övergivna männen på dejämnåriga kvinnorna som ni aldrig blev valda av. Säkert många som mer än gärna skulle vilja ha en liten tant att bli omhuldad av. 

jag hoppas era önskningar ska slå in. 

Nu förstår jag inte alls vad jag skulle ha för önskningar, för min del spelar det ingen roll hur människor träffas eller vilken ålder de har, så länge de vill varandra väl och har känslor för varandra. 

Att det är fler kvinnor än män som initierar skilsmässor har ingenting med tråden att göra.  och ingenting med mitt inlägg att göra heller.

Vad jag anar är att ett fåtal skribenter här har erfarenheten att blivit lämnad för en yngre kvinna. De inser inte att det är väldigt få män som skulle lämna sin kvinna bara för hennes ålder, det ska mycket mer till för att mannen ska lämna.

Som kvinna har jag inga som helst problem med att yngre kvinnor intresserar sig för äldre män, eller tvärtom. Varför ska man överhuvud ha åsikter om andras relationer.  

Vore betydligt sundare att vårda sina egna relationer.

Svar på tråden Gillar att ligga med äldre män – varför ses det som ett problem?