Anonym (Kry) skrev 2025-02-25 02:16:58 följande:
Fast det är ju inte statistik som avgör sånt utan personliga val och förutsättningar. Ett par har alla chanser att leva ett långt liv ihop om de båda är nära varandra i ålder. Så nej, jag har inte fel.
Att folk väljer skilsmässa efter ett antal år beror på annat än ålder det. De flesta vill nog ha en livslång lycklig relation till sina partners och detta kommer man garanterat inte att få om man väljer någon som är mycket äldre än en själv. Av rent biologiska skäl.
Sluta hitta på lama ursäkter för din egen gubbsjuka.
Är knappast gubbsjuk eftersom jag är en kvinna i mina bästa år.
Romantiserande om ett långt liv tillsammans är inte realistiskt i vårt samhälle.
Det är inte ens realistiskt att tro att de flesta av oss önskar en livslång relation. De flesta av oss vill ha kärleksfulla relationer med passionerat samliv, hellre än vänskapsrelationer. Därför kommer vi att skilja oss åtminstone 1 gång, kanske flera. Därför kommer åldern inte att ha så stor betydelse.
Dessutom är det inte säkert att livet blir så långt. Min första man dog av cancer när han var 36 år, jag var då 32. Träffade därefter min man som är 15 år äldre än mig. Vi har haft många fina kärleksfulla år tillsammans.
Min syster som är 5 år yngre har varit gift och skild 2 gånger, båda gångerna med rätt jämnåriga män. Nu har hon bestämt sig för att eventuellt leva som särbo med den man hon nu träffar, men helst vill hon leva som singel nu när barnen är stora.
Så du ser drömmen om evig kärlek är bara en dröm. Vi andra vi gör det bästa av våra liv och har vi tur hittar vi kärleken oavsett ålder.