- 

Ja, jag förstår om män som själva är yngre tycker detta och söker likasinnade. Gamla gubbar dock. De borde ha vuxit upp. Dock så gör inte alla detta tyvärr. Sex handlar fortfarande inte enbart om reproduktion. Det är pubertalt att tänka så. Särskilt för en gammal gubbstrutt.Anonym (Inte svårt att förstå) skrev 2025-02-16 03:38:08 följande:Oavsett om jämförelsen var bra eller inte så är det få män som anser att äldre kvinnor är lika eller mer attraktiva i jämförelse med yngre. - 

De är gamla gubbar i unga tjejers ögon.Anonym (Jolie) skrev 2025-02-16 12:27:59 följande:Skulle iofs inte se en man på 55 som en "gubbstrutt"...
Sen vet jag inte om just Tareqs kvinna ser honom som en gubbe men han är åtminstone i övre medelåldern och hans små simmare har därmed hunnit störtdyka i kvalitet.
Fattar inte hur man kan vilja skaffa barn med någon i den åldern om tanken nu är att vilja ge både sitt barn och äktenskap de mest optimala av förutsättningar. Och med någon som dessutom är gammal nog att vara ens egen pappa. Väldigt ogenomtänkt från båda håll och från hans sida egotrippat så det förslår. - 

Eh, jo, detta är ju precis vad det har. Och ju äldre livspartner man väljer desto tidigare blir utgångsdatumet.Anonym (motvals) skrev 2025-02-25 01:48:08 följande:Kärlek har inget bäst före datum.
 - 

Fast det är ju inte statistik som avgör sånt utan personliga val och förutsättningar. Ett par har alla chanser att leva ett långt liv ihop om de båda är nära varandra i ålder. Så nej, jag har inte fel.Anonym (motvals) skrev 2025-02-25 02:10:31 följande:Fel..Fel..Fel
Det genomsnittliga tiden för relationer hos personer 18-23 år är 3 år
23-25 5 år
40-45 15 år
Det i genomsnitt håller relationer i sverige i 7 år
Detta innebär att ett par där hon är 25 och han 45 i genomsnitt håller 7 år. Då är hon 32 och han 52 år. Håller de ihop längre så så håller kärleken längre än hos genomsnitts paren i Sverige.
Att folk väljer skilsmässa efter ett antal år beror på annat än ålder det. De flesta vill nog ha en livslång lycklig relation till sina partners och detta kommer man garanterat inte att få om man väljer någon som är mycket äldre än en själv. Av rent biologiska skäl.
Sluta hitta på lama ursäkter för din egen gubbsjuka. - 

Och era slöa gubbspermier står knappast högt i kurs hos barnsugna unga kvinnor heller så. Ge er.
 - 

Jag ser inga drömmar, jag ser verkligheten och lever efter denna. Man kan inte gärna jämföra majoriteten av människor (som lever ett långt liv, åtminstone här i västvärlden) med den minoritet som blir sjuka och dör tidigt.Anonym (motvals) skrev 2025-02-25 04:14:21 följande:Är knappast gubbsjuk eftersom jag är en kvinna i mina bästa år.
Romantiserande om ett långt liv tillsammans är inte realistiskt i vårt samhälle.
Det är inte ens realistiskt att tro att de flesta av oss önskar en livslång relation. De flesta av oss vill ha kärleksfulla relationer med passionerat samliv, hellre än vänskapsrelationer. Därför kommer vi att skilja oss åtminstone 1 gång, kanske flera. Därför kommer åldern inte att ha så stor betydelse.
Dessutom är det inte säkert att livet blir så långt. Min första man dog av cancer när han var 36 år, jag var då 32. Träffade därefter min man som är 15 år äldre än mig. Vi har haft många fina kärleksfulla år tillsammans.
Min syster som är 5 år yngre har varit gift och skild 2 gånger, båda gångerna med rätt jämnåriga män. Nu har hon bestämt sig för att eventuellt leva som särbo med den man hon nu träffar, men helst vill hon leva som singel nu när barnen är stora.
Så du ser drömmen om evig kärlek är bara en dröm. Vi andra vi gör det bästa av våra liv och har vi tur hittar vi kärleken oavsett ålder.
De flesta lever till 85 och då är det bara dumt att skaffa barn med någon som är 20 år äldre. Det garanterar ett för tidigt avsked. Dessutom taskigt mot barnen, särskilt om man är en gubbstrutt som Tareq och får barn när man är 55.
Jo, det är ganska vanligt att hoppas på en stark relation som håller, även om det inte alltid blir så i slutändan. Det är liksom detta som motiverar människor till att ens söka en seriös relation. Folk är i regel inte avtrubbade på det sättet du verkar tro. Inte heller ser vi partners som slit och slängvaror. Inte från början iallafall.
Nej, jag håller inte med dig. Livslång kärlek mellan jämngamla par går att uppnå, förutsatt att båda parter får behålla sin hälsa. Dock så får man allt ta och anstränga sig lite och inte tro att allt sker per automatik. - 

Därför att det är ett faktum att man försämrar sina chanser till ett långt liv ihop om man väljer en betydligt äldre partner. Det går inte att komma ifrån att den äldre parten nästan alltid kommer att dö tidigare och göra sin fru eller make till änka/änkeman i förtid. Förutsatt att de stannar ihop då.Anonym (motvals) skrev 2025-02-25 07:16:06 följande:Varför inte säga att det är upp till var och en att söka efter en partner som passar just dem?
Tycker nog inte att man är känslomässigt avtrubbad om man lever efter devisen att hellre leva en tid i kärlek än att leva resten av livet med någon i rätt ålder.
Det måste vara känslan som avgör vem man väljer att leva med, inte åldern,
Man kan leva i kärlek med någon i samma ålder också. Plus att man får en mycket längre lycklig tid ihop om man är något jämngamla. Det säger sig självt.
Håller inte med dig om det sista heller. Inte om man ser till allmänna sanningar. Majoriteten av oss väljer inte en partner som är gammal nog att vara ens förälder. Av både praktiska och känslomässiga skäl så är det mer optimalt (för de allra flesta) att välja en partner i samma ålder som en själv eller därikring. - 

Ok. Då tillhör ni en minoritet. De flesta tänker längre än att leva för dagen, särskilt i en relation.Anonym (Jolie) skrev 2025-02-26 05:37:12 följande:Jag och min man lever i nuet och njuter av varje dag vi är tillsammans.
Jag är 12 år äldre än honom, ingen av oss kunde bry sig mindre.
Vi är liksom vuxna "på riktigt" har inga ungar som ska roddas med och kommer heller inte skaffa några. Vi är för gamla båda två för sånt.
Sen så vill de flesta ha barn också. Då blir det naturligt att vara mer planerande inför framtiden. Både med ålder, partnerval och allt annat som kan komma att påverka ens egna avkommor. - 

Folk gör som de vill. Men eftersom åsikter efterfrågades i trådstarten kring ämnet så kommer åsikter också att yttras.Anonym (motvals) skrev 2025-02-26 16:34:07 följande:Så att du menar att man ska vänta tills man hittar en man i rätt ålder. Oavsett om man får känslor för en äldre man ?
Vad händer då om man inte hittar någon i rätt ålder som man får känslor för?
Ska man förbli ungmö ?
Det är min egen starka åsikt att det är dumt att agera på såna känslor när man vet att det är en mycket äldre person som man inte kommer att kunna ha ett livslångt förhållande till.
Men vissa kanske inte vill ha en så lång relation. En del nöjer sig kanske med att se nåt tillfälligt och mindre djupt i relationen sin partner. Jag är inte en av dem. - 

Det är ju samma sak, iallafall såsom jag tolkar det. Att leva för dagen/stunden/i nuet handlar ju om att inte se eller planera inför en långskriden framtid utan bara ta dag för dag, i detta fall då med en relation.Anonym (Jolie) skrev 2025-02-26 16:09:23 följande:Vi lever inte för dagen, vi lever i nuet och njuter av varje dag tillsammans. Som sagt.
Vi är för gamla för att skaffa gemensamma barn, mina barn är vuxna. Han har inga och det är jag glad för.
Men som sagt, vissa kanske inte ser nån högre mening med ett livslångt förhållande. Men det blir så ytligt i mina ögon med såna relationer. Och det låter inte genomtänkt eller särskilt engagerande om man verkligen älskar en person på djupet. Eftersom det sannolikt kommer att bli så att man förlorar sin partner mycket tidigt, åtminstone när det handlar om åldersskillnader på 15 plus år.
Betänk också att män ofta dör ett par år tidigare än kvinnor i vilket fall så det blir extra många år om man dessutom väljer en partner som kunde vara ens pappa.
Förstår inte hur man bara kan blunda för denna sanning om det nu verkligen rör sig om äkta kärlek.
Jag blir ledsen bara av tanken på att förlora någon så tidigt. Leva i decennier som änka, nej tack. Och nej tack till att träffa någon ny när man är relativt gammal och precis förlorat nån. Låter bara okänsligt och återigen - skvallrar om att det aldrig handlade om nån djupare kärlek ändå.
Sen är fula gubbar med fetma och erektil dysfunktion ingenting för mig heller. Män på 55+ lär väl knappt få upp den utan hjälp av små piller. Om de ens har någon sexualdrift kvar då. - 

Än sen då? Vad finns det att uppskatta hos feta gubbar som struntar i sin hälsa och får problem, bl.a. med pillen, till följd? Sån lättja och förakt för livet förtjänar inget annat än hat tillbaka.Anonym (Inte svårt att förstå) skrev 2025-03-01 04:19:35 följande:Du försöker och gör det så bra när du förklarar på djupet varför unga kvinnor inte ska ha ihop det med äldre män i det fall dom ändå känner för varandra.
Men sen i sista stycket lyser ändå ditt hat igenom och du klarar inte riktigt av att tygla det på slutet.
Är inte själv nån ungdom precis men gör ändå vad jag kan för att hålla mig så fräsch som det går. Inte fan gör jag detta för nån tjockis med alkoholproblem och gubbsjuka. - 

Mitt utseende är det inget som helst fel på då jag råkar vara en klok person som gjort kloka livsval för min hälsa som sagt.Anonym (Inte svårt att förstå) skrev 2025-03-01 08:15:16 följande:Du gör vad du kan för ditt eget utseende och vädrar ditt förakt mot män som träffar yngre. Jag tror dessvärre inte att du är ensam om detta beteende.
Mig stör det inte om yngre och äldre män/kvinnor har en kortare/längre relation. Om det finns kärlek så finns det och man kan sällan garantera en relation in i döden oavsett ålder.
Till skillnad från feta förtidsgubbar på 40+ som inbillar sig att unga kvinnor skulle vara intresserade av dem. Den illusionen är det enda jag föraktar i denna fråga. Att man kan bli så verklighetsfrånvänd och fåfäng likt dessa skruttgubbs.
Och återigen så är det betydligt bättre odds att leva ett långt liv tillsammans om man är i ungefär samma ålder, jämfört med att välja en 20 år äldre gubbe.Det spelar ingen roll att garantier inte finns. Fortfarande dumt och mindre genomtänkt att bli tillsammans med typ 20 år äldre partners, iallafall om syftet är att stanna ihop hela livet. Då har man betydligt bättre odds i att träffa en jämngammal, som man dessutom brukar ha mer gemensamt med än någon som är gammal nog att vara ens förälder.Anonym (Jolie) skrev 2025-03-02 14:34:53 följande:Då tolkar du det inte som jag kan jag börja med att konstatera.
Vi har för avsikt att hålla ihop också för övrigt.
Dock inte att planera en massa, för oss räcker det med kärleken vi delar.
Vi har inga planer på att flytta ihop, vi bor så nära varandra att det inte finns någon egentlig mening med en ihopflytt. Har varsitt perfekt boende, på två olika vis så vi har det bästa av två världar.
Det är jag, kvinnan, som är den äldre. Tolv år närmare bestämt. Inget som helst problem. Varför skulle det vara det?
Vi är båda för gamla för familjebildning, visst skulle han kunna men vid -+50 så känner han sig oavsett för gammal. Och min fertilitet är över sedan länge, vilket bara är skönt då man aldrig behöver oroa sig över en oönskad graviditet.
Det finns inga garantier för något. Min första make avled vid 40 års ålder, jag var 33.
Min far avled vid 57, min mamma var 44.
Medellivslängden är mycket högre än så, och det kunde lika gärna varit det omvända. Men som tur är, för mig, så var det inte det.
Du känns väldigt ung med dina barnsliga kommentarer om män 55+, så egentligen kanske vi skulle diskutera Lego istället? Eller annan lämplig leksak.
Min man är visserligen inte 55 men har inte så långt kvar dit, han är varken fet, har potensproblem (snarare tvärtom) eller alkoholproblem, som du nämner i ett senare inlägg.
Varför besvarar jag egentligen dina barnsligheter?
Jag är inte barnslig heller utan bara realistisk. Män över 40 ser i regel förjävliga ut idag p.g.a. usel kosthållning och noll träningsmotivation. Det är bara att gå in i närmaste lekpark eller grundskolor för att få detta bekräftat av alla degiga pappakroppar som hänger där.
Du kan leka med ditt eget lego förresten, om du själv inte hade något mer moget att komma med än det där.
Det finns heller inga barnsligheter från mitt håll, det är du som barnsligt och tjuraktigt väljer att missuppfatta det jag skriver. Och du verkar inte ha nån vidare koll på hur män i regel ser ut idag heller. Titta utanför din egen lilla bubbla så kanske verkligheten slår dig också tillslut.
 - 

Och projiceringarna från de ratade skruttgubbarna bara fortsätter. Det är det mest uppenbara i denna tråd, vilka den sanna avundsjukan kommer från. Det är knappast kvinnor som är aktiva i incelsfärer på Reddit.
 - 

Männen ja, det stämmer finfint. Trist är det dock då de hamnat på helt fel forum. Familjeliv är till för folk som faktiskt får ligga.Anonym (Rak-svararen) skrev 2025-06-28 17:45:53 följande:Stämmer. Dom finns här på FL istället. - 

Med tanke på hur incelcreepsen beter sig mot kvinnor här på forumet så vore det ingen dum idé.Jimmy75 skrev 2025-06-29 02:21:36 följande:Va!? Är det? Jag trodde det var till för alla? Tycker du inte att de ska ta och skriva in det i sina villkor då? Eller det kanske finns någon moderator här som kan svara på frågan. Finns det någon särskild frekvens? Hur lång tid får det gå som längst sedan jag låg senast innan jag blir utslängd från FL?
Eftersom du nu har sån insyn och känner till regler som ingen upplyser om undrar jag bara om det finns fler ställen som bara är till för såna som får ligga.
Forumet handlar primärt om familjeliv och medlemmarna här är de flesta vuxna med vuxna liv och erfarenheter.
Den gapiga lilla smutsfläck av incel-oskulder (män) med sociala nedsättningar och diagnos på spektrumet borde söka sig till andra, mer anpassade forum. De som härjar härinne fördärvar forumet då de många gånger inte ens fattar hur man ska bete sig och saknar vanligt folkvett. - 

Otroligt dum jämförelse. En normalfuntad person i rullstol kan fortfarande bete sig socialt, duuuh.. Det kan inte de incels på spektrumet som dagligen förpestar detta forum med sina narcissistiska lögner om sig själva, sin sjuka sexfixering, värdelösa trolltrådar och sitt ständiga usla beteende mot forumets kvinnliga medlemmar. Det är de som borde "scrolla vidare". inte vi som sköter oss och respekterar att detta är en familjeorienterad plats.Jimmy75 skrev 2025-06-29 10:22:01 följande:Personligen anser jag det är beteendet som räknas, inte huruvida någon jag kommenterar är incel eller ej, vilket för övrigt inte är möjligt att säga säkert ändå bara genom att se vad de skriver. Vissa ja, alla nej.
Att man sedan har råkat ut för saker är för all del tråkigt, men världen innehåller alla sorters människor och man får bara lära sig hantera det på bästa sätt. Vissa ställen kanske man undviker....få ställen är ju så lätta att slippa undan på som på internet - bara skrolla vidare liksom.
Om du ser hundbajs på trottoaren....väljer du då att kliva i den och sedan blir sur på den som lät det ligga??? Sedan hackar du på människor med npf-diagnoser för att de inte beter sig som du önskar.... går du runt och skäller på människor i rullstol också för att de är i vägen för dig?
Du pratar om att bete sig ordentligt och att många saknar vanligt folkvett - då tycker jag du ska titta dig i spegeln, för att tala till människor här inne som du gör är verkligen inte folkvett....vare sig vad du skriver om dem och i SYNNERHET vad du skriver till dem.
Ser du så lätt det var att framföra en kritisk åsikt om någons beteende utan att bete sig som ett asshole och skicka en massa kränkningar. De beter dig fruktansvärt illa mot många här inne. Har sett det i andra trådar också. Vad jag tycker om den saken framgår tydligt här ovan - behövde jag kalla dig kränkande saker för det? Behövde jag spekulera om diverse diagnoser eller orsaker för det? Nej, det behövde jag inte, för jag kan inte veta något om dem.....lika lite som du kan veta något om orsaken till att andra beter sig som de gör här inne.
Jag behöver inte titta mig i spegeln som sagt. Det är inte jag som ägnar mig åt de värdelösa skitbeteenden som nämnts i övre raderna. Titta på dig själv istället och ställ dig frågan varför du utnämnt dig till forumets viktigpetter tillika försvarare av kvinnohatande incels, som verkligen inte förtjänar något sånt stöd alls.
Nej, det ser jag inte. Du beter dig inte bättre än vad jag gör precis. Sluta försvara en massa misogyna creeps som förstör forumet. De riktiga assholen.
Jag spekulerar inte ett jota heller. Det är så uppenbart vilka tragiska ufon som har diagnoser här. Märks tydligt på deras empatibefriade, asociala beteende, inte minst mot kvinnor då. Sånt kommer inte att stå oemotsagt heller.Precis, det har en ganska stor betydelse i sammanhanget. Man löser inte sina daddy issues med att dejta äldre män heller. Tror verkligen inte att dessa äldre gubbar som dreglar efter 20 år yngre kvinnor är nåt vidare mogna själva, med tanke på att de väljer yta framför substans och en lång framtid tillsammans.HSL7510 skrev 2025-10-25 01:22:49 följande:du säger - Om jag hade en dålig relation till min pappa? Ja, det hade jag. Men vad spelar det för roll då? jo du kanske har svaret där. såkallade daddy issues
Med andra ord knappast mogna nog att kunna ta på sig rollen som ersättare för kvinnornas frånvarande fäder.