• Elin90

Någon som varit med om samma eller vet vad jag kan göra? HJÄLP :(

Har någon här varit i en liknande situation eller vet något om detta?

Står i kö till Huddinge reproduktionsmedicin då vi inte kunnat bli gravida själva på över 1 år, (nu snart 1,5 år), förväntad tid kvar är 1-3 månader.
    Nu ringde min doktor och sa att Karolinska ville ha något prov om äggledarna, så min doktor ska ge mig en remiss till Odenplan för att kolla om det finns något stopp i mina äggledare med ultraljud.

Doktorn berättade att OM det är stopp att jag kommer få hjälp på en gång eller iallafall snart och behålla min köplats. Men om det inte är stopp kommer vi inte få hjälp först vi försökt få barn själva i 2 år och då börjar kötiden om.... Jag går sönder snart!

Att söka privat känns inte som ett alternativ då det är så jäkla dyrt.. och tänkt att betala de summorna och det inte händer något? Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Någon som varit med om samma eller vet vad jag kan göra? HJÄLP :(
  • Det vackraste

Tråkigt :( Men de menar att ni har fortfarande chans att få till det själva i så fall. Antar att din partner har kollat sina spermier?

• moii

Du kan väl åberopa vårdgarantin, då får du hjälp efter 3 månader om kötiden börjar om :)

• inell

Hej Elin90 tyvärr men så ä det.Jag var 38 när vi bestämde att göra IVF för mig har varit oxå äggspulning först,sedan väntade jag 1 månad och efter blev det första besöket till läkare i Uppsala. Förklaringen att jag var lite gammal :)
    Lycka till Elin90
    MVH
    Inell

• Elin90
    moii skrev 2015-04-27 22:13:21 följande:

Du kan väl åberopa vårdgarantin, då får du hjälp efter 3 månader om kötiden börjar om :)

Jo det är sant men då jag bor i Stockholm så är det inte säkert att det är i Stockholm det blir om man använder sig av garantin. Känns stressigt att behöva ta ledigt från jobb för att åka till Falun tex och sen tillbaka men kanske det enda alternativet?
  • moii

Jag bor i Sthlm fick Örebro, det var superbra och jag åkte inte dit hela tiden utan till en gyn i Södertälje och du har beroende på var du jobbar rätt att vara ledig med lön för pågående behandling spec. Vård osv. Du kanske också har tur och får nån privat klinik i Sthlm man vet aldrig :)

• mnu

Vi sitter i samma båt ...

Över 1,5 år har vi försökt, har vart på Odenplan och fått veta att jag har en äggledare som är lite trång, den andra är fullt "frisk", allt annat är ok. Fick missfall förra året i mars.

Denna månad (maj) påbörjar vi en hormonbehandling med Pergotime.

Vi fick alltså testa ett år till innan vi fick hormonbehandling. Det tar tid och man måste någonstans acceptera det för man går under annars. Och detta test skall pågå i tre månader. Händer det inget då så blir det IVF. Väntetid är minst sex månader...

Jag förstår verkligen hur det känns (fick min mens idag också).

Du tänker säkerligen redan på kosten, träningen, vikt (övervikt är inte bra om man vill bli gravid)

Jag råder OSS båda att försöka släppa kontrollen. Lättare sagt än gjort...

• Anonym (Kollat allt? Insemination?)
    mnu skrev 2015-04-30 19:28:58 följande:

Över 1,5 år har vi försökt, har vart på Odenplan och fått veta att jag har en äggledare som är lite trång, den andra är fullt "frisk", allt annat är ok. Fick missfall förra året i mars.

Vi fick alltså testa ett år till innan vi fick hormonbehandling. Det tar tid och man måste någonstans acceptera det för man går under annars. Och detta test skall pågå i tre månader. Händer det inget då så blir det IVF. Väntetid är minst sex månader...

Du tänker säkerligen redan på kosten, träningen, vikt (övervikt är inte bra om man vill bli gravid)

En lite trång äggledare? Fick du nån ytterligare förklaring av det.

Så ni blev gravida ganska fort iallafall från början men fick mf? Vilken vecka var det?

Har du kollat vad ditt tsh ligger på?

Har din partner kollat sina spermier?

Amh och fsh är bra?

Har du egen regelbunden ägglossning själv?

Får ni inte prova intrauterina inseminationer först innan ivf?
  • mnu

[quote=75234893][quote-nick]Anonym (Kollat allt? Insemination?) skrev 2015-04-30 19:51:46 följande:[/quote-nick]

En lite trång äggledare? Fick du nån ytterligare förklaring av det.

Så ni blev gravida ganska fort iallafall från början men fick mf? Vilken vecka var det?

Har du kollat vad ditt tsh ligger på?

Har din partner kollat sina spermier?

Amh och fsh är bra?

Har du egen regelbunden ägglossning själv?

Får ni inte prova intrauterina inseminationer först innan ivf?

Läkaren kunde inte riktigt se om det var fullt passage eller inte, han tyckte injektionsvätskan "läckte". Gick inte att se helt enkelt..kan ha passage kan.

Fick missfall V4

Vet inte vad jag ska svara, men vi har inte skyddat oss de senaste 2,5 åren. Började hålla koll på ÄL dec 2014. Kissat på stickor, köpt monitor, testat spermier, gulkroppshormon är "normal" men lägre. Har lite extra testosteron (men ej problem enligt läkaren)

Inget "nästa steg" är bestämt ännu, vi ska testa detta först.

• Elin90
    mnu skrev 2015-04-30 19:28:58 följande:

Vad hände direkt efter att ni varit på odenplan? :) Känns som man testat allt, inte äta onyttigt, motionera, äta vitaminer i förberedande syfte, slutat dricka alkohol och man blir tillslut knäpp i huvudet av allt. Nu orkar jag inte hålla på längre att tänka på allt man borde göra försöker leva livet så normalt det bara går. Men varje månad den här jäkla mensen kommer så gör det så ont i hjärtat, överallt ser man gravida magar och så händer det ingenting alls. Försöker vara positiv och tänka att det snart är min tur men med alla undersökningar och väntetider jag läst om så är det svårt att hålla hoppet uppe .

Får försöka släppa kontrollen och vara tacksam för att vi är på väg åt rätt håll iallafall :)
  • mnu

Efter Odenplan fick vi bekräftat att jag ev har lite trångt passage i ena äggledaren.

Läkaren ville att vi skulle fortsätta försöka själva för vi har ftf chans att bli gravida, dock endast varannan månad då.

Vi har också testat allt, motionerar, äter bra mat, undviker alkohol, vi röker inte... Ja listan kan göras lång med allt man har testat.

Tankens kraft är mäktig. Jag tror verkligen på att släppa kontrollen och inse att man inte har någon. Vår tid kommer också. Vi kommer få ett plus någon gång.

• Elin90
    mnu skrev 2015-05-01 09:05:42 följande:

Efter Odenplan fick vi bekräftat att jag ev har lite trångt passage i ena äggledaren.

Läkaren ville att vi skulle fortsätta försöka själva för vi har ftf chans att bli gravida, dock endast varannan månad då.

Vi har också testat allt, motionerar, äter bra mat, undviker alkohol, vi röker inte... Ja listan kan göras lång med allt man har testat.

Tankens kraft är mäktig. Jag tror verkligen på att släppa kontrollen och inse att man inte har någon. Vår tid kommer också. Vi kommer få ett plus någon gång.

Håller tummarna för dig! Vi får hoppas att i år blir vårt år :)
Svar på tråden Någon som varit med om samma eller vet vad jag kan göra? HJÄLP :(