Inlägg från: Nidingbane |Visa alla inlägg
  • Nidingbane

    Är religiösa ointelligentare än andra?

    Det här är en fråga som intresserat mig mycket. Själv är jag nämligen inte alls säker att ointelligents ligger bakom detta med en tro på något högre.

    Nej om vi nu ser till ett betydligt större perspektiv än oss här på jorden, så tror jag snarare det kan vara tvärtom. Nämligen detta att det här med en tro på något högre, snarare kräver en högre intelligens för att kunna konstruera.

    Dvs. tankarna om varför saker och ting är som de är, är sådan så att man helt enkelt ser sig tvungen att skapa ett gudsbegrepp för att finna svar på allt det man grubblar på innan man vet.

    För likaväl som jag tror att universum är fyllt med liv så är min övertygelse att gudsbegreppet finns i någon form hos allt högre liv. I alla fall har funnits tills det att de blivit tillräckligt "upplysta". Som ex se upplysningstiden.

    Observera nu att jag med detta inte skriver att något högre inte kan finnas. Nej det kanske rent av så att detta högre liv kanske funnit att detta med Gud finns i någon form. (även gudsbegreppet förändras med tiden)

    Så pass mycket tror jag mig dock veta. Nämligen att det trots allt krävs att man har något bakom pannbenet i det Jeopardy allt högre liv hela tiden lever under,
    även om man nu bara har detta med Gud som svar.

    Det intelligenta borde ju först och främst vara att kunna ställa sig frågorna, sedan får tiden ge sig hur man vill ha svaren.

    Kunskap är först och främst att kunna ställa sig frågan. Insikten av svaret måste sedan därefter mogna fram.

  • Nidingbane
    Pulled skrev 2015-04-28 16:23:00 följande:
    Var vänlig och definiera vad du menar med "högre liv".  

    Är det inte lite oföretagsamt att fylla "kunskapshålen" med gudsbegreppet. 
    Kan man inte istället säga "jag vet inte vad svaret är men låt oss ta reda på det."? 

    Vad är intelligens? Vad anser du? Såhär menar jag emellertid högre liv och intelligens ligger nära varandra, men du får gärna tycka annorlunda. Själv tycker jag det mycket väl kan ha med när man börjar ställa sig existentiella frågor ex vem man är, varför man finns osv.


    Jo jag håller med dig det kan förvisso te sig både dumt att inte fylla i kunskapshålen. Men jag menar nog att man i mesta möjliga mån ställt sig frågan ?jag vet inte vad svaret är men låt oss ta reda på det." innan det låt säga blivit något av en fastslagen dogm exempelvis.


    Det farliga med religionen många gånger är att man med sina enkla svar, får en att just sluta ställa frågor. Och detta kan man ju tycka är lite dumt. Men frågan är om det behöver ha med intelligens att göra? Är man mindre intelligens bara för man inte accepterar ett vetenskapligt svar?




     

  • Nidingbane
    nanneN skrev 2015-04-28 21:32:30 följande:
    Kort sagt: ja.
    Om du med ett "vetenskapligt svar" menar ett svar baserat på logik och analys, så borde en intelligent person acceptera det svaret. Intelligens är nämligen ett mått på en person förmåga att tänka just logiskt och analytiskt.
    Religion är ofta väldigt ologisk och bygger i princip aldrig på någon analys överhuvudtaget, vilket gör att en intelligent person borde finna det svårt att acceptera dess premisser.
    Det låter som om du drar alla troende över en kant? Vad jag vet så krävs det rätt mycket av en för att bli en religiös ledare. Något som brukar gälla oavsett vilken religion man tillhör. Om inte jag har fel så tillhör de dem som har bland de längsta utbildningarna i världen. Nej jag har i alla fall svårt att kalla en för ointelligent som t ex kan sin heliga skrift utantill. Nej det är ett val denne och många människor har gjort som har något annat än intelligens att göra.
  • Nidingbane
    Pulled skrev 2015-04-29 08:22:57 följande:
    Jag ställde själv frågan om intelligens till TS. Det är viktigt att vi vet vad vi menar med de olika begreppen. 
    Du skrev inte intelligens tidigare (som du själv inte har definierat förresten), du skrev högre liv och jag undrar vad du lägger i det begreppet. 

    Det stämmer nog det du säger angående fastslagna dogmer. Men jag tror även att majoriteten av dessa fastslagna dogmer blev just fastslagna innan vi började använda oss av den vetenskapliga metoden. Det är ju yttersta vikt att inte fatta förhastade slutsatser tycker du inte det?

    Definitionen till ett högre liv anser jag intelligens måste vara. Frågan är då vad vi ska definiera intelligens med. Många här verkar dock göra intelligens till en direkt synonym med logisk tänkande, men jag undrar om detta är detta riktigt rätt att göra. Ta del av länken nedan.


    http://web.abo.fi/fak/hf/filosofi/HRlogik/kapitel1.pdf


    Högre liv för mig är när man t ex kan börja ställa sig de mest grundläggande existentiella frågorna som t ex varför man finns till, vem man är osv. Något som för människans del succesivt gjort henne till vad hon är idag rent kunskapsmässigt, dvs. viljan ha kännedom om.


    I detta så anser jag också tvivel hör till en minst lika naturligt del. Och det utan hon för den sakens skuld behöver vara ointelligent. För det är när någonting blir för svårt som det abstrakta och det i mångas ögon ologiska tänkandet tar över för att på så sätt finna ett svar.


    http://www.ur.se/Produkter/176736-Larandets-idehistoria-Vad-ar-kunskap


       

  • Nidingbane
    nanneN skrev 2015-04-28 21:32:30 följande:
    Kort sagt: ja.
    Om du med ett "vetenskapligt svar" menar ett svar baserat på logik och analys, så borde en intelligent person acceptera det svaret. Intelligens är nämligen ett mått på en person förmåga att tänka just logiskt och analytiskt.
    Religion är ofta väldigt ologisk och bygger i princip aldrig på någon analys överhuvudtaget, vilket gör att en intelligent person borde finna det svårt att acceptera dess premisser.


    Jag tycker ni som kort och konfyst svarar "Ja" gör det lika enkelt för er som många troende gör när det försöker hävda att de har rätt. Läs gärna länken nedan. http://web.abo.fi/fak/hf/filosofi/HRlogik/kapitel1.pdf

  • Nidingbane
    nanneN skrev 2015-04-30 14:07:45 följande:
    Du gör det klassiska felet att blanda ihop intelligens och utbildning.
    Det spelar ingen roll om du så memorerar varenda ord i varenda helig skrift som finns och går 50 år i skola, det betyder fortfarande inte att du är intelligent.
    Nej absolut inte, men i och med att ingen mer än möjligtvis en själv exakt kan precisera vad intelligens är, som du anser dig kunna. Mer än möjligtvis bara hänvisa till de som kan ha någon form av begåvning måste såsom ses något är "smartare" än andra eftersom man där lyckas lära sig och behärskar någonting till fullo lite mer än de flesta andra.

    Och jag håller bara med dig att det är definitivt inte många som kan det hur mycket utbildning man än ger sig. De flesta kan t ex bli bra på att spela schack men alla kan inte bli schack geni som Magnus Carlsen. Han tycker nog själv att han med all säkerhet han har saker som han är mindre intelligent på, ja för att inte säga rent sagt dum på.

    Vad jag därmed vill säga är att jag tycker man är oklok och osmart om man försöker sig på att precisera allt för bestämt vad intelligens är.
  • Nidingbane
    nanneN skrev 2015-04-30 14:09:52 följande:
    Du försöker diskutera innebörden av logik genom att referera till en filosofisk avhandling? Skojar du med mig?
    Jag försöker bara säga att det enda du kan göra i frågan är att säga vad du tycker. Om du vill ha en bestämd uppfattning i frågan så får du väll ha det.
  • Nidingbane

    Med hänvisning till tråden så ger jag här ett förslag till vad intelligens skulle kunna vara, nämligen förmågan att kunna lära sig om, lära av, förstå och samspela med sin omgivning. Om man nu vill se det såhär så kräver intelligens antal specifika förmågor t ex.  


    1-Förmåga att anpassa sig till nya miljöer eller ändringar i din nuvarande miljö


    2-Förmåga att förvärva och använda kunskap


    3-Förmåga att resonera


    4-Förmåga att utvärdera och bedöma


    5-Förmåga att omsätta original och produktiv tanke.


    Här nedan ges en länk för att man förhoppningsvis ska kunna förstå hur svårt det är att definiera det här med intelligens.


    http://en.wikipedia.org/wiki/Outline_of_human_intelligence

    Ps. Själv ser jag mig t ex definitivt inte speciellt bra på att diskutera såhär.


     

  • Nidingbane
    Guldrosen skrev 2015-05-02 15:23:00 följande:

    Nej, jag tror inte religiösa människor är mindre intelligenta. De har väl bara lite otur när det gäller det logiska tänkandet. Jag kan ibland förstå att religösa människor vill ha något att hänga upp allt på, då slipper man se sin egen del i livet och ta ansvar. Som religös har man både en att "skylla" på och hylla.


    Tack för det. För tänk egentligen vad "smart" och bra det kan kännas att för en troende t ex kunna skylla och hänvisa till typ en högre makt "ske Guds vilja" eller "Guds vägar äro outgrundliga" mm, mm och ha så gott som alla svar färdiga på varför det är som det är osv, osv. Till detta vill jag även påminna om hur många det även i den kristna delen av världen som har en ledande befattning, topp idrottsmän, företagschefer, senatorer, presidenter osv, osv som är troende. Okey man ju visserligen kanske kalla dem för fackidioter, men det man kan måste man väll ändå kunna erkänna att de är mycket duktiga i, eller?
  • Nidingbane

    nanneN skrev 2015-05-04 11:19:13 följande:
    Du försöker alltså säga att icke-troende har högre IQ och troende har högre EQ?
    Jag håller helt och fullt med, och det stämmer väl ganska bra med vad TS försökt säga. Religiösa har ofta lägre IQ men högre EQ.

    ?Ofta? låter bättre. Själv så funderar jag emellertid ofta på hur det var på stenåldern eller hur det t ex är idag hos kvarvarande så kallad ursprungsbefolkning dvs. människor, folk och folkgrupper som lever och hur de löser problem, men framförallt överlever på ett sätt som vi idag aldrig i en handvändning skulle lära oss för att överleva. Kunskap som sedan länge gått förlorad. Frågan jag därmed inte kan låta bli att ställa mig och som jag i alla fall jag tycker är intressant. Vem är det egentligen som man kan betrakta såsom generellt intelligentast? Vi upplysta idag? Eller de som t ex levde under förhistorisk tid (stenåldern) och såsom många ursprungsfolk gör än idag. Hur länge skulle t ex en modern människa klara sig med hänvisning till vad jag skrev att intelligens skulle kunna vara i ett tidigare svar om hon nu på nytt var tvungen att inhämta kunskapen?

  • Nidingbane
    Shade80 skrev 2015-05-04 12:14:03 följande:

    Grattis, ts, du har skapat en het tråd, men jag diskuterar inte religion och tro längre i forum.
    Gillade det tidigare, men insåg att det är helt meningslöst. Folk får tro vad de vill, bara de inte försöker övertyga mig om sina fantasifoster till gudar.
    Gudar ÄR spännande. Gudasagor ÄR spännande. Men jag är övertygad om att det inte har något med vårt liv att göra. Inriktar min egen tro till mänskligheten och livet självt. Visst finns det säkert mer än vad vi ser på ytan av vår vardag, vetenskapen når nya upptäckter i stort sett varje dag. Denna utveckling följer jag med spänning. Människan är lika fantastisk som förskräcklig. Men vad andra tror? Det bryr jag mig inte om. Och - för att återkomma till frågan i tråden: Nej, jag tror definitivt INTE att folk med gudatro är på något sätt sämre skickade mentalt än andra. De har bara sin egen verklighetsuppfattning. Precis som du och jag, ts. Vi är helt enkelt människor.


    Instämmer, för vad jag vänder mig emot är att man med ett sådant sätt att resonera likaväl då skulle kunna säga att alla som t ex mår psykisk dåligt är mindre intelligenta. Nej då är det är mycket smartare och mer intelligentare att se hopp i tillvaron med en Guds tro. Det tycker i alla fall jag.
  • Nidingbane
    ica skrev 2015-05-04 13:24:35 följande:
    Hopp i nåt som det inte finns nåt belägg för att det ens existerar. Det är dödfött.
    Så kan det förstås te sig för oss ateister. Men jag ser det ändå såsom en tänkbar och betydelsefull förklaring till varför "intelligenta" och "sunda" människor faktiskt kan finna tröst och hopp i frälsningen eller i tron och så kommer det förmodligen att vara för överskådlig framtid. Angående detta så kan jag inte låta bli att tänka på James Irwing. Hur kan en sund och intelligent Astronaut plötsligt bli fullständigt bokstavstrogen? https://www.icr.org/article/7724/ 

    Jag menar bara det att mycket kan hända i livet som just nu kan se som orimligt.
      
  • Nidingbane
    nanneN skrev 2015-05-05 17:05:46 följande:
    Huruvida James Irwing var sund och intelligent råder det rätt delade meningar om. Det finns många som undrar hur han överhuvudtaget lyckades passera NASA's psykologer utan att bli inlåst på livstid.
    Det som du skriver nu om James Irwing är förmodligen inget vad du kommer att skriva när jag nu tar nästa exempel. För vet du om att Rysslands president Vladimir Putin från det att han varit super ateist och jobbat för KGB i det forna sovjet idag är djupt troende och hängiven den rysk ortodoxa kyrkan. Något han förresten lär ha blivit efter att ha överlevt en mycket svår bilolycka. 
  • Nidingbane
    Aniiee skrev 2015-05-08 17:28:50 följande:
    Dessutom tycker jag den här listan över forskare som blivit kreationister efter de studerat alla tillgängliga bevis för (biblisk, påperkar) kreationismen är intressantare
    Jag vet inte hur medveten du är om det. Men bakom ironin så tycker jag du nu leder frågan in på ett annat intressant område. Nämligen hur tron ser ut.

    För jag tror liksom du att det inte är speciellt vanligt att lärda t ex forskare blir bokstavstrogna. Däremot vet jag att det är förvånansvärt många så kallade lärda (högutbildade) t ex forskare som inte vill eller ens kan bortse ifrån detta med någonting högre t ex Gud. Och det tycker jag man kan undra varför det är så.

    Man är alltså inte "ren troende" eller "rättroende" efter vad förmodligen många troende skulle kunna säga.

    Men där man trots sin långa utbildningar och gedigna karriärer osv. på något sätt ändå gör sig sin *egen tro eftersom man inte helt vill ge upp att det ska finnas något så kallat högre. Detta tycker i alla fall jag är ett intressant fenomen.

    *Försöker sätta in det här med något högre som t ex det med Gud i ett eget sammanhang. (ex Vad för något kan detta med Gud vara)


  • Nidingbane
    Daniel12 skrev 2015-05-10 11:57:32 följande:
    Beror på att hur mycket man än studerar, inhämtar kunskaper och fördjupar sig i olika ämnen så kommer man som människa aldrig ifrån tanken att allt liv är sammanbundet av något, något högre som från början skapat just livet. Livets komplexitet och fulländning borde snarare vara ett bevis FÖR än emot existensen av en Gud...
    Tack för det Daniel. Ja, jag har många gånger själv haft samma tankar och som jag aldrig skulle ha nämnt om det inte varit som så att jag själv tycker att sådana tankarna är mycket spännande.
  • Nidingbane

    Nu låter jag helt och hållet enbart mina känslor tala. För visst kan man undra hur det står till i huvudet på t ex religiösa fanatiker som IS. Och det mest ruggiga tycker jag är att det inte tycks förstår att de blir allt mer hatade. För man är ju inte mer än människa. Ja hur i hela fridens namn ska man bära sig åt att kunna förlåta sådana?

  • Nidingbane
    Pulled skrev 2015-05-22 08:10:09 följande:
    För mig är det ingen skillnad på en fanatisk IS-krigare och en söndagsskolefröken. Båda uppvisar samma otäcka symptom. Själva innehållet i den religiösa läran kommer i andra hand. Det är främst förmågan att inte kunna tänka kritiskt och skeptiskt som är hotet anser jag. För det krävs förvånansvärt lite att göra en söndagsskolefröken till en självmordsbombare så länge den första komponenten är på plats så att säga. "Gud säger att.." räcker för att vad som kommer efter dessa ord ska vara moraliskt och rätt. Sen är det bara en fråga om tid.. 

    Det finns ingen som är god utom Gud!
    Om du ljuger är du en lögnare! 
    Men idag utförde jag en god handling och det gör mig ....vad? god? 
    Konklusion, Jag är Gud!  
    Oj det här skulle man kunna diskutera mycket om. Själv kan jag bara inledningsvist säga att jag är glad att ändå fått den andliga fostran jag fått.

    Visst tror jag att det finns gott om troende som ser det här med att ifråga sätta och tänka kritiskt som oförenligt med sin tro. Men det var emellertid det första vi min grupp fick lära oss då jag konfirmerades.

    Detta var förvisso på sjuttiotalet. Kanske var det för att Svenska kyrkan som stod för det hela. Hur som helst så mins jag konfirmationen eftersom man här snarare uppmanade oss att ifrågasätta och tänka kritiskt angående detta med Gud.

    På så sätt så kan jag inte säga att jag känner jag inte igen mig i ditt exempel även om jag nu förvisso tror det många gånger tyvärr kan vara så som du beskriver.

    Även om det nu var längesedan. Så min jag t ex att vi som första fråga fick just frågan hur vi trodde Gud såg ut osv, osv utan korvstopperi av en massa dogmer, där vi istället fick måla och skriva en berättelse om hur vi trodde Gud såg ut.

    Nej här fick jag lära mig. Och det tror jag fortfarande på. Att om man nu vill tro på Gud mm så är detta frågan om ett högst personligt förhållande.

    Så utan att jag på något sätt är troende. Så är jag idag däremot glad att jag har fått den andliga fostran jag ändå har fått.

    Detta var bara något som jag mindes ang. det du skrev.
  • Nidingbane
    Pulled skrev 2015-05-22 20:49:31 följande:
    Det glädjer mig att du kan känna dig glad över din andliga fostran.

    Jag har själv ett ganska osäkert förhållande till Svenska kyrkan.  Mitt problem (osäkerhet) med Svenska kyrkan är att den inte verkar stå för något. Jag ser den som en slags kappvändare som försöker känna av samhällsklimatet för de senaste populära åsikterna. Svenska kyrkan lämnar traditionerna i sådan takt att jag undrar om det ens är en kyrka. Den kan enkelt ersättas av sekulära och humanistiska organisationer. 

    Jag ska erkänna att jag är en svår opponent i diskussion om du är "bokstavstolkande" kristen men om du inte är det så blir det hela en filosofisk diskussion, inte en religiös, och här kan jag inte bidra med mycket. 

    Må väl!
    Ang. det här med att kristendomen har överlevt så pass länge, så har jag hört att detta ska bero på att kristendomen hela tiden lyckats anpassa sig. Kristendomen har alltså varit något av en samhällsenlig kameleont.

    Med detta vill jag  påstå att det snarare är något av en kristen tradition att kunna förnya sig. Det är ju något som kristendomen praktiskt taget gjort med jämna mellanrum ända sedan den kom att skilja sig ifrån Judendomen.  

    Från att man stängt inne sig här i Europa under medeltiden så var det sedan genom kyrkan försorg och insyn som de första universiteten öppnade här i Europa. Detta var någonting man helt enkelt kom att tvingas till.

    Högre studier skedde närapå alltid i närheten av t ex kyrkliga instanser som kloster efter kunskapen på nytt strömmat in utifrån. Och vad jag vet så har religionen även på annat håll haft ett finger med i spelet där akademier uppstått.

    Så jag tror därmed det kan finnas två sidor inom religionen. Den nyfikna, som vill leva i samklang med hur tiden ser ut. Och den allt för dogmatisk konservativa, som inget hellre vill än att stänga ute alla förändringar och allt nytt.  
  • Nidingbane
    MrFahrenheit skrev 2015-05-22 23:07:53 följande:

    Jag anser inte att religiösa människor är mer ointelligenta än andra människor, mina närmaste släktingar, som numera är döda var väldigt religiösa, var väldigt intelligenta, var ömsinta och lärde mig att respektera andra människor, oavsett ursprung.

    Jag är inte religiös, av vissa anledningar. Det gör inte mig till en sämre människa för det.. Intelligens handlar om så mycket mer än om enbart IQ! EQ (emotionell Intelligens kvot) betyder desto mer, och kommer alltid att göra... IQ + EQ = verklig Intelligens 


    Jag vill bara tala om att jag uppskattar ditt inlägg.
Svar på tråden Är religiösa ointelligentare än andra?