• Emmabakar

    Starta eget - köpa in varor

    Hej på er! :) 
    Jag och min fästman är i startgroparna att starta vår egna butik med b.la baktillbehör som idag finns online. 
    Nu till min undran - 
    Jag har googlat i all evighet men kan inte hitta någon bra grossist (heter det så?) där vi kan köpa in våra produkter. 
    Jag förstår ju självklart att alla onlinebutiker inte vill berätta vart de köper in sina produkter då jag blir deras konkurrent men jag förstår inte hur det inte kan dyka upp nåt .. När jag söker kommer jag bara in på sidorna som säljer produkterna, ingen som levererar dem till butiker. 
    Kan de köpa i utlandet kanske? Hur går man isåfall tillväga för att hitta de? 

    Tacksam för alla svar! :) 

  • Svar på tråden Starta eget - köpa in varor
  • Nyfikna72

    Jadu, det är väl det här eget företagande handlar om mångt och mycket. Vill du sälja nå speciella grejer är det nog utomlands som gäller. Ska du ha öb grejer så finns det flera grossister i svedala.

  • Emmabakar
    Nyfikna72 skrev 2015-04-27 18:56:36 följande:

    Jadu, det är väl det här eget företagande handlar om mångt och mycket. Vill du sälja nå speciella grejer är det nog utomlands som gäller. Ska du ha öb grejer så finns det flera grossister i svedala.


    Hur kan man gå tillväga för att hitta utländska leverantörer då? Kontakter antar jag ..? Jäkla djungel där ute! :o 
  • Nyfikna72

    Vanligtvis när man startar företag så är det ju nåt man brinner för och har hållt på med tidigare. Nu låter det lite som att ni börjar med att starta företag och sen börja leta leverantörer.....när man drar igång så ska ju allt sånt vara klappat och klart typ. Eller vad ska ni sälja annars? En kund ringer och vill ha en tjusig tårtspade, okej säger du, vänta så ska jag bara kolla om jag kan hitta en leverantör. Låter inte riktigt som en lysande affärsplan.

  • Emmabakar
    Nyfikna72 skrev 2015-04-27 19:05:04 följande:

    Vanligtvis när man startar företag så är det ju nåt man brinner för och har hållt på med tidigare. Nu låter det lite som att ni börjar med att starta företag och sen börja leta leverantörer.....när man drar igång så ska ju allt sånt vara klappat och klart typ. Eller vad ska ni sälja annars? En kund ringer och vill ha en tjusig tårtspade, okej säger du, vänta så ska jag bara kolla om jag kan hitta en leverantör. Låter inte riktigt som en lysande affärsplan.


    Haha asså, de säger väl sig självt att företaget inte öppnar imorgon innan vi har leverantör? ;) 
    Om jag säger såhär då - det som fattas nu är leveratör. Allt annat är klart. Är klart ordentligt insatt i ämnet och har fått tummen upp för vår detaljerade affärsplan, men man måste ju höra sig om ang bra leverantörer. 
  • Nyfikna72

    En detaljerad affärsplan innan ni ens har leverantörer? Hur vet ni då förväntad omsättning och vinstmarginaler om ni inte ens vet vad ni ska sälja?

    Att hitta leverantörer kan ju ta tid, googla, mässor utomlands brukar vara bästa inkörsporten. Sen får man ju gå igenom alla för att se om nån har bra produkter som det inte finns nå mycket av här hemma som då ger möjligheten till marginaler man kan skriva hem till mamma om. Ska man sälja typ samma grejer som dussinet andra gör gäller det ju verkligen att sticka ut med både priser och produkter.

  • Emmabakar

    Vi vet vad vi ska sälja, men det vi ska sälja finns flera leverantörer som har i sitt sortiment, men jag vill hitta produkter att utveckla med som de inte har. Men det var inte det tråden handlade om .. 

    Ska hålla span efter sånt! Hittade ett par nu på nätet efter måååånga klick. 

  • babytigger

    Ett tips från en som är i branschen

    Om du kollar på andras sidor på deras saker, som tex ätbart glitter, färger, formar mm mm. Så står det oftast tillverkare på förpackningen, ta kontakt med dom och fråga efter återförsäljare/leverantörer/grossister oftast kommer då fanns saker från utlandet, Tyskland har mycket osv. Så ni får helt enkelt köpa av konkurrenterna först ;)

    Sen ska ni skita i vad andra säger om att ni inte har affärsidén klar, det finns alltid folk som älskar att gnälla och kritisera :)

    Behöver du mer hjälp kan jag prata med en kollega som säljer tårtprodukter på sitt café vart hon köper dom ifrån :)

    Lycka till!!

  • Emmabakar
    babytigger skrev 2015-04-27 20:09:37 följande:

    Ett tips från en som är i branschen

    Om du kollar på andras sidor på deras saker, som tex ätbart glitter, färger, formar mm mm. Så står det oftast tillverkare på förpackningen, ta kontakt med dom och fråga efter återförsäljare/leverantörer/grossister oftast kommer då fanns saker från utlandet, Tyskland har mycket osv. Så ni får helt enkelt köpa av konkurrenterna först ;)

    Sen ska ni skita i vad andra säger om att ni inte har affärsidén klar, det finns alltid folk som älskar att gnälla och kritisera :)

    Behöver du mer hjälp kan jag prata med en kollega som säljer tårtprodukter på sitt café vart hon köper dom ifrån :)

    Lycka till!!


    Hej! Tack för ett toppen svar!! 


    jo dedär med att köpa från konkurrenterna är jag fullt med på! Har hela köket fullt haha, men vissa av grejerna står de absolut ingenting på så jag antar att de är köpt från utlandet och sedan har de märkt om sakerna .. (tex plastburkar med moussepulver) eller så köper de i jätte stora mängder och paketerar om själva. 
    Hade varit drömmen att hitta en återförsäljare som har allt haha :D 

    Du får jätte gärna kolla med din kollega och återkomma med vart ifrån hon köper in sina produkter :) Du kan maila mig eller skriva här! 
    emmajohansson2010@live.com 

    Tack! :) 

  • Griseknoen35

    Det är att googla, gå på mässor och gå på mässor lite till som gäller, där skapar du kontakter. Sedan är det när du väl hittar leverantörer att sälja in ditt dit så att dem vill sälja produkterna till dig. Många leverantörer kan vara lite tjuriga om du bara ringer upp och säger att du startar en webbshop, sådana samtal får dem varje dag. Du måste sälja in ditt koncept till dem. Du måste ha många leverartörer, inte bara ett par stycken. Får du nej av en leverantör som du kommer att få så vänta några månader och kontakta den igen, många vill även bara sälja till företag som redan har en kundkrets. Det finns även de som bara vill sälja till de som även har en fysisk butik. Var beredd på att det kan vara tufft att få leverantörer som helt grön och utan kontakter. Du måste hitta någon lite "unik" produkt samtidigt som du även har det alla andra som har samma koncept säljer så att folk köper den "unika" produkten och även då passar på att beställa mer av tex den där sleven som 15 andra säljer. Du måste även tänka på att få bra sökträffar på Google, att hamna högt på deras listor.

  • cattus

    Kolla med olika tillverkare/märken som ni vill sälja i butiken om de säljer direkt själva eller vilka grossister de säljer till och ta sedan kontakt med de grossisterna för att se deras övriga sortiment också, knappt någon säljer enbart ett märke utan har ofta ett större sortiment.

  • sven2

    Hur går det med uppstarten?


    Rekommenderar att man beställer prov produkter och etablerar kontakt med grossister från andra länder innan man tar in större volymer.


    Hittade ett par grossister här:


    https://hittagrossister.se

  • Griseknoen35
    sven2 skrev 2019-10-14 18:06:48 följande:

    Hur går det med uppstarten?


    Rekommenderar att man beställer prov produkter och etablerar kontakt med grossister från andra länder innan man tar in större volymer.


    Hittade ett par grossister här:


    hittagrossister.se


    Tråden är från 2015 ;) 
Svar på tråden Starta eget - köpa in varor