• Ess

Utomlands resor och bonusbarn

Eftersom ni vuxna är överens så är det bara att åka. Men ni kan ju göra något roligt på semestern med de stora, som de gärna vill göra. 

• Ess
    Anonym (Syskon som syskon) skrev 2015-04-28 09:09:11 följande:
    Handlar denna resan om Mumindalen? Det är en sak att bli frågad och tacka nej och att inte få följa med.

12 åringen kanske skulle tycka att det är jättehäftigt att få åka till Finland och vara med sina pappa och sina småsyskon.
    Skulle pappan åka ensam med alla barnen?
  • Ess
    Anonym (Syskon som syskon) skrev 2015-04-28 09:30:53 följande:
    Förmodligen inte
    Det tror inte jag heller, för det är svårt att få ihop helt praktiskt med fyra barn varav två små som han inte kan ta blicken ifrån två sekunder. Jag tror inte att det blivit så roligt för de stora barnen faktiskt.

Har han inte råd att ta med de stora nu, så lär han inte ha råd att åka ensam med alla fyra heller.

Jag hade hellre satsat på att göra denna resan som dom pratar om, och sen göra något de stora vill och tycker är kul på sommarlovet.
  • Ess

Jag tycker dom ska åka på denna resan som planerat. MEN sen tycker jag att pappan ska sätta sig ner och kolla över sin ekonomi, finns det något tex sin hobby eller annat han kan dra in på för att kunna spara pengar så att de kan göra något med hans stora barn till sommarumgänget.
    Antingen att han gör något själv med dem som är direkt anpassat efter deras ålder, eller att alla gör något gemensamt som är lika kul för både stora och små.

• Ess
    Påven Johanna skrev 2015-05-06 09:45:15 följande:
    Konstig karl. Han är likgiltig rörande era gemensamma barn också, eller? Bryr sig inte om de är med eller inte?
    nymedlem skrev 2015-05-06 10:10:03 följande:
    Håller med! Mycket märklig man och ingen jag skulle välja skaffa barn med! Absolut inget pappa-material helt enkelt.
    Det är kanske ts som är drivande när det gäller de gemensamma. 
    Det finns ju vissa som aldrig vill ha barnen med på semestern. Mina föräldrar umgicks med ett par som aldrig hade barnen med utomlands. Pappan här hade kanske hellre åkt helt utan barn.

• Ess
    Anonym (W) skrev 2015-05-10 06:58:19 följande:
    Varför skulle det också vara orättvist? Grejen är ju att pappan reser utan sina barn. De två äldre blir exkluderade ur familjen, stannar pappa hemma blir de inte det utan kan göra något annat med sin pappa.
    Det är ju inte så säkert, det beror ju på när resan är. Dom är ju bara på umgänge vh. Så sannolikheten att dom skulle göra något med pappan under tiden är lika med noll.
  • Ess
    Brumma skrev 2015-05-10 09:51:57 följande:
    Varför just dom? För att de yngre barnen är för små för att vara borta från en vecka kanske? ;)
    Man kan dessutom åka under terminstid med små barn, då det är billigare.
  • Ess
    Anonym (W) skrev 2015-05-10 10:42:06 följande:
    Ja, pappan verkar ju inte direkt vara en superpappa. Så barnen får nog sitta hemma och ts kan åka iväg på sin "hälsoresa".
    Det är en enorm skillnad mellan heltids barn och vh barn. Hade dom haft barnen på heltid så hade de räknats in. Nu har de chansen att resa billigt under terminstid och då gör man ju det.
    Det hade varit fruktansvärt orättvist om dom rest iväg själva under de storas sommarumgänge, och lämnat dem hos barnvakt.
    Nu tycker jag inte att det spelar någon roll om dom åker själva, för de stora barnen berörs inte av det, om inte umgänget ställs in. Annars får dom låta bli att berätta något för de stora i fortsättningen.
    Men sedan tycker jag att de stora ska få göra något de tycker är kul under deras semester ihop.
  • Ess
    Anonym (W) skrev 2015-05-10 10:42:06 följande:
    Ja, pappan verkar ju inte direkt vara en superpappa. Så barnen får nog sitta hemma och ts kan åka iväg på sin "hälsoresa".
    Jag tror barnen går i skolan och är hos sin mamma. Pappan kommer att jobba som vanligt, så någon extra tid att göra något med pappan kommer ändå inte att finnas.
    Det är dessutom rätt svårt numera att få barnen lediga från skolan, så det kan man räkna bort.
  • Ess
    Anonym (Små) skrev 2015-05-11 07:56:39 följande:
    De små barnen har inte samma utbyte av en utlandsresa så ts och pappan borde lämna dom hos mor/farföräldrar och ta med de stora barnen.

Självklart kan dom få ledigt från skolan EN vecka. Gäller det 2 v måste rektor godkänna men 1 v går alltid bra.

Varken ts eller småbarnen kommer ta skada av 1 v ifrån varandra, bara trams!
    Ser ingen anledning till att göra så.
    Problemet att pappan inte har råd att betala för två extra biljetter kommer ju att kvarstå. Det lilla han "tjänar" på att låta två små barn stanna hemma (halva deras kostnad) väger inte på långt håll upp vad det kostar att ta med två stora barn.

Det är inte alls självklart att dom får en veckas ledighet. De skärpte till reglerna detta läsåret eftersom det utnyttjades av föräldrarna. 
  • Ess
    Anonym (Små) skrev 2015-05-11 08:58:13 följande:
    Jag har rest med min bonustjej i år så du har fel!

4 åringen kostar troligen lika mkt som de äldre barnen. Så det blir ingen skillnad om den yngre är över 2 år.
    Nej jag har inte alls fel. De gick ut med ett mail från rektorn att de inte kommer att bevilja resor inom terminstid.
    Sen kan det va olika stort problem beroende på vart skolan ligger och "social status" på elever och föräldrar.
  • Ess
    Anonym (kåäståt) skrev 2015-05-11 10:50:16 följande:
    Men då får man väl sjukanmäla ungarna istället. Jag förstår att ts vill åka med endast sina barn, men jag förstår att de äldre barnen blir ledsna då dom alltid får stanna hemma. (utom en gång för 4 år sen när ts var gravid)
    De små barnen kommer inte fatta något om de är hos mor/farföräldrar, men de äldre förstår att orättvisan.
    Nu är det så att det finns en förälder till åt de stora barnen som kanske inte alls är med på noterna när det gäller att sjukanmäla barnen.
    Det är hon som får stå med hundhuvudet om kompisarna kommer hem och ska lämna böcker åt barnen.
  • Ess
    BioBonus skrev 2015-05-11 12:35:11 följande:
    Jag tycker heller inte att det är OK att lära sina barn att kringgå regel som gäller för alla genom att tex sjukskriva sig. Då lär man bara sina barn att systemet är till för att lura...
    Men man vet ju att det finns folk som tycker det är helt ok att sjukskriva sig istället för att ta semester. Förhoppningsvis får de också sparken om det uppdagas.
    Nä precis. Sen är det mamman som får ta största smällen om det uppdagas, eftersom det är där de bor och hon som ansvarar för deras vardag. Så det tycker jag inte ens är ett alternativ.
Svar på tråden Utomlands resor och bonusbarn