Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Vem röstar på Vänsterpartiet?

De som tror på deras tankesätt. Jag brukar skoja om att det är två stora kategorier som röstar på V, de som är studenter och de som har råd

• sextiotalist
    Anonym (Skräcködlan) skrev 2015-04-28 09:36:18 följande:

Kort sagt, de som har en naiv tro att kommun- och landstingspolitiker vet bättre än slipade affärsmän hur man bedriver en effektiv verksamhet (kryddat med lite altruistiska fantasier).

Du har stort förtroende för våra folkvalda märker jag!

Håller med. Den offentliga vården har mycket att lära av den privata.

Själv arbetar jag inom en bransch som bekostas av skattemedel och nej jag är inte det minsta imponerad av hur myndigheten (inte individerna) sköter sina åtaganden. Det jag såg när jag var uthyrd konsult var att administrationen tog väldigt mycket tid från arbetet
  • sextiotalist
    Anonym (yeahright) skrev 2015-04-28 14:18:43 följande:
    Haha, är det något jag vet om en slipad affärsman så är det att han inte kan driva en verksamhet på ett bra sätt som tjänar allmänheten.
    Och vad jag vet om politikerstyrda verksamheter, de kan inte driva en verksamhet som tjänar allmänheten.

• sextiotalist
    Anonym (yeahright) skrev 2015-04-28 14:30:00 följande:
    I den mån du har rätt är det för att politikern är en korrupt högerpolitiker som skänker våra skattepengar till en kompis som är slipad affärsman
    Du, jag är så gammal så jag arbetade i den offentliga verksamheten när sossarna styrde i Sverige, så jag håller inte med dig alls
  • sextiotalist
    Anonym (yeahright) skrev 2015-04-28 14:28:45 följande:
    Haha, och den offentliga vården kan lära att..

-skita i omsorgen och dra ner på antalet anställda
    -låta de anställda få ett stressigare schema och längre arbetspass
    -hota de anställda med sparken om de talar dåligt om vårdföretaget
    -köpa sämre men billigare mat och utrustning till vårdtagarna
    -plocka kostnader från själva vården och lägga på lobbying för att få fler kontrakt.
    -öppna ett konto på cayman islands och skicka dit vinsten

Den privata vården har fattat en avgörande sak: Hur man driver en vinstmaximerad privat verksamhet som inte behöver gå runt och inte behöver intäkter. För intäkterna är skattebetalarnas pengar.
    En  kollegas fru är en hög chef på ett privat ålderboende, där får de boende bra mat som lagas av egna anställda kockar, det är hög bemanning, de har nästan ingen personalomsättning eftersom alla trivs där, lönerna ligger högre än hos kommunen. De får superhöga betyg av anställda, boende och anhöriga.
    Jag vet fler exempel på detta
    Jag har en väninna som har sina barn på en friskola, förutom det att det är en trevlig skola, hög lärartäthet, resurspersonal så har de väldigt bra mat, och när det är utflykter så fixar skolan matsäckar.
  • sextiotalist
    Anonym (yeahright) skrev 2015-04-28 14:35:22 följande:
    Då är du så gammal att du snart får smaka på den privata vårdens härlighet när du ligger där och skiter på dig, medans ägaren tar de skattepengar du betalade in medans du jobbade och kablar över till nåt skatteparadis.
    Åh, jag är bergsäker på att det kommer dyka upp fler privata alternativ, som kommer ha egna köer och vara betydligt mer välskötta än många kommunala ställen.
    Jag har en kompis som precis sagt upp sig från sitt arbete i den sosse/v-styrda kommunens äldreboende pga de (politikerna) körde över personalen hela tiden. Nu arbetar hon på ett privat boende, har större inflytande över sitt arbete och lugnare tempo, inga omorgansiationer och de äldre trivs väldigt bra.

• sextiotalist
    Anonym (yeahright) skrev 2015-04-28 14:45:06 följande:
    Återigen, nämn ställets namn - och du kan bli rik! Eller skapa feta rubriker.

Jag tror tyvärr du har rätt när du säger att fler privata alternativ kommer dyka upp och att alternativa köer kommer dyka upp. De med en fet plånbok får bra vård, alla anda får skitvård driven av skurkar som snor skattepengar av de övrigas slit, de som sen får skitvården, medans skurkarnas stulna skattepengar bl a hamnar i fickorna på de som sen köper den dyra privata vården.

Dubbelscam!
    Härliga nyliberalistiska högersamhälle! I love it!
    Finns ingen anledning, det finns många sådana ställen som drivs av folk som vill ge äldre en bra sista tid, ofta folk som hoppat av den offentliga vården och startat eget.

• sextiotalist
    Anonym (yeahright) skrev 2015-04-28 15:04:27 följande:
    Ingen anledning till?

Det finns ej jävla massa arbetare i den privata vården som sliter som djur och jobbar över obetalt för att ge lite bättre vård eftersom de drivs av medmänsklighet.
    Anledning till att det får slita som djur för att kunna ge denna medmänsklighet är att det sitter en fet vårdföretagsägare och vinstmaximerar för att kunna fylla sin privata lika feta plånbok lite till och för att det sitter en annan fet korrupt högerpolitiker (socialdemokrater är också högerpolitiker) som ger den giriger vårdföretagaren kontrakt.

Jag hoppas du får en dräglig tid där på fattighuset snart då. Men du kanske tillhör vårdföretagarna eller eliten själv och kan köpa dig en bätre ålderdom.

Nu ska jag göra något bättre än denna meningslösa diskussion och logga ut.
    Det finns många kommunalanställda som sliter som blå och vantrivs och har dålig lön.
  • sextiotalist
    Anonym (Gråsosse) skrev 2015-04-28 17:11:53 följande:

Du glömmer en sak, vänstern har inte varit med och bestämt på väldigt länge. Det du beskriver är resultatet av 8 år av borgare och en massa år med Göran Persson...

Åh sossarna började rusta ner järnvägen under 70-talet. Flera av de reformer som alliansen genomförde började under sossetiden.
  • sextiotalist
    Anonym (MJ) skrev 2015-04-28 18:38:18 följande:

Så därför kan man rättfärdiga dem? Bara för att de förstärktes under borgarna?

Jag är inte nöjd med alla beslut som togs under alliansens era.

Men att påstå att alliansen är orsaken till allt som blev fel är bara fånigt.

Jag råkar känna till järnvägsbranschen rätt väl. Nej det fanns inte mer pengar till underhåll under sossarnas tid, snarare mindre
  • sextiotalist
    Anonym (Gråsosse) skrev 2015-04-28 15:50:51 följande:
    Jag sa aldrig att jag har förtroende för de folkvalda eller att jag röstade på vänstern. Jag anser att vi skall ha det som i USA, massa fattiga människor som svälter och folk som inte har råd med sjukvård så att vi som har bra jobb kan köpa dyra saker.

Jag sa att de som röstar på vänstern vill att vi använder våra skattepengar till att ge oss skola, vård och omsorg, istället för att våra skattepengar går till vinster och de som inte orkar städa själva.

Men med tanken på hur skolan utvecklats sen vi sänkte skatterna och lät friskolorna ta över och hur vården ser ut sen privatvården tog tag i problemet så undrar jag lite vilket som är bäst?

För att inte tala om tåget, det är ju så fantastiskt mycket bättre nu sen vi har konkurrens och underhållet ligger ute på entreprenad Drömmer
    Det som hänt är att
    Skolorna kommunaliserades, då började försämringen. Kommunerna hade/har (utom ett fåtal) kompetens och resurser att bedriva skolor.
    Friskolorna fanns även innan, men då var det bara de som hade pengar att betala avgiften som kunde gå där.
    Skattesänkningen har framför allt ökat utrymmet för de som har de lägre lönerna.
    Tåget, det stämmer inte alls, problemet med järnvägen är inte att det är konkurrens, utan att man har ett eftersläpande underhåll sedan 70-talet och att trafiken har ökat rejält.
    RUT: förut så var det bara de som hade en väldigt bra inkomst som kunde anlita vit hjälp, de andra anlitade svart städhjälp. Men du kanske tycker det är bättre att folk anlitar svart arbetskraft, som varken ha skydd eller försäkringar, istället för att betala vitt.
    En stor grupp som använder RUT är pensionärer, som tidigare (och även nu) möjligtvis kunde få några timmar hjälp till en svindyr taxa och inte ens få den hjälpen som de ansåg behövdes utan den som biståndshandläggaren ansåg.
  • sextiotalist
    Anonym (V-ist) skrev 2015-04-30 00:01:51 följande:

Och det är inte säkert att det är varken höger- eller vänsterpolitik som är svaret på eller orsaken till något av detta.

Att jag själv har svårt för resonemang som kommer från det som ligger politiskt höger om MP har bland annat att göra på en (enligt mig) övertro på fri konkurrens och marknadskrafter. Att optimera på vinst betyder inte alltid att man optimerar på kvalitet inom tex. skola och vård. Det alltid finnas exempel med friskolor som funkar bra och kommunala skolor som funkar dåligt och vice versa, men det gäller ju att titta på samhällsutvecklingen i stort.

Jag tycker det är konstigt att det ska vara kontroversiellt att reglera vinstuttag på något vis. Det är inte så att man begränsar lönesättning eller tvingar privata initiativ att arbeta på ett visst sätt. De allra flesta andra länder i världen har någon form av begränsning av vinstuttag i verksamheter som får skattepengar, varför skulle inte Sverige ha det? På vilket sätt skulle det hindra de som redan idag lämnat kommunal eller statlig verksamhet för att starta eget med en önskan om förbättrad kvalitet.

Men inte ens moderaterna tyckte det är rätt att vinsterna från vissa friskolor hamnade i ett skatteparadis. Även moderaterna vill ha sunda fungerande skolor och vårdinrättningar.

Problemet är att vi har en lagstiftningen som har många kryphål och den lagstiftningen är inte helt lätt att ändra på.

Jag tror grunden ligger i att man (oavsett partifärg) har en övertro på människans goda vilja att vara hederlig och när man upptäcker att så inte är fallet så slår man med stora sleven.

Självklart ska de privata instanser som tar emot statliga medel för att driva sn verksamhet ha krav på sig och kunna påvisa att man sköter verksamheten. Men vinst måste de tillåtas att ha, för der optimerar verksamheten. För övrigt anser jag att även statlig och kommunal verksamhet även ska få gå i vinst och föra över överskott till nästa verksamhetsår
  • sextiotalist
    Anonym (MJ) skrev 2015-04-30 06:28:10 följande:

Den ekonomiska vinsten skall användas för verksamhetsinvesteringar, inte placeras på konton i Schweiz!

Skrev jag något annat. Läs en gång till
  • sextiotalist
    Flash Gordon skrev 2015-04-30 10:36:44 följande:

Fast då är det den offentliga sektorn, som beställare, som misslyckats med sin uppgift. Överhuvudtaget är det offentliga väldigt uselt som beställare och det är en stor del av problemen.

En offentlig beställare kan ställa krav på viss kvalitet. Det är upp till det offentliga att mäta att den kvaliteten uppfylls.

Om det inte uppfylls så ska man ha skrivit ett kontrakt som ger rätt att bryta det.

Uppfylls kvaliteten och man ser att företaget dessutom kan lägga undan en massa pengar i Schweiz så kan det offentliga vid nästa upphandling ta hänsyn till detta och försöka få billigare bud på samma tjänst, alternativt ta tillbaka funktionen i egen regi, nu när man ser hur (lite) saker och ting verkligen kostar.

.
    Problemet är inte vem som utför jobbet. Problemet är vem som ser efter att jobbet blir ordentligt gjort.

Sedan är det intressant att denna typ av diskussion  om att "förbjuda vinster i välfärden" alltid handlar om företag som Hemtjänst AB och Carema. Aldrig om ett byggbolag som PEAB som dels bygger vårdhemmet för kommunens pengar, dels tjänar pengar på att sköta driften av samma kommuns gator.
    Instämmer helt och hållet. Många offentliga beställare är urusla. Dels så frånser man nästan alltid från mjuka faktorer (ja, man får ha med mjuka faktorer enligt LOU, men de ska vara tydliga och mätbara). Man är dåliga kravställare och man har för lite kompetens.
    Går man endast enligt "lägsta pris"-konceptet så får man vad man beställer (och inte att förglömma, lägst pris är inte samma sak som lägst kostnad)
Svar på tråden Vem röstar på Vänsterpartiet?