Vem röstar på Vänsterpartiet?
De som tror på deras tankesätt. Jag brukar skoja om att det är två stora kategorier som röstar på V, de som är studenter och de som har råd
De som tror på deras tankesätt. Jag brukar skoja om att det är två stora kategorier som röstar på V, de som är studenter och de som har råd
Kort sagt, de som har en naiv tro att kommun- och landstingspolitiker vet bättre än slipade affärsmän hur man bedriver en effektiv verksamhet (kryddat med lite altruistiska fantasier).
Du har stort förtroende för våra folkvalda märker jag!
Du glömmer en sak, vänstern har inte varit med och bestämt på väldigt länge. Det du beskriver är resultatet av 8 år av borgare och en massa år med Göran Persson...
Så därför kan man rättfärdiga dem? Bara för att de förstärktes under borgarna?

Och det är inte säkert att det är varken höger- eller vänsterpolitik som är svaret på eller orsaken till något av detta.
Att jag själv har svårt för resonemang som kommer från det som ligger politiskt höger om MP har bland annat att göra på en (enligt mig) övertro på fri konkurrens och marknadskrafter. Att optimera på vinst betyder inte alltid att man optimerar på kvalitet inom tex. skola och vård. Det alltid finnas exempel med friskolor som funkar bra och kommunala skolor som funkar dåligt och vice versa, men det gäller ju att titta på samhällsutvecklingen i stort.
Jag tycker det är konstigt att det ska vara kontroversiellt att reglera vinstuttag på något vis. Det är inte så att man begränsar lönesättning eller tvingar privata initiativ att arbeta på ett visst sätt. De allra flesta andra länder i världen har någon form av begränsning av vinstuttag i verksamheter som får skattepengar, varför skulle inte Sverige ha det? På vilket sätt skulle det hindra de som redan idag lämnat kommunal eller statlig verksamhet för att starta eget med en önskan om förbättrad kvalitet.
Den ekonomiska vinsten skall användas för verksamhetsinvesteringar, inte placeras på konton i Schweiz!