• h81

Hur mycket sammandragningar har ni?

Väntar 3 barnet och är i vecka 30+3.
    Jobbar i färgbutik vilket innebär stå och gå hela dagarna, lyfta hyffsat tunga saker som tex 10L hinkar med färg, kakelpaket och golvpaket.
    Ganska stressigt  då våran högsäsong börjar from nu..

Hemma har man ju såklart också en viss stressnivå, även om mina barn är så gamla som 8 och 10, men det är ju hela vardagssnurran som rullar med läxtjat, gympapåsar, lappar, aktiviteter..
    Min man jobbar tvåskift så varannan vecka hämtar jag på fritids 18.30 o roddar alla kvällsbestyr helt själv.

När jag var på min senaste kontroll så reagerade BM på att jag har såpass mycket sammandragningar som jag har redan.. (som jag känner av så tydligt!)
    hon bokade en läkartid och fram tills dess ska jag skriva dagbok..
    Började igår och kan kostatera att det är minst en i timmen och en del känns inget mer än att man får stanna upp lite medans andra har den där molande känslan som varje värk startar med när det är dax.

Min svägerska är sjukskriven för sina sammandragningar, medans jag inte funderat så mycket över det förrän jag var hos BM.. "det hör ju till"
    Jag är dessutom den där typen som aldrig är sjukskriven, jobbar med feber, jobbade dagen efter jag krockade, inte vill vara besvärlig, har dåligt samvete om jag är hemma om jag inte minst har magsjuka!! så jag är inte den som "gnäller" o känner efter.. så för mig krävs det att någon som BM eller en läkare säger ÅT mig att det inte är bra/normalt osv...

Nyfiken på hur andra i omkring samma vecka upplever det.. samma? mer elle rmindre?

(har sökt gravidpenning för juni och väntar på svar...)

• Svar på tråden Hur mycket sammandragningar har ni?
  • Jennie1

Jag väntar första barnet och är i v 30.
    Jag har haft sammandragningar från v 20. Nu det sista veckorna kan jag få flera sammandragningar i timmen för att sedan vara lugnt någon timma innan det börjar igen.
    Jag får inte ont på något sätt utan det kan kännas lite olustigt och jag måste stanna upp i rörelsen då det trycker på blåsan och revbenen.
    På en dag har jag säkert 10-15 sammandragningar. Ibland mer.. Vet inte hur många som räknas som mycket, men jag tänker mig att det är väl vanligare att ha fler när du redan har varit gravid tidigare..?

Min BM sa att detta inte var någon fara så länge det inte gör ont och kommer regelbundet i över en timme. 

Jag har graviditetspenning redan så jag kan styra dagarna så som jag vill, men jag lever ändå ett hyffsat aktivt liv så gott det går.

• Minxy

Väntar tredje barnet och har haft SD sedan v.15 den här gången. Dom gör inte ont, men dom spänner och är obehagliga, så jag brukar luta mig tillbaka och lätta på byxlinningen så den inte klämmer åt. Jag märker tydlig ökning om jag har det stressigt på jobbet eller inte (har bara kontorsjobb). Om jag har en mig dag har jag bara en eller två på hela dagen. Är det stressigt kommer det ca 2 i timmen tills jag varvar ner.

Jag har haft många SD med mina två tidigare barn också, så jag var ganska inställd på att det skulle bli så även den här gången. Med första barnet var jag in på en kontroll i v.32 och då var jag öppen 1,5 cm och delar av slemproppen hade börjat gå.

Räknar kallt med att få jobbiga (mer smärtsamma) SD runt v.34-35 precis som mina tidigare graviditeter.

Första barnet föddes i v.39 (38+4) och andra föddes i v.39 (38+3).

• h81
    Minxy skrev 2015-04-28 22:07:17 följande:

Väntar tredje barnet och har haft SD sedan v.15 den här gången. Dom gör inte ont, men dom spänner och är obehagliga, så jag brukar luta mig tillbaka och lätta på byxlinningen så den inte klämmer åt. Jag märker tydlig ökning om jag har det stressigt på jobbet eller inte (har bara kontorsjobb). Om jag har en mig dag har jag bara en eller två på hela dagen. Är det stressigt kommer det ca 2 i timmen tills jag varvar ner.

Jag har haft många SD med mina två tidigare barn också, så jag var ganska inställd på att det skulle bli så även den här gången. Med första barnet var jag in på en kontroll i v.32 och då var jag öppen 1,5 cm och delar av slemproppen hade börjat gå.

Räknar kallt med att få jobbiga (mer smärtsamma) SD runt v.34-35 precis som mina tidigare graviditeter.

Första barnet föddes i v.39 (38+4) och andra föddes i v.39 (38+3).

igår fick jag papper på att jag fått gravpenning beviljad, så det känns ändå skönt, att kunna styra dagarna som man vill sista månaden och kanske även hinna NJUTA av detta..

Jag tänker ju att man SKA ha sammandraganingar och som sagt inte tänkt på det så mycket förrän min BM reagerade på att det kanske inte var så bra.. men ni andra verkar ju ha rätt lika så jag står nog på mig i mina tankar om att det ingen direkt far ska va.. men självklart ska jag rådgöra med läkaren.. tycker dom inte man ska arbeta på som vanligt kanske halvtid kan vara ett alternativ nån vecka till att börja med..

räknade också med att det skulle kännas mer eftersom det är tredje (även om dom andra är födda för längesen) för redan i början kändes det mera av tex "växtvärk" och jag räknar med mera eftervärkar också..

intressant att du fick kolla hur öppen du var i vecka 32..
    kanske förklarar det att jag orkade kämpa på hemma tills jag var öppen 8 cm med dom båda tidigare, att man lixåm har förvärkat långt innan!? kanske var samma här fast man aldrig kollade?
  • h81
    Jennie1 skrev 2015-04-28 20:49:55 följande:

Jag väntar första barnet och är i v 30.
    Jag har haft sammandragningar från v 20. Nu det sista veckorna kan jag få flera sammandragningar i timmen för att sedan vara lugnt någon timma innan det börjar igen.
    Jag får inte ont på något sätt utan det kan kännas lite olustigt och jag måste stanna upp i rörelsen då det trycker på blåsan och revbenen.
    På en dag har jag säkert 10-15 sammandragningar. Ibland mer.. Vet inte hur många som räknas som mycket, men jag tänker mig att det är väl vanligare att ha fler när du redan har varit gravid tidigare..?

Min BM sa att detta inte var någon fara så länge det inte gör ont och kommer regelbundet i över en timme. 

Jag har graviditetspenning redan så jag kan styra dagarna så som jag vill, men jag lever ändå ett hyffsat aktivt liv så gott det går.

ja man SKA ju som sagt ha sammandragningar.. och har väl flera i timmen som man inte märker heller vad jag förstått (tidigare i grav)

mina har kännts som du beskriver, tryck mot blåsan o revbenen o man får stanna upp..

dock är det dom här molande som BM hängde upp sig på tror jag..

har även en gång hänt att jag fick så ont att jag fick lägga mig på köksgolvet o kallsvettades.. 

skadar ju inte o kolla med läkaren, får lita på dom =)

tack för era svar!!
Svar på tråden Hur mycket sammandragningar har ni?