• Missmli

framfall

Jag är 24 år och har fött mitt andra barn för 2 veckor sen. En vecka efter förlossningen upptäckte jag en "köttklump" som tittade fram i slidmynningen. Gissar på framfall även alla de 100 olika bm och sköterskor jag pratat med i telefonen tycker de låter som framfall. Jag får dock ingen hjälp och ingen vill titta pga att det är så kort tid efter förlossningen. men jag känner att det bara blir värre och värre. Känns som allt är på väg ut. Förra veckan fick jag in hela fingret i sidan och idag får jag bara in halva innan det tar stopp. Är det livmodern som åkt ner så långt ?

Skulle kännas så skönt att prata med någon som har erfaranhet av framfall. Jag får typ panik. Känns som hela mitt liv är förstört. Jag känner mig totalt handikappad. Hur fasen ska jag kunna ta hand och njuta av tiden med mina barn när jag inte ens kan gå från sovrummet till köket utan att känna obehag. Och med en sambo som jobbar borta i veckorna ? :(

• Svar på tråden framfall
  • zinnia
    Missmli skrev 2015-05-19 12:16:53 följande:

Har läst att man kan använda östrogenkräm för att stärka väggarna. Är detta något man måste börja använda innan man får tillbaka eller kan jag vänta till efterkontrollen och fråga min bm om detta ?

Hej! Förlåt för segt svar! :)

När jag var på gynakuten 3v efter förlossningen så sade läkaren där att jag skulle använda östrogenkräm. Jag tyckte det påverkade amningen för mycket så jag slutade. Men kör du på det tycker jag! Är nog en god idé!
  • Missmli

Vad är det för kräm man ska köra med då? Vad heter den och är den recept fri? Det har inte blivit ett dugg bättre så hoppas det kan hjälpa lite såna fall

• zinnia
    Missmli skrev 2015-05-31 21:43:01 följande:

Vad är det för kräm man ska köra med då? Vad heter den och är den recept fri? Det har inte blivit ett dugg bättre så hoppas det kan hjälpa lite såna fall

Ovesterin - receptfri!

Inte bättre här heller.. :(
  • Missmli

Ska man smörja det i på själva framfall eller vart ska man smörja det och hur ofta ?

• Missmli

Usch blir verkligen deprimerad, vissa dagar får jag för mig om att det blivit bättre sen dagen efter hänger det ut och skaver lika mycket som innan. Känns verkligen aldrig som det kommer bli bra. Och jag som kände mig pigg och frisk i underligt bara någon vecka efter förlossningen om man bort ser från framfallet. Alltså slit säger jag bara. Tycker ärligt talat synd om mig själv ibland. Hade ett helvete efter första förlossningen med livmoderinfektion och sån där CP huvudvärk från ryggmärgsbedövningen så denna gången sa vi att det kan ju inte annat än att bli bättre men detta är ju 10 gånger värre ! Usch mår så dåligt över detta.

Har efterkontroll nästa vecka och hoppas verkligen hon tar mig på allvar då

• zinnia

Ja är det inte konstigt att det kan vara bättre vissa dagar och sämre andra?! Jag känner att det är sämre på kvällarna och när jag har gått mycket. 

Alltså efterkontrollen.... Är ju mest bara ett besök då du kan berätta om förlossningen. Hon kommer göra gynundersökning men de är inte särskilt duktiga och du kommer ligga ned så hon kommer säga: "Ja du har ett litet mindre framfall på främre slidväggen men knip du bara så kommer det bli bra! Du har ju nyss fött!"

Då skall du svara: "Ja men jag har ju inte problem när jag ligger ned, det är när jag står upp/går!! Du vet - tyngdkraften och så... Jag vill boka in en till tid för efterkontroll om någon månad eller så kan du skicka en remiss på en gång till en gynekolog tack!"

:D

Det står på bipacksedeln hur du kan använda den. Man får med som en införare som man kluttar i lite kräm i på toppen, för upp och sen så smälter krämen liksom ned uppifrån och ned! :) Men sen kan man säkert smörja lite lokalt bara vid öppningen om det känns lite extra skavigt där! 

• Anonym (Rädd)

Hej!

Jag gör er sällskap här.

Jag födde första dottern i maj 2014 och har efter det känt av lite framfall bl.a genom att jag varit tvungen att stoppa in fingret och putta bak för att kunna bajsa.

Sprack lite vid förlossningen men inte så farligt sa dom.

Nu är jag gravid med andra barnet (v.28) och det har blivit värre under graviditeten.

Känner nästan jämt en tyngdkänsla i underlivet då jag står upp.

Nu är jag livrädd att det ska bli ännu värre och hoppas verkligen på att få göra kejsarsnitt den här gången.

• Missmli

Känner vekligen igen mig, känner också att de blir sämre och känns mer på kvällen när jag varit aktiv en dag. Jag har ju både främre och bakre väggen som tittar fram och just den främre känns det som den dragit sig tillbaka ytterst lite efter så är det önske tänkande. Bakre är oförändrad och det jobbigaste är nog rappen som hänger ner så långt att jag knappt får upp ett finger alltså. Och när jag blir lite nödig blir det 1000 gånger värre då blir jag så trång där inne att knappt spetsen på fingret går in och tappen hänger sjukt långt ner då.

Jag hoppas verkligen min bm som jag haft under båda graviditeterna kommer förstå mig (kommer hon säkert inte göra då hon är en halv sur tant som också jobbar på ungdomsmotagningen där alla fruktar henne haha ) men hon har varit trevlig mot mig. Men tänker verkligen förklara hur jobbigt jag tycker det är och hur mycket tappen kommer ner när jag står och hur jobbigt jag har de i veckorna när sambon inte är hemma. Vågar liksom knappt röra mig. Känner mig hemskt deppig.så hoppas hon tar mig på allvar. Tänkte fan inte gå med detta alltså.

Har redan varit i kontakt med patient nämnden en gång ocjoch tvekar inte att kontakta dom igen

Måste dock säga att de på ett sett är skönt att de finns fler med samma problem då känner man sig inte så ensam. Är skönt att kunna reflektera tankar med folk som vet vad man pratar om.

Jag fruktar att gå igenom en till graviditet och även om jag vill ha fler barn kommer nog detta hindra mig :(

Hoppas du kan få ett kejsarsnitt!

• Missmli

Nu har jag varit på min efterkontroll och blev mött.med samma svar som innan. Det ser normalt ut för att va 8 veckor efter en förlossning

det kommer gå tillbaks med knipövningar.

Jag som nyss börjat känna att jag kan leva någorlunda med de så kommer bm och sätter in en spiral så nu har jag hur ont som helst och de slavar mer än någonsin . Ville helst vänts men bm tyckte de va lika bra att köra. Jag vill ta ut den igen för jag har så sjukt ont

• zinnia
    Missmli skrev 2015-06-12 20:31:46 följande:

Nu har jag varit på min efterkontroll och blev mött.med samma svar som innan. Det ser normalt ut för att va 8 veckor efter en förlossning

det kommer gå tillbaks med knipövningar.

Jag som nyss börjat känna att jag kan leva någorlunda med de så kommer bm och sätter in en spiral så nu har jag hur ont som helst och de slavar mer än någonsin . Ville helst vänts men bm tyckte de va lika bra att köra. Jag vill ta ut den igen för jag har så sjukt ont

Men vad sjukt att hon satte in en spiral?! Redan nu? Det är ju inte direkt så att du ens kan bli gravid nu då ni knappt lär kunna ha samlag med din tapp som den är nu?!

Be dem ta ut spiralhelvetet nu! Jag blir så förbannad över all jävla okunskap på MVC. Skrämmande. Din stackare att ha så ont. Räcker med den ångesten du har nu över framfallet. :(
Svar på tråden framfall