Anonym (Är folk helt pantade?) skrev 2015-04-29 11:19:49 följande:
På vilket sätt är det vuxet att konstant gå och tänka på barn i Afrika? Missunnar du dina egna barn god mat och bra levnadsstandard också bara för att det finns andra som har det sämre? Ditt tankesätt är inte vuxet på något sätt, man kan inte rädda alla, och att tro att man gör någon stackare någon annanstans i världen en tjänst genom att själv leva "fattigare" är ett sätt att få sig själv att må bättre. Ett sätt att intala sig själv "Jag är en bättre människa!". Om du verkligen vill hjälpa till, anmäl dig som volontär och dra till Afrika och hjälp de utsatta, du hjälper ingen fattig genom att köpa en begagnad vagn istället för en sprillans ny, snarare tvärtom! En fattig person hade nog haft mer användning av en begagnad vagn än du. Så enligt din logik så bör alla som har råd bara köpa nya saker så vi kan sälja dem billigt och begagnad, right?
Väx upp, värna om din egen familj och dina egna barn först och se till att dem får en dräglig uppväxt fri från skuldbeläggan över att de bor i Sverige och inte i Afrika.
Jag säger inte att man inte ska bry sig om andra, men du, som så många andra, fastnar så djupt i tänket "de andra" att ni glömmer bort "de egna" och försummar de ni har i er omgivningen. Det är inte moget!
Javisst, låt oss klumpa ihop alla i "de andra" och "de egna" och sen prata om att agera moget. "Konstant gå och tänka på barn i Afrika"? Missunna barnen god mat? Ärligt talat vet jag inte varför jag ens försöker svara på ditt inlägg, för det är så fruktansvärt löjligt och fullt av påhittade saker att man inte vet om man ska skratta eller gråta, men jag tar det en gång till, sen ger jag upp: det handlar om att
se saker för vad de är! Att förlora en dyr barnvagn är inte världens undergång! Det finns människor i världen som har det svårt på riktigt - och då menar jag inte att de lider av att inte kunna köpa en barnvagn för 11.000 kronor! Och jag behöver inte välja mellan att köpa en barnvagn för 11.000 eller att köpa god och näringsrik mat till mitt barn, det finns ett mellanting (vilket du verkar ha jättesvårt att greppa).
Jag ser till att mitt barn får allt vad hon behöver och att köpa saker för funktionens skull är en sak medan att köpa ett visst märke för att man vill impa på andra är ett annat sätt att tänka. Om jag blivit rik och hade velat köpa en Maserati för att jag drömt om det hela mitt liv så hade jag gjort det - men jag behöver inte
tio Maserati och om jag rik nog att köpa en lyxbil så är jag rik nog att skänka något till välgörenhet också! Jag tror inte att du förstår det jag skriver hur jag än försöker eftersom du hellre vill fabulera fritt än att ens försöka läsa innantill och hålla dig till det. Väx upp, värna om din familj och lär dina barn att det finns värre öden än att inte kunna lägga 11.000 kronor på en barnvagn!