• modsey

fick en konstig fråga från barnens kompis mamma

vi kommer vara lediga länge i sommar, barnen blir hemma med oss från v 27-34. Dvs. 7 veckor. Jag kommer under de veckorna jag är ledig behöva åka in till jobbet 2 gånger en fm typ per gång och göra en sak, men annars är jag helt ledig. Maken är ledig 5 veckor med oss, så jag börjar ledigheten själv med barnen.
    Fick en fråga av denna mamma ( som är hemmafru) då hon inte förstod varför vi inte gav barnen längre ledighet eftersom vi egentligen kan det genom att gå mer omlott. Då skulle barnen få 10 veckors ledigt men vi skulle inte få så mycket gemensamt maken och jag. För det första tycker jag 7 veckors sommarlov är mycket bra och sen vill vi ha ledigt ihop i familjen! Men är vi helt märkliga och ensamma i det valet, slår ni andra knut på er i absurdum för att ge barnen långa ledigheter och går omlott under sommaren ?

• Svar på tråden fick en konstig fråga från barnens kompis mamma
  • Santin

Tycker du gör helt rätt jag. Ni gör det som passar er familj bäst.

• Catti41

Samma här, barnet är ledigt 7 veckor och jag är ledig fyra veckor, sen måste jag jobba 2 veckor (mest låtsas jobba, signera fakturor, ta hand om post, finnas tillgänglig) sen är jag ledig två till. Maken har fem veckor och täcker mina två jobbveckor så vi får bara tre veckor ihop. Och en av de veckorna är barnet på dag-läger så det blir rätt lite tid ihop. Men så blir det ibland. Vi har en del föräldraledigt kvar så jag tar nog lediga fredagar veckorna innan lovet börjar. Och så är det ju midsommar. Så de sliter ju inte ihjäl sig.

Min sjuåring vill dessutom gå på sommarfritids. De gör roliga och spännande saker när de inte är så många. Förra sommaren när han fortfarande gick på förskola fick han vara på fritids två veckor för att slippa hänga med småungarna o istället va med skolbarnen. De hade vansinnigt rolig,utflykter och grillning och bad och museum. Han har sett fram emot det hela året!

• GrönaDruvan

Fast vad är det för konstig mamma? 7 veckors ledighet är väl jättebra! Jag var ledig 7 veckor förra sommaren, men det kommer ju typ aldrig hända igen. Här har vi semester 4 veckor och vi tänker inte gå omlott. Semestern vill vi ju självklart ha tillsammans, och det tror jag även barnen uppskattar mer!

• DickRex

Med er lösning får barnen 5 veckor tillsammans med hela familjen och med kompisens mammas lösning så skulle de bara få 2 veckor med hela familjen. Om dagis/fritids är riktigt eländigt så är det klart att man prioriterar tid hemma (och byter väl dagis/fritids) men om det är OK så prioriterar man väl tid tillsammans med hela familjen. 

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Alexi

Vi tar sex veckor ledigt tillsammans och är inte intresserade av att gå omlott. Vi tror att vår familj mår bäst av att vara tillsammans.

• Duckan

Nej, vi går inte omlott. Har inte ens övervägt det. Denna sommar har vi bestämt oss för 6 v semester och med hjälp från våra föräldrar får dottern 8 v sommarlov.

• Natulcien

Vår son kommer att vara ledig 8 veckor, och av dem är vi lediga tillsammans allihop i 5 veckor, vilket är hela min semester. Så vi går inte omlott men min sambo har kunnat ta lite extra ledigt mha f-dagar och inarbetad tid, så han och sonen får 3 v på tu man hand då jag jobbar.

• Malima

Semester är ju även till för föräldrar. Jag vilar inte upp mig om jag är själv med barnen. Våra barn är lediga tillsammans med oss 7 veckor och det är jag väldigt nöjd med. Vi vill ha ledigt tillsammans och göra saker ihop.

• Mother of 4

Förstår mig faktiskt inte på de som går omlott, vi vill iallafall ha semester ihop hela familjen.

Hellre 5 veckor ihop och sen fritids än fem veckor var helt sönderstressade.

7 veckor är ju jättelångt.

Förra året var vi lediga hela sommaren. Men i år så har vi 5 resp 6 veckors ledigt.

Svar på tråden fick en konstig fråga från barnens kompis mamma