• Styvpappan

Annan familj planerar min dotters sommar

En annan familj i ett grannland har planerat min 17-åriga dotters sommar utan min vetskap. Hon kommer att vara 18 då hon reser, men nu i planeringen forfarande 17. Kan någon skicka länk som påvisar att de gör något olagligt, obs jag är bara intresserad av länk till svensk lag, inte egna ord.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Annan familj planerar min dotters sommar
  • DickRex

Nu ger jag ett svar som inte lever upp till vad du ha, men det är ju inte olagligt att planera en semester. När hon är 18 får hon göra precis som hon vill, och då kan varken du eller den andra familjen bestämma vad hon ska göra.

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • viseversa

Va? Du får utveckla lite. Och nej det är inte olagligt att planera en semester.

• Coccolina

Svårt att skicka något som inte finns... Så du kan inte få en länk till det. 

Hon och den andra familjen får planera bäst de vill, hon fyller 18 och bestämmer då själv vad hon skall göra, hade hon varit minderårig när sommaren kommer hade du haft något att säga till om, men inte annars! 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Styvpappan

Ok, men tänk dig att du ser din 17-åriga dotter 1 dag per månad, har delad vårdnad och planerar en resa i slutet av sommaren för att äntligen få lite tid tillsammans. Så får du höra av pojkvännens familj i ett grannland att hon ska mer eller mindre infinna sig där för deras förlovning, i tre veckor i sträck. De kommer från en annan kultur och har beslutat om datum utan att prata med mig.

• glutten
    Styvpappan skrev 2015-04-29 08:26:09 följande:

Ok, men tänk dig att du ser din 17-åriga dotter 1 dag per månad, har delad vårdnad och planerar en resa i slutet av sommaren för att äntligen få lite tid tillsammans. Så får du höra av pojkvännens familj i ett grannland att hon ska mer eller mindre infinna sig där för deras förlovning, i tre veckor i sträck. De kommer från en annan kultur och har beslutat om datum utan att prata med mig.

Vad säger dottern själv om saken?
  • DickRex

Du snurrar nog till det för dig. Allt det du säger är tråkigt för dig, men totalt ovidkommande. När hon är 18 bestämmer hon själv. Prata med de inblandade och förklara att det du önskar (att få lite ledig tid med din dotter) inte är orimligt, och att den andra familjens planer förhindrar just det i orimlig omfattning.

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Coccolina

Förstår att du blir ledsen... Men det är din dotter som bestämmer inte du. Du får helt enkelt prata med henne och fråga om hon kan tänka om ang sina planer. Men du kan inte stoppa något. Så enkelt är det.
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • nevermind
    glutten skrev 2015-04-29 08:33:36 följande:
    Vad säger dottern själv om saken?
    Undrar jag med.
  • Måsen

Det är väl ändå din dotter som planerar sin sommar och inte en annan familj? (om de inte hotar henne vill säga) Hon är 17 år, på gränsen till 18. Tråkigt för dig att din dotter gjort andra planer, förstår att du vill umgås med henne, men det är dags att acceptera att hon skapar sig ett eget liv nu.
Svar på tråden Annan familj planerar min dotters sommar