Inlägg från: minerva123 |Visa alla inlägg
  • minerva123

Köpa lära gå-skor innan barnet kan gå?

Klart ni kan ha skor när han går utomhus! Han går väl ändå största delen av tiden inomhus och då är han väl barfota eller i strumplästen. Jag har aldrig hört den där regeln om att de ska ha gått utan stöd i 6 veckor förrän man köper skor?

• minerva123
    aug14 skrev 2015-04-29 13:19:45 följande:

Jo, jag tycker det. En mamma i min föräldragrupp tyckte inte att man kunde gå på barnvagnspromenad med en förkyld bebis.  Lite skillnad mot oss svenskar som är uppvuxna med att frisk luft botar allt. 

Oj! Vad skulle de säga om vår vana att låta bebisar sova ute i vagnen på vintern då! Tänk vad olika det kan vara.
  • minerva123

Nu blir det OT, men vid första graviditeten kollade jag upp om man kunde bada bastu som gravid. Alla finska sidor sade absolut, inga problem, bara man dricker ordentligt. Amerikanska sidor sade tvärnej, vissa tyckte inte ens att man skulle bada badkar varmare än 37 grader! Vem vill ligga i ett halvljummet bad undrar jag.

• minerva123
    aug14 skrev 2015-04-29 14:29:30 följande:

Och jag läste på en amerikansk sida att man som gravid bör koka juice innan man dricker den ifall den är opastöriserad. 

Men å andra sidan verkar det bara vara i Sverige och Danmark som barn under 1 år inte får äta spenat. Här finns det många barnmatsburkar som innehåller spenat och jag tror jag läste att den svenska rekommendationen är baserad på en amerikansk studie som gäller barn under 3 månader. De bör ju bara få bröstmjölk eller ersättning ändå, så för t ex. en 8-månaders bebis är det nog inte farligt att äta spenat även om man tror det i Sverige.

Intressant det där med spenaten! Vore kul att starta en tråd om just det här, kulturella skillnader i råd och rekommendationer.
Svar på tråden Köpa lära gå-skor innan barnet kan gå?