• Lilly84

Jobbar du med rekrytering?

Jag är i en jobbsökarperiod men tycker det är svårt att hitta mer än väldigt generella och självklara tips på internet. Skulle vara kul om någon som jobbar mer rekrytering kan berätta vad som är viktigt och som ni fastnar för i det personliga brevet.

Självklart även intressant med input från andra som söker jobb och har haft framgång. Nu samlar vi tips! :)

• Svar på tråden Jobbar du med rekrytering?
  • Jordgubb90
    Lilly84 skrev 2015-04-29 14:04:13 följande:

Jag är i en jobbsökarperiod men tycker det är svårt att hitta mer än väldigt generella och självklara tips på internet. Skulle vara kul om någon som jobbar mer rekrytering kan berätta vad som är viktigt och som ni fastnar för i det personliga brevet.

Självklart även intressant med input från andra som söker jobb och har haft framgång. Nu samlar vi tips! :)

Jag jobbar med rekrytering och kan självklart ge tips, dock funkar inte de generella tipsen just för att de är alldeles för generella. Skulle behöva veta lite mer om din bakgrund för att kunna tipsa om vad du kan lyfta fram. Är ju skillnad på om du är högskoleutbildad och har lång erfarenhet eller bara det ena eller inget av det... Vad man väljer att lyfta fram. Sen beror det ju på vad man söker för tjänst också, vad tjänsten kräver eller vad som är önskvärt.
  • Lilly84

Jag är utbildad inom naturvetenskap och har jobbati fyra år med något relevant. Nu vill jag vidare och känner ändå att jag har lite koll men vill så gärna veta hur ni tänker från er sida :) Är det det personliga brevet man ska satsa på, är det viktigt? Mitt cv är ganska tunt, har jobbat på två ställen bara sedan examen, har du några tips om hur man bygger ett attraktivt cv? Hur viktigt skulle du säga att CV:t är vs personliga brevet? Jag har en arbetsbeskrivning av min nuvarande tjänst, är det relevant att skicka med den?

Sen är det två jobb på samma arbetsplats jag vill söka. Det är olika grupper och olika kontaktpersoner. Ska jag satsa på att skriva två helt olika brev? Tycker jag har en ganska bra inredning och avslutande ord (som är mer generella, tex "hoppas ert intresse är väckt, jag ser fram emot ett personligt möte"), är det ok att använda samma i båda breven?

Hur ser du allmänt på att söka två jobb på samma ställe. Jag är kvalificerad för båda och de är ganska liknande.

• Gladskit

Det personliga brevet är jätteviktigt!
    I många fall finns inte ens något personligt brev utan bara en CV och visst, det är jättebra att jag ser om personen har en relevant bakgrund om vi har skall-krav, dvs att det här och det här (examen exempelvis) ska personen ha.
    Sen när man sorterat ut vilka som kan komma ifråga går man in och läser det personliga brevet och där vill jag ju veta varför du vill ha jobbet, vad du gjort innan som lett fram till detta och hur och vad du vill och kan bidra med hos oss.

• Lilly84

Är väl egentligen en smakfråga men vad säger ni om typsnitt? Times new roman? Calibri?

Hur långt ska brevet vara? Brukar köra på ett halvt a4 lite drygt, finns det risk att det blir lite för kort?

Svar på tråden Jobbar du med rekrytering?