• Anonym (Anonym)

Påträngande personer

Skulle vilja veta hur ni hanterar påträngande personer som tycks sakna social kompetens. T.ex någon ni känt under en mycket kort tid på arbetsplatsen för flera år sedan och som ni helt oförhappande träffar på i en offentlig miljö bland en massa folk och som börjar ställa personliga frågor om man fortfarande är gift med den man var gift med då för flera år sedan, vill veta var man bor, var ens barn bor och vad de jobbar med etc etc. Frågorna duggar som en hagelsvärm och själv blir jag så ställd inför detta intrång i mitt privatliv av en främmande person så jag hinner inte finna mig utan svarar artigt och skulle vilja sjunka genom jorden av pinsamhet.

• Svar på tråden Påträngande personer
  • Anonym (Tyst)

Låter bli att svara. Enkelt! Det som inte angår folk svarar man inte på! Då får lära dig tiga eller fräsa ifrån.

• Anonym (Anonym)

Sånt klarar jag inte av. I alla fall inte bland andra människor att stå där stum som en fisk. Man ser ju lystnaden i ögonen runt omkring efter svaret, helt okända människor.

• Anonym (Tyst)

Då säger man att det angår faktiskt inte dig. Det gäller en mänska du kanske aldrig mer träffar-vad spelar det då för roll om du tiger eller inte svarar på frågan? Svarar du alltid ärligt på alla ovidkommande och fräcka frågor? Det är sånt man lär sig med åren att man håller för sig själv.

• BCH52

Känner igen problemet, och när jag liksom du har fått lära mig att alltid försöka vara artig så hamnar man ibland i knipa.
    Det jag nu, efter flera år, försöker tillämpa är att, dels inte svara på frågan utan komma med en motfråga/komma med en kommentar istället. Inte en lika personlig fråga som din bekant, utan mera av typen "har du sett vilket väder det blir i morgon", "vilken snygg färg du har på tröjan". Svara inte på personliga frågor, fråga och kommentera vidare själv.Jag har försökt ladda upp med såna frågor och kommentarer att ta till. Man måste öva sig.

• Anonym (gullet)

Säg bara ursäktande att det var kul att ses men att du tyvärr har bråttom iväg och inte hinner prata. Nästan alla människor har ju så bråttom nuförtiden så det är väl ingen som argumenterar emot det?

• Anonym (Anonym)

Telefonen ringde precis när hon börjat prata om varför jag var sjukskriven nu, jag har hjärtfel och det är ingenting jag skäms för men heller inte basunera ut till hela världen, och tänkte saved by the bells. Men ack vad jag bedrog mig. Hon stod kvar tills samtalet var avslutat och nöjde sig inte med mindre än ett svar. Helst hade jag bara velat skrika håll käften din förbannade hyena men jag är för väluppfostrad för sånt.

• Anonym (Anonym)

Har precis kommit innanför dörren och är så fruktansvärt upprörd både över mig själv som är sån mes som svarar och på kärringen som inte kunde ge sig nån gång utan bara fortsatte bombardemanget av frågor.

• Zarch

Det är sådana här problem som uppstår när folk utan integritet stöter på folk med hög sådan.

Det jag brukar göra när jag stöter på mundiarreburdust folk är att svara vänligt (men kort) och personligt, utan att bli för privat. Delger inga privata detaljer och på så sätt gränsar man, sedan så ser man till att inte umgås privat med sådana.

Är inte svårare än så, man kan inte lära andra människor hur dom ska bete sig men man får utmana sin egna sociala kompetens i bemötandet med dessa energidödande idioterna. Ingen ide att brusa upp själv, förvärrar bara situationen.

• seriösanvändare

Det låter som om du behöver hitta strategier för att inte bli överkörd på det sättet. Öva på att vara lite tuffare. Att fråga "hur är det?" eller "vad gör du nu?" när man träffar någon man inte har träffat på länge, är normalt. Men att bombardera någon med personliga frågor är givetvis inte OK eller normalt någonstans. Jag brukar inte ha svårt att sätta gränser, men skulle ändå kunnat bli ställd av en sån människa, för det är inte så mentalt friska människor brukar bete sig ute i samhället. Man kommer av sig och vet inte vad man ska säga, men då är det viktigt att öva sig på att det är okej att säga ifrån, gå därifrån eller helt enkelt bara börja prata om annat.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Hm)

Man kan säga någon liknande   "Förlåt men jag känner mig verkligen taskig att säga det här, jag känner mig jätte trött för att jag har sovit så himla dåligt och är inte så pratsugen p.g.a det, och jag känner att jag behöver handla klart så fort som möjligt så att jag kan gå hem och lägga mig". Men då måste man se till att man inte möter på den personen resten av dagen...

Svar på tråden Påträngande personer