• telly

Kan ditt barn åka bil eller tåg en timma utan mobil/surfplatta?

Om ja, hur ofta?

Om nej, har ni provat och hur gick det?

Anser du att barn behöver såna stunder?

Jag valde tåg eller bil eftersom då kommer man ingenstans utan måste sitta still eller, på tåg/buss, bara gå fram och tillbaka på sin höjd.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan ditt barn åka bil eller tåg en timma utan mobil/surfplatta?
  • Catti41

Jadå. Han läser eller pysslar eller så pratar vi och sånt. En timmes bilfärd är rätt kort så då tar vi inte med ipaden. Idag åkte vi t-bana nästan 45 minuter och pratade om livet och musik och molnen typ.

Åker vi tåg (tex till mormor i fem timmar) så har vi varsin platta med filmer och böcker. Det är så himla fiffigt att kunna låna e-böcker så man slipper släpa på grejjer.

Han är sju.

• Donum

Ja, vi har aldrig haft platta i bilen (och sedan en tid tillbaka har barnen inte tillgång till någon alls). Vi brukar prata och leka ordlekar i bilen. Jag tänker då på 4,5-åringen. De mindre brukar slockna.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Natulcien

Javisst. I bilen har vi aldrig någon surfplatta. På tåg har jag packat ner surfplattan ibland, men har aldrig plockat fram den. Vi har åkt 3-4 timmar utan surfplatta. Vi läser, pysslar, ritar, spelar spel, fikar, tittar ut, etc.

• fluu

Ja, det kan hon. Böcker, pussel, leksaker, ritgrejer och även ätbart är ännu roligare.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Erizajo

Självklart! Ibland när vi åker långt får de se på film, men annars kan vi leka billekar, eller bara prata eller helt enkelt göra ingenting

• Mercurialis

Ja. De har aldrig haft med sig surfplattan i bilen/på tåget.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • telly

Det var helt andra siffror än jag hade väntat!! Min unge är för liten för sånt menman undrar ju hur det blir i framtiden... Känns som att varenda unge behöver sysselsättning non stop och gärna en skärm...

• sextiotalist

Det skulle inte ens vara aktuellt eftersom vårt barn lätt blev åksjuk. För honom var det åksjuketabletter och att sova som gällde.

Så fort han hade åldern och fysiken inne fick han sitta fram

• sextiotalist

På tåget har det däremot varit någon form av sysselsättning. Jag köpte min första bärbara i början av 2000-talet och den var alltid med på längre tågresor.

Svar på tråden Kan ditt barn åka bil eller tåg en timma utan mobil/surfplatta?