tankfull skrev 2015-05-04 14:33:59 följande:
Jag har aldrig sagt att nicket tvångströjan kommer använda ordet hen i fel sammanhang, men tvångströjan pratade allmänt om att de som inte använder hen är bakåtsträvande, och jag bemötte det påståendet. Tvångströjan tänker använda ordet så mycket som möjligt, alltså lite närsomhelst.
Alla ord i hela svenska språket bör ju användas i korrekta sammanhang, och förstår man inte innebörden av orden så blir det ju fel.
Det är subjektivt om man tycker att hen ska användas då det egentligen inte finns nån mening med att utelämna könstillhörigheten för sammanhanget i berättelsen - jag tycker det är ett exempel på "fel" användning.
Om man till exempel beskriver en vårdnadstvist och inte vill lägga någon värdering i könet (som att utgå ifrån att det alltid är pappor som ska betala underhåll till mammor) eller som jag beskrivit tidigare då man vill att barn ska kunna föreställa sig att både män och kvinnor kan utöva ett visst yrke, då fyller ordet hen en funktion i att skrivas istället för hon eller han. Jag anser att hen ska fylla ett syfte, inte användas i onödan då könet ändå är helt egalt för sammanhanget. Jag säger inte att det är jag som sitter inne med facit, men jag har åtminstone tänkt igenom vad jag tycker om ordet hen - till skillnad från en del som följer strömmen.
Här är det tvärtom du som följer strömmen och håller på gamla normer.
Att använda ordet "hen" är ännu så länge normbrytande och allt annat än att följa strömmen.
Din tolkning av ordet får också stå för dig. Jag är inte enig med dina åsikter.