• hondendärtjejen

Skadad stortå 5.5 åring

Inatt vaknade min son och klagade på att han hade ont i stortån hade svårt att somna om och sova lugnt resten av natten. Frågade på morgonen vad som hänt, han hade tydligen sparkat på en hink med torkade lera som han trodde var en fotboll...

Iallafall så har han haltat omkring och gnällt på ont flera gånger. Såg nu på kvällen att tån börjat bli lite lila.

Ska man söka sig till barnakuten imorgon eller till typ primärvårdsakuten? Eller söka sig till vanliga vårdcentralen på måndag?

• Svar på tråden Skadad stortå 5.5 åring
  • mammatill6

Det är inget de gör något åt, du behöver inte åka om alls. Min som har brutit tån, det går över på nån vecka.

• hondendärtjejen

Han fick lite alvedon innan läggdags och la några kuddar under madrassen så foten kom upp lite. Han somnade gott, ringer 1177 imorgon.

• Tokfrans

Ser ut som att den är bruten om inte illa stuken.
    Tror de är nog bäst att kolla upp de ifall ifall. Bättre att vara på den säkra sidan imo.
    Lycka till

• lövet2

De gör oftast inget åt brutna tår (om den nu är bruten), men stortår är besvärligare än andra tår. Jag tycker nog du ska be vårdcentralen kika på tån på måndag, så den inte läker fel.

• modsey

Jodå man gör visst i bland något åt brutna stortår ( om den nu är bruten)
    Om inte annat så ett skönt förband som liksom håller i hop tån med den andra bredvid. I bland kan det finnas lösa benfragment inne i tån som kan behöva plockas ihop, så det stämmer inte att man inte gör något åt det....
    Jag skulle ta mig till en ortopedakut eller lättakut beroende på hur det ser ut just hos er. Ring 1177 för att få information om vart ni ska!

• Tibell

Hur har det gått ts ? Skulle absolut råda att kolla upp det om det inte redan gjorts !

• hondendärtjejen
    Tibell skrev 2015-05-01 19:37:12 följande:

Hur har det gått ts ? Skulle absolut råda att kolla upp det om det inte redan gjorts !

Vi har faktiskt inte kommit iväg. Det ser mycket bättre ut idag och han har kunnat gå med och utan skor, även om han haltat när han gått.
  • Tibell

Vad skönt ! Hoppas det fortsätter att bli bättre för honom :) håller tummarna !

• hondendärtjejen
    Tibell skrev 2015-05-01 19:55:03 följande:

Vad skönt ! Hoppas det fortsätter att bli bättre för honom :) håller tummarna !

Tack! Såhär såg det ut i eftermiddags. Inte alls lika lila!

Svar på tråden Skadad stortå 5.5 åring