Bryta anställningsavtal
Hej! Jag undrar kort och gott om någon här har erfarenhet av vad som kan hända mer än att lönen fryses om man avslutar ett visstidskontrakt (fr o m xxxx t o m xxxx) i förtid? Kontraktet är på 9 mån och jag har 3 kvar.
Vad jag vet via LAS så har dylika tjänster ingen uppsägningstid -d v s man har bundit sig till att jobba till slutdatumet.
Har googlat runt väldigt mycket på sidor om arbetsrätt, domar i AD, trådar som denna med mera, med mera, men hittar ingenstans svaret på hur vanligt det är att sådant här leder till mer än fryst lön. Står ju i lagen att arbetsgivaren har rätt att utkräva skadestånd för förluster åsamkade av ett avtalsbrott.
Jag kör lastbil för ett mindre åkeri och i princip skulle min uteblivna närvaro kunna innebära att de får ställa in ett antal körningar och det kostar bra mycket mer än man tror, då kunden inte får vad den betalt för.
Man kan också tänka sig att de tar in någon ifrån ett bemanningsföretag istället för mig och då är lönekostnaderna ungefär de dubbla.
Ytterligare ett scenario är att de hittar en ersättare omgående, men då tillkommer ju kostnad för att lära upp vederbörande och det brukar kräva 1-2 dagar med handledare.
Alla dessa scenarior är ju naturligtvis hypotetiska och mest troligt är ju att de använder sig av vikariepoolen. Under mina 6 månader har jag inte en enda gång varit med om att någon tur behövt ställas in för att någon blivit hastigt sjuk e d. Endast vid några enstaka tillfällen har bemanningspersonal behövt ersätta -i övriga fall har alltid kunnat lösa det.
Vill de jävlas så har de alltså möjlighet att hävda att det inte funnits vikarier till någon eller några av mina turer och i praktiken ställa mig ekonomiskt ansvarig för uteblivna uppdrag. Alternativt så händer det på riktigt att de inte kan lösa vissa av mina uppdrag och inte orimligt är att vissa uppdrag går till bemanningsföretag för det blir ju många turer att lösa nu om de inte hittar någon ersättare.
Frågan nu alltså är om någon här har erfarenhet av dylik situation eller känner till något fall där det hänt att det drivits vidare till skadeståndskrav och hur har det gått? Kan de i princip skicka fakturor hem till mig på merkostnader?
Frågan är ju egentligen om det hela är värt besväret för dem. Det har jag dålig koll på, men ersätter de mig med bemanning och hävdar att det inte fanns något annat så kan de kräva mig på de extra lönekostnader detta inneburit. Det kan isf röra sig om runt 100 000kr ( det kostar ca dubbla min lön att använda dem). Uteblivna uppdrag kan kosta ännu mer.
Jag har fått erbjudande om ett annat jobb, som jag sökt efter länge och nu finns där en plats. Det innebär en fast anställning.
Har frågat nuvarande arbetsgivare om de kan släppa mig, men får till var att om man ingått ett avtal så håller man det och de har de ju rätt i:) men det utesluter ju inte att jag ställer frågan här om troligaste konsekvenserna av att bryta avtalet.
Ska jag våga eller är risken stor för skadestånd?