• sextiotalist

Tycker du att det är viktigt med organiserade fritidsaktiviteter även om barnet INTE vill?

Tom Araya skrev 2015-05-01 21:02:45 följande:

Idag håller jag på med militär ungdomsverksamhet som är öppen för ungdomar mellan 15 och 20 år. Jag märker att det tilltalar många som inte funnit sin grej inom det övriga utbudet, eller helt enkelt vill ha något mer än basket, ishockey, motorcross, karate, ridning eller vad de nu håller på med annars.

Tonåringen har varit totalt ointresserad av organiserad aktivitet. Men han funderar på GMU
  • sextiotalist
    Penida skrev 2015-05-02 18:04:54 följande:

Såg du något problem i att han var det?

Inte det minsta. Jag tyckte illa om sådant som barn och vuxen.
  • sextiotalist
    Anonym (Aldrig tvinga) skrev 2015-05-06 04:47:34 följande:
    Så du skulle tvinga barnet till simskola, mot barnets vilja, istället för att ta tag i det själv och själv lära ditt barn att simma, klara livräddning, m.m.?

Good parenting? - Knappast!

Barnet kanske vantrivs i grupp eller vad som.

Fy fan för föräldrar som tvingar sina barn till saker som föräldrarna lika gärna själva skulle klara av, om de tog sitt föräldraskap på allvar. Usch!
    Det var nog det enda vi stred om. Det fanns få möjligheter att vi själva kunde lära honom simma (badhuset var stängt för allmänheten varje söndag) och med facit i hand så var det ett bra val. Det var svågern som lärde honom cykla och goda vänner som lärde honom åka skridskor, när vi försökte så blev han helt handfallen och kunde ingenting, dessa ungar.
    Däremot så behövde han inte fortsätta när han fixade simningen
  • sextiotalist
    Anonym (Aldrig tvinga) skrev 2015-05-06 04:50:15 följande:
    Men SNÄLLA NÅN! Det ingår i föräldraskapet!

Nu för tiden kläcker folk ut ungar, börjar jobba redan efter ett år och är ifrån barnet större delen av barnets vakna tid. Och nu även för LATA för att leta upp aktiviteter!?

Va fan är det med dagens föräldrar!?
    Anser man inte att lagsport och organiserade aktiviteter är så fantastiska, så är det inte det man prioriterar i sitt föräldraskap.
    Jag lade inte ner mycket tid på detta, hade grabben efterfrågat, så hade jag kollat mer. Men vi var inte intresserade, grabben var inte intresserad och vi hade andra prioriteringar här i livet
  • sextiotalist
    Tom Araya skrev 2015-05-07 14:03:24 följande:
    ....och det är det här jag menar att många föräldrar brister i, antingen av eget ointresse eller att de inte själva har tillräcklig kännedom över utbudet.
    Men man är ju människa, man har begränsningar och tillgångar. Jag har aldrig ansett att organiserade aktiviteter är viktigt, men det innebär inte att vi har legat på soffan och petat navelludd, utan vi har gjort en massa andra saker istället. Saker som vi tycker är betydligt viktigare än att skicka en bit läder med fötterna (det är ju ungefär vad jag tycker om fotboll), dvs världen är så mycket större än organiserade aktiviteter och man är inte en lat eller brister bara för att man inte är intresserad.

Min grabb har haft andra berikande (oorganiserade) intressen
  • sextiotalist
    Penida skrev 2015-05-08 19:36:30 följande:

Viktigt inlägg som jag faktiskt såg först nu. Nu gillar jag (att titta på) fotboll och min sambo har spelat hela sin barndom och ungdom och ett av våra barn spelar. Jag håller helt med dig ändå, du tog fotboll som ett exempel.

Hur gammal är din grabb nu? Rent spontant känner jag att det inte är viktigt alls om min son inte vill. Oavsett om han är 6 år eller 13 år. Det ska komma från barnet. Det viktiga är att han utvecklar intressen och är fysiskt aktiv, jag som som du som har dissat organiserade aktiviteter har alltid haft intressen och varit fysiskt aktiv. Ser inte varför det skulle vara någon skillnad när det gäller mitt barn.

Han är snart myndig och han är ute och springer några gånger i veckan och tränar på gym ett par gånger. Sedan spelar han piano och ägnar mycket tid åt plugget
Svar på tråden Tycker du att det är viktigt med organiserade fritidsaktiviteter även om barnet INTE vill?