Tycker du att det är viktigt med organiserade fritidsaktiviteter även om barnet INTE vill?
Iom att jag är ensamstående och själv aktiv inom föreningslivet, så har det blivit så att mitt barn helt enkelt fått hänga med. Numera är barnet en egen del av föreningarna som jag är engagerad inom och iom att mitt barn "inte vet nått annat" än att vara en del av dessa föreningar, så faller det sig väldigt naturligt att vara med på aktiviteterna varje vecka.
För mitt barn är dessa föreningar lika naturliga som det är för en annan att gå till skolan eller jobbet. Det har aldrig ifrågasatts, utan det "bara är så".
Personligen anser jag att föreningslivet är väldigt bra och nyttigt på väldigt många vis. Det är bra, både för vuxna och för barn, att få vara en del av olika sammanhang. Det är även bra att ha vänner och bekanta "både här och där". Dessutom aktivirerar man sig samtidigt som man lär sig bra saker.
Jag tror att alla skulle må bra av att vara delaktig inom någon slags förening - varesig det är schackklubb, hockey eller PRO. ;)