Tycker du att det är viktigt med organiserade fritidsaktiviteter även om barnet INTE vill?
Jag skulle aldrig tvinga mitt barn att gå på någon fritidsaktivitet - fysisk eller ej.
Dock ser jag ju gärna att barnet har iaf en aktivitet, gärna en fysisk sådan. Så istället för att pusha på diverse aktiviteter och sporter, som enbart involverar barn, så har jag istället valt att introducera oss båda för en gemensam sport i vilken vi båda kan vara aktiva.
Sporten är löpträning i skog och har en organiserad lektion en vardagskväll i veckan, samt tävlingar varje helg om man så vill.
Vi är med varje vardagskväll på den organiserade lektionen, samt i snitt cirka en helg i månaden på tävling.
Utöver detta så spenderar vi tid tillsammans, i idrottens namn, cirka 2-3 dagar i veckan, då vi är ute och springer tillsammans i skogen och tränar på det vi lärt oss under tidigare lektioner.
Tack vare att vi har denna aktivitet tillsammans, samt att det är en individuell sport som inte kräver ett dussin deltagare för att utöva, så tror jag att det blir en aktivitet som barnet kommer att fortsätta med bra många år framöver - förhoppningsvis även i vuxen ålder, hela livet.
Så det är mitt tips till andra föräldrar, som gärna ser att barnen ägnar sig åt någon form av fysisk aktivitet; hitta en aktivitet som inte kräver ett helt lag och gärna en aktivitet som ni kan utöva tillsammans.
Exempel: löpning, golf, tennis, badminton, fiske, kanot, segling, kampsport, simning, friidrott, gymnastik, dans... - Ja, det finns ju hur många individuella sporter som helst!