Inlägg från: En blå giraff |Visa alla inlägg
  • En blå giraff

vågar alla sjuåringar gå ensamma på kalas?

Min son som är 7 år har generellt haft svårt för kalas där det är mycket barn och speciellt om det är barn där som han inte känner. Det är först nu i år han kan gå på kalas ensam med klasskompisar. Tidigare tackade vi oftast nej, eftersom han inte ens ville gå om vi var med. Jag har inte pressat honom utan bara frågat om han vill och så småningom har det lossnat. Han var bjuden på ett kalas nyligen där det var många han inte kände och han valde då att äta tårtan ensam i ett annat rum till att börja med. Han kunde sen stegvis vara med de andra barnen på det kalaset. Jag känner mamman till barnet som hade kalaset och hon vet att min son är speciell och tog det bara lugnt med honom. 

Min son tycker inte heller om att gå hem till folk han inte känner, eller till kompisar där han aldrig varit förut. 

Jag tror på mycket uppmuntran men inte pressa barnet. Tror min son har lite mild form av social fobi och han måste få ta saker stegvis om det ska fungera. Han leker väldigt bra med kompisar han känner väl.

Svar på tråden vågar alla sjuåringar gå ensamma på kalas?