• Blåsippan84

havandeskapsförgiftning?

Skrev en annan tråd först men skriver nu en ny . Haft i två dagar migränliknande huvudvärk. Hjälper ej med panodil och vila. Är i v 31. Läste om Havandeskapsförgiftning för en stund sedan. Mitt bltr har varit bra tidigare, nu är det väl 2-3 v sedan jag var hos bm. Hade dock urinstickor hemma. Visade +1 på protein. Kan det vara så att jag fått nalkande havandeskapsförgiftning? Har en son med min man sedan tidigare. Hade förstått det som att det oftast är första barnet med en partner som man får det med. är proteinet och huvudvärken bara tillfälligheter?

Är huvudvärken kvar imorgon och proteinet lika så, kommer ringa sjukan. Men funderar nu ändå

• Svar på tråden havandeskapsförgiftning?
  • Minza83

+1 i protein är ungefär som 0, du ska upp över +2-3 för att det ska räknas... (Jag har haft preeklampsi 3ggr)..

Men en koll av blodtrycket är nog inte fel på måndag.

Drick ordentligt, 3l per dygn, ät var 3e timma och sov. Du kan prova att ta 2 alvedon ihop med coca Cola också :)

• Frontline

Dela upp det du skriver är inte att tänka på?

Sjukt jobbig text...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • yodi
    Minza83 skrev 2015-05-02 00:13:12 följande:

+1 i protein är ungefär som 0, du ska upp över +2-3 för att det ska räknas... (Jag har haft preeklampsi 3ggr)..

Men en koll av blodtrycket är nog inte fel på måndag.

Drick ordentligt, 3l per dygn, ät var 3e timma och sov. Du kan prova att ta 2 alvedon ihop med coca Cola också :)

fast det där är en sanning med modifikation, det är indikatorer men ger inte hela sanningen utan för det krävs ett blodprov samt kontroll av flödet i navelsträngen.

själv hade jag  91 i undertryck och +0,5 i äggvita när mina blodprover var så dåliga att jag lades in på studs.
  • yodi
    Blåsippan84 skrev 2015-05-01 23:46:30 följande:

Skrev en annan tråd först men skriver nu en ny . Haft i två dagar migränliknande huvudvärk. Hjälper ej med panodil och vila. Är i v 31. Läste om Havandeskapsförgiftning för en stund sedan. Mitt bltr har varit bra tidigare, nu är det väl 2-3 v sedan jag var hos bm. Hade dock urinstickor hemma. Visade +1 på protein. Kan det vara så att jag fått nalkande havandeskapsförgiftning? Har en son med min man sedan tidigare. Hade förstått det som att det oftast är första barnet med en partner som man får det med. är proteinet och huvudvärken bara tillfälligheter?

Är huvudvärken kvar imorgon och proteinet lika så, kommer ringa sjukan. Men funderar nu ändå

det behöver inte vara annalkande hf men kan mycket väl vara det, hade jag varit dig så hade jag ringt förlossningen och blivit kollad.
    när det gäller hf kan man bli väldigt dålig väldigt snabbt.
  • Minza83
    yodi skrev 2015-05-02 08:46:06 följande:
    fast det där är en sanning med modifikation, det är indikatorer men ger inte hela sanningen utan för det krävs ett blodprov samt kontroll av flödet i navelsträngen.

själv hade jag  91 i undertryck och +0,5 i äggvita när mina blodprover var så dåliga att jag lades in på studs.
    Jag hade 160/100 & +4 när jag blev igångsatt med första, hade ok flöde i navelsträngen men sparsamt med fostervatten. Proverna var också helt ok.

Så det är väl helt individuellt då! ;)

Men här räknas +1 som flytningar eller ja noll helt enkelt..

Och visst ska man se till fler faktorer, men jag har inte skickats till smvc för toxprover eller flödesmätningar. När jag blev igångsatt så hade jag haft högt blt i 7v .. Urinen kollades varje vecka på mvc dock. Men inga andra kontroller förutom blodtryck och urin.....

Är du osäker ts så ska du givetvis ringa fl!

Men huvudvärk kan man ju ha ändå tänker jag ....
  • yodi
    Minza83 skrev 2015-05-02 10:29:18 följande:
    Jag hade 160/100 & +4 när jag blev igångsatt med första, hade ok flöde i navelsträngen men sparsamt med fostervatten. Proverna var också helt ok.

Så det är väl helt individuellt då! ;)

Men här räknas +1 som flytningar eller ja noll helt enkelt..

Och visst ska man se till fler faktorer, men jag har inte skickats till smvc för toxprover eller flödesmätningar. När jag blev igångsatt så hade jag haft högt blt i 7v .. Urinen kollades varje vecka på mvc dock. Men inga andra kontroller förutom blodtryck och urin.....

Är du osäker ts så ska du givetvis ringa fl!

Men huvudvärk kan man ju ha ändå tänker jag ....
    visst är det helt individuellt, det är därför jag sparkar bakut när någon ( vare sig det är sjukhuspersonal eller någon annan) säger att +1 inte är något utan att individen har blivit kollad ordentligt. då man inte vet förloppet hos just den individen.

som nu med min minsting, ( hade svår hf samt hellp med hans stora syster) jag hade igen protein i urinen och ett blodtryck som låg på acceptabel nivå ( undertrycket under 90) men när mina kärl kollades med ul ( notcher) var mina kärl så påverkade dom bara kunde vara och flödet i navelsträngen var klass ett på väg mot två.

så man ska inte stirra sig blind på blodtryck och protein i urinen.
Svar på tråden havandeskapsförgiftning?