• Anonym (Ingen fisk idag heller)

Vilka fisksorter har ni hittat mask i?

Köpte igår 2 stycken frysta block med torsk på ica och tinade upp den ena på kvällen. Förut när jag skulle panera fisken till kvällsmat så hittar jag mask. Igen.

Jag har de senaste åren haft svårt för att äta torsk eftersom jag för några år sedan hittade mask i torsken. Upptäckte det genom att jag tuggade på något segt...

Har sen dess periodvis inte ens kunnat tänka tanken på att köpa hem torsk men nån gång ibland så har jag saknat torsk tillräckligt mycket för att prova igen och köpt hem fisken. Varje gång jag har gjort detta så har jag finkammat fisken för att försäkra mig om att den är fri från mask, och varje gång har jag till min besvikelse hittat mask. Jag har hittat döda maskar i fryst torsk och levande, slingrande maskar i färsk torsk.

Vill kunna äta fisk igen utan att ha detta maskproblemet och jag undrar om det finns fisk som säkert är utan mask? Vad har ni för erfarenheter av mask i fisk? Vilka fisksorter har ni hittat mask i och vilka sorter har ni aldrig hittat mask i? Ni som har hittat mask i fisken, äter ni fortfarande fisk?

• Svar på tråden Vilka fisksorter har ni hittat mask i?
  • The TARDIS

Har aldrig hittat mask i fisk, någonsin. Låter absurdt att du skulle hittat mask i den utsträckningen.

• Anonym (Lax)

Men torsk ÄR ju känd för att innehålla mask. Köp en annan fisk. Lax kanske?!

• sextiotalist

Aldrig. Inte ens svärfar som är en flitig fiskare har hittat mask

• LillaJag06

Har aldrig hittat mask och inte heller hört någon göra det. Vi äter mycket fisk i våra familjer.

• Djävulens Högra Hand

Dom döljer sig väl kan jag säga, så för att ni inte sett betyder det inte att ni inte har varit i kontakt med dom. Äter själv inte torsk sen minst 20 år tillbaka för jag blev verkligen äcklad för vad jag hittade i den torsken jag själv tog upp, nej var inte bara i en fisk utan alla när man kollade noga. Burrrr!

• anno76

Har hittat levande i färsk torsk, gick tbx till ica och fick veta att det inte är ovanligt. Vart inte torsk till middag den dagen ð??.
    Har aldrig hittat i fryst torsk, har iofs inte tittat så noga heller..

• Djävulens Högra Hand
    Erizajo skrev 2015-05-02 09:31:21 följande:
    Äter mycket fisk dock mest egenfiskat men aldrig hittat mask i

Det är väl insjöfisk du har fiskat antar jag. Denna mask är endast koncentrerad till sej och torsk. Läste inte för så llängesen att ca 50% av fångsten i södra östersjön hade denna parasit men norr om gotland var den obefintlig, västkusten är också drabbat men inte lika hårt. Läste även att det fanns ett samband mellan sälkoloniner och antalet maskar i torsk då torsken är en mellanvärd för parasiten, den börjar i en räka sen till torsk och sist i säl där den förökar sig. Däremot kan man ju stöta på bandmask i insjöfisk men den sitter ju inte i köttet som denna parasit gör. Usch nu känner jag att jag vet alldeles för mycket igen för mitt eget bästa.
  • Anonym (Men gud!)

Vad äckligt!

Har hört om det förut men aldrig sett. Äter iof sällan torsk.

Finns det någon fisk utan mask???
    Jag älskar all fisk, men tycker det är lite dyrt, därför blir det sällan torsk.

Svar på tråden Vilka fisksorter har ni hittat mask i?