• Anonym (Ingen fisk idag heller)

Vilka fisksorter har ni hittat mask i?

Köpte igår 2 stycken frysta block med torsk på ica och tinade upp den ena på kvällen. Förut när jag skulle panera fisken till kvällsmat så hittar jag mask. Igen.

Jag har de senaste åren haft svårt för att äta torsk eftersom jag för några år sedan hittade mask i torsken. Upptäckte det genom att jag tuggade på något segt...

Har sen dess periodvis inte ens kunnat tänka tanken på att köpa hem torsk men nån gång ibland så har jag saknat torsk tillräckligt mycket för att prova igen och köpt hem fisken. Varje gång jag har gjort detta så har jag finkammat fisken för att försäkra mig om att den är fri från mask, och varje gång har jag till min besvikelse hittat mask. Jag har hittat döda maskar i fryst torsk och levande, slingrande maskar i färsk torsk.

Vill kunna äta fisk igen utan att ha detta maskproblemet och jag undrar om det finns fisk som säkert är utan mask? Vad har ni för erfarenheter av mask i fisk? Vilka fisksorter har ni hittat mask i och vilka sorter har ni aldrig hittat mask i? Ni som har hittat mask i fisken, äter ni fortfarande fisk?

• Svar på tråden Vilka fisksorter har ni hittat mask i?

Ni som skriver att ni aldrig hittat mask, kollar ni igenom fisken efter mask innan tillagningen?

Sen jag höll på att äta upp en mask så går jag alltid igenom varenda fiskbit noga och håller alltid upp fisken  mot lampan så jag kan lysa igenom den för att hitta maskar, det är oftast så jag hittar maskarna. De flesta ligger ju inborrade i köttet liksom så det räcker ju inte att t ex spola fisken för då försvinner dom inte, men några har jag även hittat som ligger på köttet istället och dom är ju lättast att hitta.

Men som sagt, de flesta maskar ligger ihoprullade i cirklar inuti fisken och de är svåra att upptäcka om man inte letar efter dom.. ni som ofta äter torsk och aldrig sett någon har säkert ätit upp dom..! För att man skulle ha ätit torsk ofta och aldrig fått någon mask känns inte alls troligt med tanke på min egen erfarenhet av masken.

AnnaLüceraMehr skrev 2015-05-02 09:58:15 följande:

Hittade levande mask i köttet på färsk kolja.

Tack, bra att veta vilka fisksorter man ska se upp med!
    anno76 skrev 2015-05-02 09:35:17 följande:

Har hittat levande i färsk torsk, gick tbx till ica och fick veta att det inte är ovanligt. Vart inte torsk till middag den dagen ð??.
    Har aldrig hittat i fryst torsk, har iofs inte tittat så noga heller..

Får jag föreslå att du tittar noga i fortsättningen? Jag hittar mycket mask i fryst fisk!
    Värsta gången jag köpte fisk så köpte jag en billig fryst torsk i block på netto. Minns inte vilket märke det var men hittade iaf väldigt mycket mask i alla 4 paketen jag köpte. Låg nog en 7-10 maskar i varje paket! Det var nästan ett år sedan nu och det tog tills igår då jag var redo att försöka igen.
  • Anonym (Men gud!)

Rödspätta säger en vän som rensat mycket fisk i Norge innehåller mycket mask.

Fisken alltså, inte kompisen.

• Anonym (Ofarligt)
    Anonym (Ingen fisk idag heller) skrev 2015-05-02 14:30:27 följande:
    Får jag föreslå att du tittar noga i fortsättningen? Jag hittar mycket mask i fryst fisk!
    Värsta gången jag köpte fisk så köpte jag en billig fryst torsk i block på netto. Minns inte vilket märke det var men hittade iaf väldigt mycket mask i alla 4 paketen jag köpte. Låg nog en 7-10 maskar i varje paket! Det var nästan ett år sedan nu och det tog tills igår då jag var redo att försöka igen.
    Om fisken varit fryst eller om den är väl tillagad är det ingen risk att bli infekterad av parasiten. Det är lugnt, det är ofarligt!
    Anonym (Ofarligt) skrev 2015-05-02 14:56:48 följande:
    Om fisken varit fryst eller om den är väl tillagad är det ingen risk att bli infekterad av parasiten. Det är lugnt, det är ofarligt!
    Vad spelar det för roll om den är död eller levande? Jag vill inte äta masken oavsett..! Usch! Spelar liksom ingen roll om det är ofarligt eller ej =)
    Anonym (Men gud!) skrev 2015-05-02 14:30:52 följande:

Rödspätta säger en vän som rensat mycket fisk i Norge innehåller mycket mask.

Fisken alltså, inte kompisen.

Tack, ytterligare en fisk att se upp med!
    Tur att det var fisken och inte kompisen som hade mask! Flört
  • Nyfikna72

Det är just ingen skillnad på fisk och mask på det viset, mest protein och så har de ju dessutom bara käkat fisk .........

Man kan ju låtsas att det är nån räka? Iallafall om man gör gratäng.

• Anonym (Ofarligt)
    Anonym (Ingen fisk idag heller) skrev 2015-05-02 17:11:51 följande:
    Vad spelar det för roll om den är död eller levande? Jag vill inte äta masken oavsett..! Usch! Spelar liksom ingen roll om det är ofarligt eller ej =)
    Jag förstår att du tycker det. Själv låter jag bara bli att kolla så noga så äter jag med god aptit! Hade jag varit vegetarian skulle jag kanske inte vilja äta mask men om jag nu ändå äter fisk (som är ett djur) då är det väl en mindre grej att jag även äter de små maskar som eventuellt finns i?
  • Djävulens Högra Hand

Läsvärt och ser att lite av det jag tidigare läst och referat till stämmer inte. Tydligen var förekomsten upp till 60 % i nedre delarna av östersjön och noll eller ungefär 7 % av fisken kan vara drabbad upp till i höjd med Åland. Sen även att parasiten jag nämnde går under sälmask men fanns tydligen tre olika parasiter med samma funktion som gav sig på andra bottenlevand fiskar, men då är det spiralmask. Äckligt iaf och detta verkar sannerligen vara mer omfattande än jag någonsin kunnat tro. Här är rapporten iaf som forskarna sammanställt... www.slu.se/Documents/externwebben/akvatiska-resurser/publikationer/Aquarapporter/2015/Aqua%20reports%202015_1%20S%c3%a4lmask.pdf

• Djävulens Högra Hand
    Djävulens Högra Hand skrev 2015-05-02 17:33:11 följande:
    Läsvärt och ser att lite av det jag tidigare läst och referat till stämmer inte. Tydligen var förekomsten upp till 60 % i nedre delarna av östersjön och noll eller ungefär 7 % av fisken kan vara drabbad upp till i höjd med Åland. Sen även att parasiten jag nämnde går under sälmask men fanns tydligen tre olika parasiter med samma funktion som gav sig på andra bottenlevand fiskar, men då är det spiralmask. Äckligt iaf och detta verkar sannerligen vara mer omfattande än jag någonsin kunnat tro. Här är rapporten iaf som forskarna sammanställt... www.slu.se/Documents/externwebben/akvatiska-r...

Tok länken funkar inte... Nåväl den finns här under www.slu.se/sv/institutioner/akvatiska-resurser/sok-publikation/aqua_reports/ Aqua reports 2015:1 får ni kolla efter.
Svar på tråden Vilka fisksorter har ni hittat mask i?