• Anonym (moi)
    Äldre 2 May 12:59
    6387 visningar
    41 svar
    41
    6387

    Om ena inte vill att barnen ska gå på fsk

    Om den ena föräldern inte vill att barnen ska gå på fsk, utan vara hemma med ena föräldern eftersom de klarar sig utmärkt på en lön medan den andra tycker att båda ska jobba, barnen gå på fsk, hur löser man det? Vad är en rimlig kompromiss?

  • Svar på tråden Om ena inte vill att barnen ska gå på fsk
  • Äldre 2 May 13:01
    #1

    Är det den föräldern som förväntas vara hemma som vill att barnen ska gå på förskola?

  • Äldre 2 May 13:04
    #2

    För oss var en rimlig kompromiss att vi sköt upp förskolestarten. Jag var den som ville ha barnen hemma, så jag var den som också fick ta den biten medan maken jobbade. Vi bestämde oss för ett halvår, och vid det laget var inte maken så där "anti" längre. Därför förlängde vi ett halvår till, och efter det var det aktuellt med småsyskon.

  • En blå giraff
    Äldre 2 May 13:19
    #3

    Den som inte vill att barnet går på fsk är ju då rimligen hemma på heltid i så fall. Fast det drabbar ju hela familjen ekonomiskt. Man borde kunna hitta en kompromiss annars där barnet kanske går vissa timmar på fsk och en eller båda jobbar deltid. Kan man inte alls komma överens så kanske familjerådgivning är ett tips?

    Är det du eller din partner TS som inte vill ha barnen på fsk?

  • Äldre 2 May 13:30
    #4

    Man får naturligtvis diskutera mera. Glad

    Vad betyder att klara sig på en lön? Är det att klara sig okej, eller på existensminimum? Vad är det partnern som önskar två löner vill göra med alla pengar? Vem är tänkt att vara hemma med barnen?
    Måste det vara antingen eller? Kan man inte tänka sig att båda jobbar deltid?

  • Äldre 2 May 13:45
    #5

    Då får den som vill ha barnen hemma vara hemma förutsatt att det verkligen går runt ekonomiskt. A no brainer for me

  • Anonym (moi) Trådstartaren
    Äldre 2 May 15:26
    #6

    Pengar är absolut inget problem, vi har inte så mycket mer än det nu heller då jag pluggat tills nu.

    Det är jag som förväntas vara hemma men det är han som inte gillar fsk.

  • Äldre 2 May 15:32
    #7

    Då tycker jag din vilja att jobba väger högre. Ni kan inte jobba deltid båda så barnet få korta dagisdagar?

  • Anonym (moi) Trådstartaren
    Äldre 2 May 15:36
    #8

    Han "kan" inte jobba deltid och jag vill inte gärna ställa till bekymmer för min arbetsgivare så hen måste hitta någon som kan "komplettera" för mig innan jag ens börjat.

  • Äldre 2 May 15:43
    #9
    Anonym (moi) skrev 2015-05-02 15:26:46 följande:

    Pengar är absolut inget problem, vi har inte så mycket mer än det nu heller då jag pluggat tills nu.

    Det är jag som förväntas vara hemma men det är han som inte gillar fsk.


    Anonym (moi) skrev 2015-05-02 15:36:59 följande:

    Han "kan" inte jobba deltid och jag vill inte gärna ställa till bekymmer för min arbetsgivare så hen måste hitta någon som kan "komplettera" för mig innan jag ens börjat.


    Okej. Så han vill att barnet ska vara hemma, och han vill att du ska vara hemma, på heltid? Och själv kan han inte ens tänka sig att jobba deltid?
    Hur gammalt är barnet?

    Om pengar inte är ett problem, och man har råd, så är jag själv av den åsikten att barnen har det bäst hemma upp till 3 år i alla fall. Men ena parten kan ju inte kräva av den andra att hen ska vara hemma. Man får ju vara överens och/eller dela på tiden.

  • Anonym (moi) Trådstartaren
    Äldre 2 May 15:54
    #10

    Förskolebarnen är 2 och 4, äldsta går i skolan.

Svar på tråden Om ena inte vill att barnen ska gå på fsk