Inlägg från: Donizetti |Visa alla inlägg
  • Donizetti

Katt kiss i sängen

isaleo skrev 2015-05-02 18:07:09 följande:

Köp ett par flaskor pissoff på närmsta djurbutik. (Helst naturell, inte citrus). Dränk fläcken där katten kissade med nästan en hel flaska. Tryck och gno in medlet så att det rinner ut på andra sidan av bäddmadrassen. Tvätta sedan bäddmadrassen minst 2 ggr med pissoff i både tvättmedels- och sköljmedelsfacket. Tvätta sista gången i bara vatten eller med tvättmedel. Det är det enda säkra sättet att få bort kattkissdoft permanent. Annars sätter det sig i tyget och kommer att lukta så fort madrassen blir varm. Och det blir skitsvårt att få bort senare om man inte rengör ordentligt på en gång.

Nu spärrade jag upp ögonen extra! Funkar det där medlet pissoff att spruta på golv också? En av mina fem ögonstenar har den lilla ovanan att kissa i hörn av rummen. Vi har flera rymliga välskötta kattlådor, både två igloo och två stora öppna plastbackar. Men han måste absolut kissa i hörn. Han är liksom de övriga kastrerad men den mest dominanta, störst, bäst och vackrast. Enligt honom själv. Vore perfekt med något som kan få honom att sluta kissa i hörnen.
  • Donizetti
    isaleo skrev 2015-05-02 20:39:20 följande:

Svårt att säga! Pissoff är framför allt till för att dölja kattkisslukt för människonäsan, katter kan nog dock känna sin urinmarkering fortfarande trots medlet och tveksamt om det skulle stoppa kissen från att sätta sig igen då. Det låter som att din, antagligen dominanta, hane känner ett behov av att revirmarkera, kanske att han känner sig hotad av en annan hane som tävlar om att vara högst i rangordningen? Har du prövat ställa en öppen låda i något utav hans favorithörn? Annars skulle jag prova feliway doftspray om du inte gjort det, den är däremot till för att blockera kattens behov av att t.ex. urinmarkera eller klösa på ett särskilt ställe. Kanske värt att prova!

Tack för tipset!
  • Donizetti
    sillybam skrev 2015-05-02 20:45:58 följande:

Hade lite problem med att min katt bajsade i duschen här hemma, dum som jag är så testade jag måna saker samtidigt så är inte 100 på vad som faktiskt löste problemet, men jag köpte Feliway vägguttagsprej som ska 'lugna' ner katten (kolla i zoo affären, dom kan förklara det bättre). Men det som jag tror hjälpte mest var att jag blockerade av just det ställer som hon alltid bajsade på.

Sen gjorde min katt det för att hon kommit till ett nytt hem så till skillnad från dig så gjorde hon det inte för att markera så det kan va så att det inte hjälper för din del men det är värt ett försök!

Såg Feliway hos vettrisen när jag var och ID-märkte två av mina killar i veckan. Det blir inköp så snart som möjligt.
  • Donizetti
    Guldbarb skrev 2015-05-02 22:23:10 följande:

Det är inte säkert att hon eller någon av de andra katterna pinkar i sängen igen heller men eftersom du har fler känns risken större att någon av dom gör om det. Jag har fertila hanar och för min del har det räckt att tvätta med ättika de gånger de pinkat på andra platser. De gånger de inte räckt har jag i stället gjort platsen oåtkomlig för dom (tex vikt upp gardinerna) efter ett kort tag har det inte längre varit ett problem.

Ha koll så ingen av dom pinkar i sängen igen för i såna fall beror det antagligen på kattkiss lukten. Angående hanen som pinkar i hörn, är det ett eller olika hörn? Problemet med kattkiss på golv och vid lister är att det kan sugas in, är det ett hörn så skulle du kunna testa att tvätta ordentligt och sedan ställa en matskål på platsen. Det kan hända att han väljer att kissa i närheten ändå men det kan också hända att han kommer av sig för att något (mat) står i vägen.

Han kissar i alla hörn. Tipset med mat i hörnen skulle kanske fungerar om det inte vore så att ett par hundar överlyckligt skulle kasta sig över kattmaten som jag så vänligt placerat ut åt dem

Men tack ändå för tipset. Håller nu på och flyttar ut på landet permanent och jag hoppas han får annat att tänka på och kissa in revir på när nissenatterna får börja gå ut efter ca 3 veckor och leva riktigt kattliv på åkrarna och smyga på sorkar.
Svar på tråden Katt kiss i sängen