• Anonym (hatar mensen)

Magproblem, illamående mm vid mensen

Varje månad tror jag att jag har fått magkatarr för jag får sådan hungerskänsla innan mensen. Det börjar ca en vecka innan och det är jättejobbigt. Magen blir ofta väldigt svullen och öm dessutom, fast jag försöker att undvika godis, salt osv och försöker röra på mig.
    Under mensens första dagar blir jag ofta dålig i magen och gasig, har mkt mensont också, men det värsta är illamåendet och yrseln.
    Förut brukade första mensdagen inträffa på lördagen så då låg jag mesta delen av helgen i soffan och då var det okej. Men någon månad ändrades det så senaste månaderna har mensen kommit på torsdagen istället och det är värre, eftersom jag jobbar.
    Förra gången jag hade mens trodde jag verkligen jag skulle kräkas och tuppa av medan jag åkte tåg till jobbet, fruktansvärt var det :(  Första 2-3 timmarna var värst, då ville jag helst lägga mej ner i fosterställning på golvet eftersom hela kroppen skakade när jag försökte hålla mig upprätt. Men efter sådär 7-8 timmar eller så, så kändes det okej. 

Nu ligger jag här i soffan med svullen, gasig mage, illamående och värk och fasar inför att mensen förmodligen kommer på torsdag :(  
    Finns det ngt man kan göra för att lindra illamående och yrsel vid mens? Hur hanterar ni det som har det problemet?  

• Svar på tråden Magproblem, illamående mm vid mensen
  • Anonym (hatar mensen)

Ja det kanske jag borde göra. Det är outhärdligt att ha det såhär och tyvärr verkar jag inte må bra av hormonella preventivmedel heller även om mensen är lättare då.dessutom vill vi ha barn inom ett par år. Kan hoppas det blir lättare efter man fött barn.

Finns något annat man kan göra själv? Medicin eller kost t ex som kan hjälpa? Hur klarar ni andra som har det såhär att jobba med det, månad efter månad? För jag antar att det finns fler, står ju Tom på 1177 att illamående och yrsel är ganska vanligt. Och det funkar som sagt okej så länge jag ligger ner men det går ju inte när man måste jobba. Och jag kan inte sjukskriva mig minst en dag i månaden för detta, även om det förra månaden var på håret att jag rent fysiskt inte skulle klara att ens ta mig till jobbet :(

• Fia 28
    Anonym (hatar mensen) skrev 2015-05-04 14:01:44 följande:

Ja det kanske jag borde göra. Det är outhärdligt att ha det såhär och tyvärr verkar jag inte må bra av hormonella preventivmedel heller även om mensen är lättare då.dessutom vill vi ha barn inom ett par år. Kan hoppas det blir lättare efter man fött barn.

Finns något annat man kan göra själv? Medicin eller kost t ex som kan hjälpa? Hur klarar ni andra som har det såhär att jobba med det, månad efter månad? För jag antar att det finns fler, står ju Tom på 1177 att illamående och yrsel är ganska vanligt. Och det funkar som sagt okej så länge jag ligger ner men det går ju inte när man måste jobba. Och jag kan inte sjukskriva mig minst en dag i månaden för detta, även om det förra månaden var på håret att jag rent fysiskt inte skulle klara att ens ta mig till jobbet :(

Jag har kontorsarbete så yrseln är bara ett problem när jag är uppe och går till wc/kafferummet. Men visst är det störande när hela världen gungar. Testade järntabletter ifall det skulle ha nåt med det att göra, men blev så himla trög i magen så fick sluta.
  • Anonym (hatar mensen)
    Fia 28 skrev 2015-05-04 14:05:20 följande:
    Jag har kontorsarbete så yrseln är bara ett problem när jag är uppe och går till wc/kafferummet. Men visst är det störande när hela världen gungar. Testade järntabletter ifall det skulle ha nåt med det att göra, men blev så himla trög i magen så fick sluta.
    Okej ja det har inte jag tyvärr :/  (när jag mår bra trivs jag annars med ett arbete man rör sig mkt i!) Järntabletter äter jag redan, jag tror inte det är det. Eller så behöver jag ännu mer järn. Tror det beror på hormonomställning+ kanske även smärtan som gör att jag håller på att kräkas och tuppa av.

Idag känner jag mig bättre, mindre illamående och sur/gnäll/snyftig i humöret. Jag har börjat få liiiite mens/spottings så jag vet inte om hormonerna stabiliserats nu så att det är det. Gäller att hoppas nu att när "riktiga" mensen kommer på torsdag så är den mindre jävlig än vanligt, annars har jag det att "se fram emot" :P
  • Anonym (hatar mensen)

Känns en riktig "klago-gnäll"-tråd där personen inte vill ha hjälp utan bara klaga, men det är lite så jag känner mig, det är väl pmsen ;)  Det där med gynekolog ska jag dock kolla upp som sagt för jag vet inte om man ska behöva lära sig att uthärda det när det påverkar så väldigt mkt? (Känner mig riktigt, riktigt dålig alltså. Värre än när jag är sjuk annars som vid feber, magsjuka osv) 

Svar på tråden Magproblem, illamående mm vid mensen