Magproblem, illamående mm vid mensen
Varje månad tror jag att jag har fått magkatarr för jag får sådan hungerskänsla innan mensen. Det börjar ca en vecka innan och det är jättejobbigt. Magen blir ofta väldigt svullen och öm dessutom, fast jag försöker att undvika godis, salt osv och försöker röra på mig.
Under mensens första dagar blir jag ofta dålig i magen och gasig, har mkt mensont också, men det värsta är illamåendet och yrseln.
Förut brukade första mensdagen inträffa på lördagen så då låg jag mesta delen av helgen i soffan och då var det okej. Men någon månad ändrades det så senaste månaderna har mensen kommit på torsdagen istället och det är värre, eftersom jag jobbar.
Förra gången jag hade mens trodde jag verkligen jag skulle kräkas och tuppa av medan jag åkte tåg till jobbet, fruktansvärt var det :( Första 2-3 timmarna var värst, då ville jag helst lägga mej ner i fosterställning på golvet eftersom hela kroppen skakade när jag försökte hålla mig upprätt. Men efter sådär 7-8 timmar eller så, så kändes det okej.
Nu ligger jag här i soffan med svullen, gasig mage, illamående och värk och fasar inför att mensen förmodligen kommer på torsdag :(
Finns det ngt man kan göra för att lindra illamående och yrsel vid mens? Hur hanterar ni det som har det problemet?