• Sharlye

Kastrera honkatt eller inte?

Hej!

Vi har två honkatter (innekatter!), båda runt 1 år gamla och nu har den ena katten börjat löpa.

Saken är den att vi gärna vill ha kattungar nästa år och vill inte kastrera henne pga detta. Vet att det finns p-piller men är rädd för att hon ska få cancer.

Har två frågor

1. Mår katten dåligt av att vara okastrerad? Hon jamar och skriker väldigt mycket, hon låter väldigt frustrerad.

2. Om vi får kattungar med henne, hur kommer den andra honan att reagera? Någon som har erfarenheter kring detta?

Otroligt tacksam för svar!

• Svar på tråden Kastrera honkatt eller inte?
  • Donizetti

Ja, hon mår inte bra av att vara okastrerad. Det är enormt stressande för hela hennes organism med ständiga löp. Och snälla du, ta inga kattungar. En katthona får inte En (1) unge, den får en hel kull med ungar. Får hon låt säga 5 ungar så har du 4 stycken ungar som behöver varaktiga familjer livet ut. Om du går in på olika katthems sidor så ser du vad som hände med de där ungarna som blev över när en ägare tagit en kull på sin katthona för att den så gärna ville ha en unge efter henne. Katthemmen kryllar av katter som ingen ville ha eller som övergivits av sina ägare. Jag har 5 stycken av dem, katter som adopterats av mig som vuxna för att den där lilla gulliga kattungen växte upp och blev stor och då hade ägarna redan tröttnat på dem.

• Birmafröken

Är det huskattavel som planeras är svaret alltid kastrera! Likaså om det är en raskatt som är köpt för sällskap.

Dräktighet och förlossning är naturligt, men också väldigt riskfyllt, likaså att hålla en katt fertil (risk för livmoderinflammation) eller låta henne gå på p-piller (risk för juvertumörer). 

Är det en raskatt som lämpar sig för (och är såld till) avel, är svaret inte lika enkelt, men riskerna är lika stora, så tänk över ditt val ordentligt och sätt dig in i vad seriös avel och uppfödning innebär.

• Sharlye

Är väl medveten om hur katter behandlas nu för tiden och är medlem på flertal sidor om just djur som söker hem osv. Vi skulle ju självklart vara väldigt noga med kattungarnas nya hem men efter era ord nu så ändrade jag mig helt. Man vet aldrig vad som kan hända och vi kommer inte ta någon kull så vi kommer att kastrera. Tack för att ni öppnade ögonen lite mer för mig :)

Men då är ju frågan om man ska kastrera båda två samtidigt eller en i taget?

Bör man vara hemma dom första dagarna efteråt?

Kan man underlätta för henne nu innan vi kastrera henne så hon slipper vara så frustrerad?

• Donizetti

Om du vill kastrera en i taget är det inget hinder, kastrering av honkatt är lite dyrare än att kastrera en hankatt så det kanske räcker med en stor utgift åt gången. Fram till kastreringen går det bra att ge P-piller, korttidsanvändning medför ingen ökad risk för juvertumörer. Första dygnet efter kastreringen är det bra om du kan vara hemma med henne och se efter att hon kommer igång igen med att äta och dricka och att kisseriet och avföring kommer igång som det ska. Jag vet inte om det är praxis hos alla veterinärer men Evidensias veterinärer skriver ut ett smärtstillande preparat med antibiotika i att ge de tre första dygnen efter operationen.

Tack snälla du att du tänkte om och tänkte klokt och avstod från att ta en kull efter din katt.

• jenny99

Kastrera bägge katter samtidigt,det gjorde jag.För kattens bästa.Inte skaffa massa ungar,finns ingen vits med det.

Svar på tråden Kastrera honkatt eller inte?