• Sarek

Varför händer det aldrig?!

Här kommer ett långt inlägg från en vilsen själ..

Jag och min sambo har försökt över ett år att skaffa barn men inget händer. Jag har varit gravid en gång tidigare men detta hände för många år sedan i tidig ålder i ett dåligt förhållande, så allt avslutades med abort mot min vilja med det bästa i den situationen.

Dom senaste månaderna har jag använt mig av CB ägglossningstest och fått glad gubbe varje månad. Dock har jag en lång cykel och har haft ägglossning runt dag 22-23. Förra månaden fick jag inte mens för ens på dag 57.

Vissa månader har jag haft alla grav symptom man kan ha men alltid har mensen kommit. Vissa månader har jag inte känt av nått, inte ens mensen.

Vi ska in nu på torsdag 7maj på vårt första möte hos fertilitetskliniken.

Hade ägglossning 20/4 sist och inväntar nu mensen ännu en gång. Denna månad har varit jobbig då jag har ännu en gång känt mig gravid. Mina bröst gör såå ont, bröstvårtorna är annorlunda, (större mörkare mm) molande värk i magen och benen. Mycket flytningar. Extremt trött, skulle nog kunna skriva hur mycket som helst.

Någon som känner igen sig i mitt dilemma? Och är det någon här som har erfarenhet av dessa utredningar man får gå på?

• Svar på tråden Varför händer det aldrig?!
  • Sarek

Okej. Är det när man ej har ägglossning? Vet inte exakt vad det innebär. Har nästa alltid haft oregelbunden mens. Men ser dom detta på nå prover eller ultraljud?

• Anonym (Väntar också)

Hej!

Förstår din frustration. Men vad bra att ni påbörjar utredning så ni kan få svar på varför det dröjer.

Jag känner igen mig i din situation. Hade försökt drygt 1 år innan vi sökte hjälp. Anledningen till att det dröjde var för att jag fått diagnosen PCO, och att det troligtvis var det som gjorde att det tog lite tid (oregelbunden mens m.m.)

Min gynekolog gjorde det som är enklast, dvs utreda mig först. Fick äl-stimulerande och tog en massa prover. Tiden gick. Inget hände. När drygt 1,5 år gott testade de min sambos spermier och då visad det sig att de var få och slöa (dock inte omöjliga men det klassas ändå som lägre fertilitet). Nu när de insåg att det troligtvis är min man (eller oss ihop) och inte först och främst mig det är "fel" på så är jag lite ledsen att vi inte utredde honom från början. Forskningen visar ju att 1/3 beror på kvinnan, 1/3 på mannen och 1/3 på båda. Så varför bara utreda kvinnan i första hand? Kräv ett spermaprov direkt, även om du har PCO. För oss tog det onödigt lång tid, nu när vi vet att mediciner mot min PCO inte kommer hjälpa eftersom mannen ändå har slöa simmare är det IVF som gäller och då är ju fortsatt äl-stimulering onödigt sa min gyn.

Tänk om de upptäckt det för ett år sedan... kanske hade vi sparat tid och varit gravida nu..?

Så mitt råd är: gör en ordentlig utredning, men glöm inte mannen!

Lycka till!!!

• Sarek

Tack för svar! Okej då ska jag säga till att de får utreda honom samtidigt! Min sambo gjorde ett sådant hemma test från CB som visar om man har bra spermie antal och det hade han i alla fall. Men det visar inte kvalitén på dem om jag förstod det rätt.

Vad menas med IVF?

• Anonym (Väntar också)

Ja det är lika bra att utreda båda parterna, så inte bara du får en massa mediciner i onödan och man missar att kanske även mannen behöver hjälp.

Det konstiga är att vi också gjorde CB´s hemma-spermatest, och det visade bra resultat (!) med sen när kliniken gjorde "riktigt" prov så såg de att han hade både långt antal (första provet 12 miljoner andra lite bättre, 18 miljoner) sam få röliga. Konstigt att CB testet visade bra då! Missvisande alltså...

Vill inte skrämma upp dig, säker inget fel på din sambo, men vil inte att fler ska göra samma misstag som oss o vänta på massa hjälp för min PCO/oregelbudna mens när det sen är lika mkt mannen som är orsaken.

IVF innebär "provrörsbefruktning" dvs hjälp via kliniken med att de plockar ut ägg o spermier o befruktar utanför kroppen. ICSI är nog den "teknik" vi kommer göra för då väljer de till o med ut de bästa spermierna åt er..

Dock lång kö till IVF, först kö att få läkartid för utredning o provtagning (gjorde en del privat för att snabba på), sen utredning o tex. prova på äl-stimulering (Pergotime etc), sen om inte det funkar stå i ny kö till IVF som det nu behövs alltså..

Men jag håller tummarna för att du bara behöver lite hjälp med din PCO/oregelbundna mens o slipper vidare utredning!

Kan rekommendera Progesterall kräm, gjorde susen för min oregelbundna mens.

Svar på tråden Varför händer det aldrig?!