• sofiashem

Hjälp! vägrar sätta 5,5 åring framåtanda!

När sonen blir 5,5 år så kommer vårt tredje barn. Kommer då behöva plats för två vuxna, två bakåtvända bilbarnstolar samt babyskydd (och 9 mån senare bilbarnstol...) i vår Ford fokus 2010. Vi köpte bilen då den var stor i baksätet men nu undrar jag hur det ska bli med tre barn? Vilka är dom smalaste bilbarnstolarna? Hjälp!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:57
    Och autocorrect tyckte framåtvänd skulle vara framåtanda ;)

• Svar på tråden Hjälp! vägrar sätta 5,5 åring framåtanda!
  • cosinus

En som är smal och ändå klarar realtivt stora barn är actagraco duoflex. Helt ok åkställning för barnet och enda nackdelen är att man får ett litet bryt varje gång man ska ändra bälteshöjden i den.

Till mindre barn gillar jag bästa britax higway. Tror inte den finns längre men är ersatt med en snarlik. Någon som vet kan ju upplysa mig om vad den heter :)

Största problemet med tre bakåtvända är att lyckas få in ungen i mitten, det är tjorvigt. Då föredrar jag 2 bredvid varandra och så en sidoplats fri bak och en unge fram också.

• Sisisisi

Duoflex blir ju urvuxen minst ett år tidigare än de stora stolarna...och slutade säljas för flera år sedan :)

Britax maxway (efterföljaren till Hiway) och axkid minikid har båda lång användningstid och brukar passa perfekt att montera intill varandra.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • PreciousDivine

Vi har en volvo v70 med tre bakåtvända bilstolar i baksätet, en britax hi-way II och två britax two-way.

• cosinus
    Sisisisi skrev 2015-05-04 16:46:37 följande:

Duoflex blir ju urvuxen minst ett år tidigare än de stora stolarna...och slutade säljas för flera år sedan :)

Britax maxway (efterföljaren till Hiway) och axkid minikid har båda lång användningstid och brukar passa perfekt att montera intill varandra.

Haha ok, hade ingen koll på att den slutat säljas. Mina ungar har kunnat sitta i den till 7 år (japp de är små) och vid det laget har de ändå suttit framåtvänt sen några år så jag har lite dåliga preferenser hur stora stolar som egentligen behövs :)

Har provat britax two-way som alla rekommenderar till stora barn men den var helt värdelös i vår bil jämfört med allt annat vi provat. Men det varierar ju från bil till bil såklart.
Svar på tråden Hjälp! vägrar sätta 5,5 åring framåtanda!